Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Bucuriile toamnei” la Școala “Nicolae Bălcescu” din Oradea

Ieri, în cadrul programului educațional “Festivalul toamnei”

“Bucuriile toamnei” la Școala “Nicolae Bălcescu” din Oradea

Pe parcursul a două săptămâni (în intervalul 6 - 17 octombrie 2008), la Școala cu clasele I-VIII “Nicolae Bălcescu” din Oradea, s-a derulat programul educațional “Festivalul toamnei”, aflat la cea de-a IX-a ediție, cuprinzând: expoziție de carte, recital de poezie, activitate pentru sănătate, colectare de maculatură,expoziție de desene, jocuri în parc, iar ieri (vineri, 17 octombrie), în ultima zi - expoziție, carnaval și spectacol.

 Fiind programul-festival al întregii școli, în derularea lui s-au implicat toate clasele, fiecare cu inițiativa sa și după puteri, iar pentru a populariza experiența celor nouă ani, la evaluare, au fost invitați reprezentanți ai Primăriei Oradea și Inspectoratului Școlar, parteneri (ONG-uri, Uniunea femeilor, comitetul de părinți), copii și cadre didactice (de la școlile gimnaziale “Dacia” și “Oltea Doamna”, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1, grădinițele 46, 30, 24, 49 și Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Senzorială), precum și partenerii de proiect de la Liceul Teoretic “Jozef Kozacek” din Budoi, Școala “Jozsef Attila” din Berettyoujfalu - Ungaria) și reprezentanți ai Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria.
Bogățiile toamnei “deghizate” și înnobilate de copii
Fructele și legumele toamnei au devenit personaje de basm și legendă, primind înfățișări și roluri nebănuite, imaginația copiilor întrecând orice măsură în materie de creativitate. Pentru a nu subestima sau a uita pe cineva nici nu vom purcede în a exemplifica, lăsându-vă să admirați și să analizați operele de artă în cadrul expoziției “Bucuriile toamnei”.
Carnavalul și spectacolul... în vecini
După tăierea panglicii (de către directorul școlii, prof. Ioan Mocan, ajutat de prințesele toamnei 2007 și 2008, Antonia Chiș și Antonia Crăciun), și vizitarea expoziției, invitații au fost poftiți de către coordonatorul programului, inst. Stela Tăut, să vizioneze carnavalul și programul artistic.
Datorită vremii nefavorabile, organizatorii au fost nevoiți să apeleze la vecini (Comunitatea evreiască) pentru o sală de spectacole (școala neavând o sală festivă sau o sală de sport).
Prințesele toamnei au făcut schimb de coșuri, dând astfel undă verde copiilor să pornească motoarele pentru un carnaval al fructelor și legumelor, protagoniști fiind școlarii clasei I B. Curând au făcut pasul în față, la microfon, și artiștii (Oana Pereț, Ana-Marie Mihăieș, Antonia Chiș, Denisa Ifrim și Denisa Sferle), recitatori din clasele a III-a A, după care au urcat pe scenă dansatorii (a III-a C, cu dans modern, a V-a și a VI-a, cu dans popular maghiar, iar partenerii de proiect de la liceul din Budoi, cu dans popular slovac și o solistă – Korchis Adriana). Ultimul cuvânt l-au avut membrii grupului folcloric al claselor a IV-a C și a V-a B, care au îmbrăcat, în premieră, frumoasele costume populare românești confecționate în cadrul proiectului.
Educația interculturală
În prezentarea formației de dansuri populare slovace de la Liceul Teoretic “Jozef Kozacek” din Budoi, inst. Simona Mihalca (în calitate de coordonator de proiect) a amintit scopul proiectului “Identitate în diversitate” (educația interculturală) și partenerii (de la Liceul Teoretic “Jozef Kozacek” din Budoi și Școala “Jozsef Attila” din Berettyoujfalu, Ungaria), subliniind faptul că cele 20 de costume populare românești sunt rodul acestui proiect. (Ov. D.)
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: “Bucuriile toamnei” la Școala “Nicolae Bălcescu” din Oradea.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:55:18 Ora standard a Europei de Est