Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Internațională a Limbii Materne

Elevii de la Agora și Don Orione au marcat ieri

Ziua Internațională a Limbii Materne

În parteneriat cu elevii clasei a V-a A ai Liceului „Don Orione", elevii claselor gimnaziale ale Școlii Internaționale Agora au sărbătorit miercuri (22 februarie 2017), pentru prima dată împreună, la Centrul Europe Direct Agora Oradea, Ziua Internațională a Limbii Materne.

Ziua de 21 Februarie devine Ziua Internațională a Limbii Materne, odată cu proclamarea acesteia de către UNESCO, în noiembrie 1999.
Sub coordonarea doamnei profesor doctorand Daniela Drugaș și a domnului profesor Monenciu George de la Școala Internațională Agora, precum și a doamnei profesor Alina Oros, dirigintele clasei a V-A și a părintelui Mihai Fechetă, elevii au aflat o mulțime de informații noi. Această zi marchează sacrificiul studenților de la Universitatea Docha din Bangladesh care și-au cerut și apărat dreptul de a studia în limba maternă.
După o scurtă incursiune în evoluția limbii și a limbajului, au fost enumerate familiile de limbi, s-a realizat topul celor mai vorbite limbi de pe planetă, dar s-a și atras atenția asupra pericolului de dispariție a nu mai puțin de 3.000 de limbi din cele 6.000 vorbite în prezent. De asemeni, s-a desfășurat activitatea „Guess the language" în cadrul căreia tinerii ascultători au trebuit să ghicească limba, dacă nu și conținutul, mai multor anunțuri radio prezentate unele după altele.
În sala festivă a Școlii Internaționale au putut fi auzite poezii în limba română, engleză, italiană, spaniolă, maghiară, catalană, rusă și portugheză, spre încântarea și mirarea auditoriului.
Un alt moment în desfășurarea proiectului a fost prezentarea câtorva cuvinte intraductibile: ,,dor" în limba română, „saudade" în limba portugheză, un cuvânt asemănător cu sentimentul de dor de la noi, ,,waldeinsamkeit" - cuvânt din limba germană, reprezentând sentimentul de conectare totală la natură, pe care îl ai atunci când ești în mijlocul codrului, „sobremesa", în spaniolă, care se referă la perioada de timp pe care spaniolii o petrec după luarea mesei, vorbind cu cei care au mâncat, și multe altele. Apoi, elevii celor două școli au realizat lucrări plastice deosebite căutând să evoce acele sentimente (cu înțeles intraductibil).
S-a discutat despre limbile artificiale, cum ar fi Goldish, o engleză simplifcată, având doar 1.500 de cuvinte, și despre limbile creole și pidgin, în special limnaToK Pisin din Papua Noua Guinee.
Rolul determinant al limbii materne, al multiculturalismului și multilingvismului a fost încă o dată reliefat în câteva aforisme și cugetări ale unor mari personalități și ale unor mari clasici ai literaturii române. ,,A vorbi despre limba în care gândești este ca o sărbătoare. Limba română este patria mea. De aceea pentru mine muntele, munte se numește, iarba, iarbă se spune, de aceea pentru mine izvorul izvorăște, de aceea pentru mine viața se trăiește" (Nichita Stănescu). ,,Limba este cartea de noblețe a unui neam" (Vasile Alecsandri), ,,Limba este întâiul mare poem al unui popor" (Lucian Blaga), „Nu locuiești într-o țară, locuiești într-o limbă" (Emil Cioran), ,,Orice limbă este oglinda sufletului națiunii care o creează" (Ion Pillat).
,,Dacă îi vorbești unui om într-o limbă pe care o înțelege, cuvintele tale vor ajunge la mintea lui. Dacă îi vorbești în propria limbă, cuvintele ajung la inima lui" (Nelson Mandela).
„Sperăm ca prin aceste activități să promovăm diversitatea lingvistică și educația multilingvă, dar și să sensibilizăm oamenii din întreaga lume față de existența tradițiilor lingvistice și culturale bazate pe înțelegere reciprocă, toleranță și dialog", a mai spus doamna profesor Daniela Drugaș, în încheierea activității, mulțumindu-le celor prezenți pentru implicare.
Daniela Drugaș & Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (66 de poze), accesați Galeria foto: Ziua Internațională a Limbii Materne.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:57 Ora standard a Europei de Est