Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Persoanele cu autism există și au nevoie de servicii adecvate"

,,Împreună rupem barierele pentru autism

Persoanele cu autism există și au nevoie de servicii adecvate"

,,Împreună cu fiii mei am rupt barieră după barieră timp de 18 ani. Barierele au însemnat marginalizare, lipsa terapiilor de recuperare, lipsa profesorilor care să poată lucra cu copiii, lipsa sprijinului de orice fel din partea serviciilor sociale.

Dacă acum am ajuns în acest punct este pentru că nu am renunțat. Persoanele cu autism există, trebuie să alegem să nu ignorăm dacă le putem ajuta" a declarat Gabriela Plopeanu, președintele FEDRA.
Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist (FEDRA) și Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice din România (COPAC) lansează Campania Națională "Împreună rupem barierele pentru persoanele cu autism - Persoanele cu autism există și au nevoie de servicii adecvate!"
Campania va demara cu o serie de evenimente de solidaritate cu persoanele afectate de autism desfășurate în București și alte 10 orașe din țară în data de 2 aprilie 2017. Informații cu privire la calendarul evenimentelor puteți consulta pe http://www.autismfedra.ro/evenimente-2-aprilie-2017/.
Lansată în 2 Aprilie, dată care marchează Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului, campania urmărește sensibilizarea Guvernului României și a celor trei ministere direct responsabile (Ministerul Sănătății, Ministerul Muncii și Justiției Sociale și Ministerul Educației Naționale) în direcția creării și susținerii unor programe naționale care să ofere copiilor și adulților cu autism serviciile necesare diagnosticării, recuperării și îngrijirii lor. Este nevoie ca Statul Român să conștientizeze că atunci când vorbim de un număr mereu în creștere al persoanelor cu autism, nu ne referim doar la cifre: aceste persoane există și au nevoie de serviciile reale și adecvate acum!
Semnalăm câteva dintre problemele identificate deja de FEDRA și COPAC:
În domeniul sănătății - insuficienta decontare a serviciilor de recuperare. Deși CNAS decontează serviciile psihologice pentru copii cu TSA, foarte puțini dintre aceștia ajung să beneficieze de servicii datorită numărului mic de ore decontate și modalității complicate de decontare. În multe județe lipsesc medicii psihiatri independenți care să contracteze serviciile unor psihologi clinicieni, ceea ce face ca în aceste județe copiii cu TSA să nu aibă acces la terapia psihologică decontată.
În domeniul serviciilor sociale - semnalăm încă o dată lipsa serviciilor de recuperare la nivel local și comunitar, lipsa oricăror servicii de suport pentru persoanele adulte cu autism și lipsa serviciilor de suport pentru aparținătorii persoanelor cu tulburări din spectrul autist (ex centre respiro). De asemenea, atragem atenția și asupra faptului că indemnizația acordată persoanelor adulte cu autism (340 lei) nu oferă șansa la o viață decentă.
În domeniul educației - lipsa formării cadrelor didactice în lucrul cu copiii cu autism, lipsa adaptării curriculare reale și a serviciilor de suport pentru integrarea școlară (ex lipsa unui facilitator/shadow plătit de școală pentru situațiile care necesită acest lucru) sunt doar cîteva aspecte asupra cărora atragem atenția în mod repetat, probleme care determină eșecul integrării reale a copiilor cu autism în învățământ.
,,După nenumărate eforturi de conștientizare conduse de asociațiile neguvernamentale din întreaga țară, au fost aprobate normele de aplicare ale legii 151/2010, care se referă la problemele persoanelor cu autism. Avem însă nevoie ca serviciile prevăzute de această lege să fie create și accesibile. Pentru că diagnosticarea tardivă, lipsa serviciilor de suport pentru integrare școlară și socială vor costa în anii ce vor urma, mult mai mult, statul român", a declarat Iulian Petre, responsabil comunicare COPAC.
Campania "Împreună rupem barierele pentru persoanele cu autism - Persoanele cu autism există și au nevoie de servicii adecvate!" se va derula pe întreaga durată a anului 2017 și va cuprinde cel puțin două dezbateri publice cu autoritățile naționale și mai multe dezbateri locale în direcția documentării situației persoanelor cu TSA și a identificării soluțiilor și acțiunilor pe care autoritățile naționale și locale trebuie să le întreprindă pentru a îmbunătăți situația existentă.
FEDRA și COPAC invită autoritățile să se implice în acest demers, iar familiile afectate și societatea civilă activă în acest domeniu sunt rugate să documenteze și să adreseze celor două organizații problemele întâmpinate,  care vor înainta aceste probleme către ministerele responsabile și le vor aduce în atenția publică, cu scopul ca statul să își asume responsabilitățile pe care le are pentru rezolvarea lor.
Gabriela Plopeanu, președinte FEDRA,
Mihaela Stan, vicepreședinte FEDRA
Iulian Petre, responsabil comunicare COPAC

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 04:07:43 Ora standard a Europei de Est