Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Să identificăm împreună nevoile serviciilor sociale”

Primarii și viceprimarii au fost invitați, joi, la un simpozion, la A.J.P.I.S. Bihor

,,Să identificăm împreună nevoile serviciilor sociale”

C.N.A.S.R., Sucursala Bihor, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Bihor și Direcția Generală de Asistență Socială Bihor au invitat joi, 16 februarie 2017, primarii și viceprimarii la simpozionul ,,Cadrul legislativ privind buna practică și funcționare a Serviciului Public de Asistență Socială la nivelul comunelor". Evenimentul s-a desfășurat la sediul Agenției Județene pentru Plăti și Inspecție Socială.

În prezidiul manifestării au fost invitați: asistent social Daniela Lupu, din Brașov (coordonator seminar), Claudia Torje (președinte al Colegiului Național al Asistenților Sociali (C.N.A.S.) Bihor, Andreea Pontoș (vicepreședinte C.N.A.S. Bihor), Livia Popuș (director interimar al A.J.P.I.S. Bihor), Simona Vesa (șef serviciu Inspecție Socială), Alina Mihele (inspector în cadrul Inspecției Sociale), Călin Puia (director general al D.G.A.S.P.C. Bihor).
Dintru început, Daniela Lupu a precizat faptul că dorește un workshop interactiv, schimb de opinii, participare amplă pentru a identifica ,,împreună nevoile  serviciilor sociale". În prezentarea cadrului legislativ au fost punctate în principal aspecte legate de servicii/prestații sociale, acreditare/licențiere și personal de specialitate; vorbind despre Serviciul Public de Asistență Socială, D.L. a sondat terenul pentru a afla câte primării și-au înființat un astfel de compartiment (în baza unei hotărâri a Consiliului Local). S-a constatat că cele mai multe primării nu dețin un asemenea compartiment. Abordând problema prestațiilor sociale, s-a făcut vorbire despre multiplele anchete sociale care se fac în cazul persoanelor cu handicap și al vârstnicilor; pentru minori în plasament; instanță divorț, tutelă, curatelă; copii aflați în dificultate; pentru abuz și violență în familie; abandon școlar; pentru ajutor în încălzirea locuinței sau pentru reducerea impozitului imobiliar. În prezentarea cadrului legislativ s-au făcut trimiteri la Legea 270/2008, pentru modific. Leg.17/2000, H.G. 430/2008, Leg. 292/2011, Art. 27, Art. 46, Art. 113, Leg. 197/2012, Asigurarea Calității S.S., precum și H.G. 691/2015, privind copiii ai căror părinți  sunt plecați la muncă în străinătate.
Problema nr. 1 - lipsa personalului de specialitate
Într-o discuție avută cu Andreea Pontoș, vicepreședintele Colegiului, am dorit să aflăm scopul și obiectivele seminarului, motivele convocării primarilor și viceprimarilor, precum și principalele probleme pe care le întâmpină primăriile, respectiv asistenții sociali la nivelul comunelor.
,,Am convocat la acest seminar primarii și viceprimarii pentru că ei au puterea de decizie. Ei trebuie să înțeleagă, ca și decidenți, ce înseamnă sau ce ar trebui să însemne asistența socială la nivelul comunității; în marea majoritate a cazurilor, asistența socială este concentrată pe prestații și beneficii, pe celebrele ajutoare sociale și mai puțin pe ceea ce înseamnă serviciile sociale, în folosul comunității, care să-i ajute să iasă din starea aceasta de vulnerabilitate. În mediul rural se constată lipsa personalului de specialitate (a asistenților sociali licențiați), așa cum cere legea. Din această cauză, accentul nu este pus pe serviciile sociale (pe identificarea nevoilor  comunității). De aceea am chemat primarii, ca ei să înțeleagă importanța asistentului social specializat. Dacă s-ar debloca posturile, cu siguranță, mai mulți asistenți sociali ar merge în mediul rural. Noi sperăm ca ei (primarii - n.n.) să fie de-acum mai deschiși la ceea ce înseamnă asistența socială, să-i lase pe asistenții sociali să-și facă treaba (acolo unde sunt). Din păcate, sunt prea puțini în mediul rural. Cercetările spun că 3 din 4 nu sunt asistenți sociali licențiați. E un paradox, avem asistenți, dar nu merg în mediul rural, chiar dacă mulți nu și-au găsit de lucru în domeniu; mai ales că în administrație posturile au fost blocate, alții s-au reorientat, iar marea majoritate sunt pe protecția copilului (aici își găsesc mai ușor de lucru - cei mai mulți la D.G.A.S.P.C. Bihor); ce e mai dureros este că mulți au plecat în străinătate (Anglia). Din păcate profesia de asistent social nu este văzută așa cum trebuie în comunitate, mai cu seamă în mediul rural; unii cred că asistentul social este infirmiera care dă injecții. Nu înțeleg ce rol esențial are în fond asistentul social, care poate să vină cu politici sociale, cu propuneri și cu un plan de intervenție pentru fiecare tip de beneficiar în parte, fiind respondent în rezolvarea cazurilor sociale din comunitate", conchide Andreea Pontoș.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Să identificăm împreună nevoile serviciilor sociale”.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 04:12:36 Ora standard a Europei de Est