Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

649 de școli s-au înscris în concursul ,,Let s Be ECO!”

,,Let s Do It, România!” și Garda Națională de Mediu

649 de școli s-au înscris în concursul ,,Let s Be ECO!”

Peste 600 de școli s-au înscris în concursul ,,Let s Be ECO!", organizat de ,,Let s Do It, România!" și Garda Națională de Mediu.

La începutul lunii ianuarie 2017, Garda Națională de Mediu, în parteneriat cu „Let's Do It, România!", a lansat concursul „Let's Be Eco!", competiție adresată unităților de învățământ din mediul rural, în scopul reutilizării resurselor și al protejării mediului înconjurător.
Obiectivul acestui concurs constă în distribuirea unor calculatoare/laptop-uri și birouri alocate în urma disponibilizării, în școlile din mediul rural. Pentru a putea fi oferite unităților școlare, Garda Națională de Mediu a disponibilizat câteva sute de calculatoare și laptop-uri, aflate în perfectă stare de funcționare, în scopul reutilizării de către elevi. Acțiunea vizează promovarea conceptului de economie circulară, care susține dezvoltarea sustenabilă și diminuarea risipei prin consumul rațional de resurse. Prin disponibilizarea unor echipamente aflate în dotarea instituției, Garda Națională de Mediu încurajează un model funcțional de recuperare și valorificare a resurselor, prin prelungirea duratei de viață a echipamentelor electronice.
În concurs s-au înscris 649 de școli din 41 de județe, numărul unităților școlare înscrise reprezentând 21% din numărul total al școlilor din România. Au intrat în competiție şcoli primare, licee, şcoli de arte şi meserii, şi chiar și o şcoală specială aflată în sistemul de detenţie din România (Tichileşti, Brăila). În vederea susținerii școlilor din care fac parte, elevii de la unitățile școlare înscrise în concurs au trimis peste 25.000 de lucrări originale create din materiale reciclabile, având ca temă mediul înconjurător.
Următoarea etapă a concursului se va desfășura până pe 9 martie și va consta în evaluarea lucrărilor. În vederea desemnării câștigătorilor, fiecare unitate școlară va fi evaluată în funcție de numărul elevilor participanți, de calitatea lucrărilor și de necesitățile logistice specificate în formularul de înscriere.
După desemnarea câștigătorilor și odată cu publicarea clasamentului final, într-o primă etapă, vor fi acordate 500 de laptopuri unităților școlare câștigătoare, urmând ca această cifră să fie suplimentată, în funcție de numărul de calculatoare disponibile.
„Ideea de a oferi școlilor din mediul rural echipamente disponibilizate susține principiul ,,Zero Waste - zero deșeuri" care a generat conceptul economiei circulare. Urmând acest principiu, am decis ca toate calculatoarele funcționale rămase în dotarea instituției după achiziționarea unor echipamente noi, prin intermediul fondurilor europene, să fie reutilizate, în beneficiul elevilor din zonele defavorizate. Ne bucurăm că inițiativa noastră a fost întâmpinată cu entuziasm și cu siguranță premiile vor ajunge către cei mai implicaţi şi creativi participanţi. Sperăm ca iniţiativa Gărzii Naţionale de Mediu să reprezinte un exemplu de protejare a mediului și combatere a risipei şi pentru alte instituţii publice din România", a declarat Comisarul General al G.N.M., domnul Bogdan Trif.
La rândul său, reprezentantul ,,Let's Do It Romania", Andrei Coșuleanu, a declarat ,,Proiectul este deja unul de succes. Numărul foarte mare de scoli dornice să participe a întrecut toate aşteptările noastre. Vom transforma acest proiect într-un program de sprijin al şcolilor la nivel naţional şi îl vom extinde, începând din luna martie. Dorim să aducem un sprijin real la susţinerea educaţiei în România şi la dezvoltarea responsabilă a elevilor. Exemplul partenerilor de la Garda Naţională de Mediu va fi promovat în toate instituţiile din România ca model de bune practici. Speram să cooptăm cât mai mulţi parteneri în acest program".
Proiectul ,,Let's Be ECO!", organizat de echipa ,,Let`s Do It, România!", în parteneriat cu Garda Națională de Mediu, este dedicat școlilor din mediul rural din toată țara și urmărește ca elevii să înțeleagă importanța protejării mediului înconjurător și a conservării resurselor
Bihorul, al IV-lea județ din țară
În județul Bihor, s-au înscris 26 de școli; astfel, Bihorul este al IV-lea județ din țară ca număr de școli înscrise, după județele Iași, Bacău și Suceava.
Școlile înscrise
1.Șc. Gimnazială Nr. 1 Avram Iancu
2.Șc. Gimnazială Nr.1 Balc
3.Șc. Gimnazială Nr. 1 Batăr
4.Șc. Gimnazială Nr.1 Petreu
5.Șc. Gimnaziala Nr. 1 Budureasa
6.Șc. Gimnazială Nr.1 Buntesti
7.Șc. Gimnazială Nr. 2 Călățea
8.Șc. Gimnazială Nr.1 Chişlaz
9.Șc. Gimn. Nr.1 Cociuba Mare
10.Șc. Gimn. ,,Dr. Balási József" Curtuișeni
11.Lic. Tehnologic Nr. 1 Dobrești
12.Şc. Gimnazială Nr. 1 Tileagd
13.Șc. Gimnazială Nr.1 Curățele
14.Șc. Gimnazială Nr.1 Aştileu
15.Șc. Gimnazială Nr. 1 Drăgești
16.Șc. Gimnazială ,,Kazinczy Ferenc" Șimian
17. Șc. Gimnazială  „Puiu Sever" Ineu
18.Șc. Gimnazială Nr.1 Abram, structura Șc. Iteu
19.Șc. Gimn. Nr. 1 Remetea, structura Șc. Petru Miheș Meziad
20.Şc. Gimnazială Nr.1 Mihai Bravu
21.Șc. Gimnazială Nr. 1 Răbăgani
22.Șc. Gimnazială Nr. 1 Săcădat
23.Şc. Gimnazială ,,Szalárdi János" Sălard
24.Lic. Tehnologic Nr.1 Suplacu de Barcău
25.Şc. Gimnazială Nr. 2 Ţeţchea
26.Șc. Gimnazială Nr. 1 Uileacu de Beiuș
Comisar Crișan Monica

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 21:43:01 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!