Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Regal fotografic european în Oradea

În perioada 6 - 9 mai,

Regal fotografic european în Oradea

În perioada 6 - 9 mai 2017, va avea loc în Cetatea Oradea, și nu numai, cea de-a VI-a ediție a Festivalului Fotografiei Europene, organizat de Asociația Internațională ,,Euro Foto Art", în parteneriat cu Primăria Municipiului Oradea, sub patronajul Ministerului Culturii și Identității Naționale.

Programul celor patru zile dedicate Zilei Europei va cuprinde vernisajul a 10 expoziții personale din Austria, Serbia, Franța, Republica Moldova, România și Ungaria, respectiv inaugurarea ediției a VIII-a a Salonului Internațional ,,Eurofotoart" 2017. Astăzi vă prezentăm o imagine din expoziția artistului fotograf Ioan Roxin din Montbéliard, Franța (membru al Asociației ,,Euro Foto Art") organizată în parteneriat cu Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor. Vernisajul va avea loc în Casa Darvas - La Roche Oradea, duminică 7 mai 2017, la ora 16.00, la care organizatorii invită pe toți iubitorii fotografiei. (I.R.)
,,Nașterea" unei pasiuni...
Destinul a făcut să copilăresc la țară. Contactul cu natura, cu firescul, cu mirosul intens m-au marcat pentru toată viața și au rămas referințe absolute în memoria mea semantică. Proaspăt admis la Liceul Pedagogic din Oradea, într-o după-masă liniștită din toamna lui 1969, întâmplarea a făcut să mă întâlnesc cu o ofertă de destin. Un coleg de clasă (Ioan Curpaș) mi-a arătat, în laboratorul foto al liceului, miracolul revelării unei fotografii alb-negru pe o bucată imaculată de hârtie. Cu o pensetă tampona cu sfințenie hârtia care plutea într-o tasă cu o soluție chimică. În camera aproape obscură, cu ochii aspirați de curiozitate, așteptam parcă o minune. Și minunea s-a produs. Fascinația acestui moment e încă intactă. Dorința de a cunoaște tainele fotografiei de la A la Z m-a condus inevitabil la primele teste. Hipnotizat, cu ocazia primei zăpezi din decembrie'69, am cumpărat doua filme ORWO 21 DIN (36 de poziții). După o instruire sumară (timp de expunere, diafragmă...), cu aparatul de fotografiat al clubului, într-un ritm amețitor, am vrut sa imortalizez colegii zburdalnici și bucuroși de prima zăpadă. La developarea filmelor, decepția a fost imensă: absolut toate cele 72 de poziții au fost atât de supraexpuse încât miracolul revelării imaginilor pe hârtie nu putea fi repetat. Pe moment, decizia care se impunea era evidentă : Gata cu fotografia. Astfel, câteva luni nici n-am mai trecut pe la laboratorul foto. Dar fascinația miracolului revenea în minte cu obsesie. Primul meu aparat a fost un Smena, simplu și minimalist, utilizabil doar în mod manual. Astfel, obligatoriu, ucenicia a început cu perceperea, simțirea și stăpânirea luminii naturale. Un al șaselea simț care este indispensabil scrierii cu lumină.
În studenție (Facultatea de Cibernetică, București), cu prețul a două salarii lunare, am avut primul reflex : un ZENIT E, cu un obiectiv HELIOS 44/2, focala 2/58. Ca fotoreporter pentru revistele studențești (Tribuna studentului economist, Viața studențească ...) și ,,martor ocular" a  nenumăratelor evenimente studențești (excursii, spectacole, discoteci, căsătorii, botezuri ...) am realizat nenumărate fotografii amintiri. Perioada ideală pentru aprofundarea fermecătoarelor taine ale fotografiei: utilizarea luminii, a compoziției, surprinderea momentului. Doar din când în când, și de cele mai multe ori din întâmplare, obțineam o IMAGINE care să țină privitorul IN MAGIE (anagrama ;-). Și încet-încet, dorind repetarea magiei, virusul pasiunii s-a instalat durabil. Fotografia color a fost o nouă aventură: aparat de mărit cu cap de culoare, tase termostatate, răbdare și efort pentru redarea corectă a culorii în fotografie.
O altă ofertă de destin a făcut să ajung la INSA de Lyon, în Franța (oct. 1991). Era perioada de început a multimediei. Am descoperit și învățat prelucrarea numerică a imaginii. Fotografia numerică poate fi tratată și modificată cu ușurință (Photoshop), și la lumina zilei (Lightroom). Posibilitățile de creație sunt nemăsurate. Mulți artiști contemporani în loc să vadă fotografia ca un produs final, își oferă libertatea de a o folosi ca punct de plecare pentru a obține o ilustrație, o altă creație. Eu rămân fidel fotografiei clasice: înainte de a apăsa pe declanșator ideea fotografului trebuie să fie precisă, lumina stăpânită, compoziția elaborată, contextul foarte clar și momentul bine ales. Astfel, retușurile în post-producție sunt minimale (creșterea dinamicii (HDR), corectarea balansului de alb (RAW), îmbunătățirea contrastului ...). 
Rapiditatea cu care domnul Stefan Toth mi-a propus organizarea acestei expoziții a făcut ca imaginile să rămână intacte, așa cum au fost înregistrate de captorul aparatului (un Nikon D7000, 18-200 mm f/3.5 - 5.6 si un Nikon D750, 24-120 mm f/4). Ele sunt anonime pentru ca titlul să nu influențeze interpretarea privitorului (,,intention lectoris" ). Ar fi ideal ca fotografiile să vă conducă nu numai la ideile din mintea fotografului atunci când le-a surprins (,,intention auctoris"), ci și la alte trepte de lectură (,,intention operis").
Ioan Roxin,
Montbeliard, Franța

Trimite email

vineri, 13 decembrie 2019