Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Alinierea competențelor IT la cerințele pieței europene

Liceul Teoretic „Arany Janos

Alinierea competențelor IT la cerințele pieței europene

Pe parcursul anului școlar 2016 - 2017, în primele trei săptămâni ale lunii februarie, 14 elevi de la Liceul Teoretic „Arany Janos", din Salonta, din clasa a XI-a A, profilul real, intensiv informatică, însoțiți de profesoarele Aszalós Ágnes, Nagy Ildikó și Kiss Mária (în calitate de monitor) au avut ocazia să participe, prin programul Erasmus+, la un stagiu de formare în sudul Spaniei, în orașul Granada.

Stagiul a avut ca scop principal dezvoltarea profesională a elevilor, prin dobândirea de noi cunoștințe în domeniul informaticii. De asemenea, elevii au avut posibilitatea de a-şi îmbunătăţi competenţele lingvisitice, deoarece limba de comunicare între participanţi şi tutorele de stagiu a fost engleza. Cursanții au lucrat în echipe la diferite întreprinderi, având astfel posibilitatea să se familiarizeze cu modul de lucru şi cu viaţa din Spania. Companiile în care elevii și-au executat stagiul de formare au fost: Reparnet, în cadrul căreia patru elevi și-au îmbunătăţit cunoştinţele legate de repararea unor calculatoare, Aurora Foto, unde două eleve și-au dezvoltat competențele legate de prelucrarea unor imagini cu ajutorul programului Adobe Photoshop, Ecoprint, în cadrul căreia două eleve au învățat să realizeze cărţi, broşuri și postere, și MEP Granada, în cadrul căreia șase elevi au învățat, la rândul lor, modul de realizare a unor broşuri, postere, cărţi de vizită, proiectarea unor logouri şi crearea unor filme și a unor prezentări turistice centrate pe patrimoniul cultural al Granadei. La toate cele patru firme participanții au executat și următoarele activități practice: realizarea unui document Word despre limbajul Visual Basic, o prezentare PowerPoint despre aplicațiile limbajului Visual Basic, căutarea unui site de tutorial Visual Basic, un program în C++ care să simuleze un calculator simplu de buzunar cu cele patru operații de bază, precum și crearea aplicației „Calculator +", realizarea documentației aplicației şi prezentarea acesteia.
În timpul liber, participanții la stagiu au avut posibilitatea să facă cunoştinţă cu zona pitorească din Andalusia, recunoscută ca una dintre cele mai frumoase şi importante zone din Spania. S-au vizitat mai multe oraşe, precum Granada, unde elevii au văzut capela regală în care sunt înmormântaţi Izabela şi Ferdinand, regii catolici ai Spaniei, Alhambra, capodopera regilor mauri - parte a patrimoniului mondial UNESCO - și ansamblu de clădiri organizate sub forma unei fortăreţe care domină câmpia şi oraşul Granada, situat în faţa unui cartier popular şi pitoresc, Albaicin. Printre oraşele vizitate se numără şi Cordoba unde am vizitat Marea Moschee, cartierul evreiesc, Alcazar de los Reyes Cristianos și Palatul Alhambra. De asemenea, participanții la stagiu au avut ocazia să vadă oraşul Sevilla, fiind, potrivit propriilor mărturisiri, fascinați de frumusețea și de bogăția culturală a metropolei. Demnă de amintit este și vizita făcută în Gibraltar, unde elevii, însoțiți de profesoarele însoțitoare, au urcat pe stâncă și au intrat în contact cu maimuțele specifice locului. Totodată, au putut admira, în depărtare, țărmurile celui de-al doilea continent ca mărime, Africa.
În final, trebuie să amintim și competențele sociale pe care și le-au dezvoltat elevii prin participarea la acest program de formare și prieteniile care s-au legat cu elevi din alte țări. Astfel, experiența a fost benefică din toate punctele de vedere.
Elevii pot fi recunoscători echipei de management și de implementare a proiectului: prof. Kiss Maria - responsabil de proiect, prof. Meszar Iuliana, Domjan Laura, Ștefănuț Alin Serafim - membrii echipei de proiect și ec. Angela Madar - contabil.
Obiectivele proiectului au fost realizate în întregime.
1.Dezvoltarea competențelor, cunoștințelor și abilităților practice în domeniul informatic prin exersarea cunoștințelor de programare vizuală în firme specializate din domeniul IT, în scopul facilitării accesului pe piața muncii.
2.Realizarea unor platforme de colaborare cu firme IT din Spania, care să ancoreze școala la realitățile de pe piața muncii europene, să îmbogățească cunoștințele tinerilor în legătură cu funcționarea acestor firme, precum și să le faciliteze mobilitatea.
3.Îmbunătățirea capacității de a înțelege și de a se adapta la diferite culturi, tipuri de civilizație și grupuri prin exersarea competențelor de comunicare într-o limbă străină și contactul direct cu un alt mediu.
Prof. Kiss Maria - responsabil de proiect
prof. Ștefănuț Alin Serafim - responsabil cu diseminarea proiectului
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Alinierea competențelor IT la cerințele pieței europene.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 22:50:38 Ora standard a Europei de Est