Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Învățând unii de la alții”

S.A.M. “I. Bococi” – Lic. Ped.

“Învățând unii de la alții”

Elevi și cadre didactice de la Școala de Arte și Meserii “Ioan Bococi” și Liceul Pedagogic “Iosif Vulcan” Oradea, sunt parteneri în cadrul unui proiect S.N.A.C. (Strategia Națională de Acțiune Comunitară) , aflat în cel de-al treilea an de derulare.

O acțiune de acest gen s-a desfășurat, astăzi, miercuri, 4 aprilie 2007, în laboratorul de practică bucătari-cofetari al  Școlii de Arte și Meserii, sub genericul  “Învățând unii de la alții”.

Elevi din clasa XI-a C, de la profilul alimentație publică (cofetari - bucătari) au pregătit sărmăluțe de post cu ciuperci și clătite de post, și au încondeiat ouă, împreună cu partenerii lor de proiect, elevi pedagogiști din clasele a X-a C, profil pedagogic, și a XI-a D, profil teologic. 

“Avem câte trei zile de practică pe săptămână”

Anabela Gherase a optat pentru alimentație publică pentru că îi place să gătească. Și-aceasta s-a văzut, de la o poștă, și la activitatea de astăzi. Era prezentă peste tot, atât la făcut sarmale, cât și la clătite. Pentru ea, cele mai importante și mai așteptate zile sunt miercurea, joia și vinerea. „Miercurea făcem mâncare, joia pregătim gustare pentru toată școala, iar vinerea suntem de serviciu la cantină”.

La masa lungă din mijlocul laboratorului, Anabela și colegele de clasă (Elena Ungureanu, Roxana Boitor, Kis Alexandra, surorile Kozak Mihaela și Etelka, Szanislay Adriana și Carmen Crișan) alegeau orezul pentru sarmale, ajutate și de câteva pedagogiste (Andreea Marc, Florina Modog, Ramona Pele, Bianca Onița și Roxana Faur). Ele aveau să pregătească peste 300 de sarmale împreună cu maistrul instructor Gheorghe Bala. Varza pentru sarmale a fost spălată și tăiatul de „poeta” Ana-Maria Bocra și Flavia Bologan. Din capul mesei, toate operațiunile erau urmărite de observatorii „federali” („Miss-a” Bianca Lucsan, și Sergiu Dem - „părințul moștenitor”). Suflet de artist cum e, Alexandrina Chelu s-a angajat să facă și să coacă clătitele, sub „bagheta” maistrului instructor Livia Mușet. În jurul aragazului, Lavinia Dumea și Andreea Dungaru topeau ceara și încondeiau ouă cu chișița, alături de maistrul instructor Lucreția Lobonț. Întreaga activitate era coordonată de conducătorii de proiect de la cele două școli, prof. Krenek Claudia (de la Lic. Pedagogic) și Teodora Mavrichi (de la „Ioan Bococi”), talonate de prof. Olimpia Conta și directoarele școlii (prof. ing.Ileana Varga, director, și Mihaela Popovici, director adjunct).

 

Dulciuri și haine de Paști

 

 După circa două ore de muncă, bucatele au ajuns în stare finită pe masă, iar truditorii s-au omenit cu de toate, servindu-i și pe elevii din internat, cărora, mai devreme, tot ei le-au dăruit dulciuri și haine, ca un dar din suflet de sfintele sărbători de Paști.

„Tot în cadrul proiectului, ne-am propus ca după Paști să vizionăm împreună cu partenerii noștri de la Liceul Pedagogic o piesă de teatru la Teatrul de Stat pentru Copii și Tineret „Arcadia”, iar luna viitoare, dorim să ieșim la Pădurea Neagră”, a ținut să ne informeze prof. Teodora Mavrichi. 

P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto ("Învățând unii de la alții").

Ovi Dan

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 10:03:56 Ora standard a Europei de Est