Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Festivalul Internațional de Teatru Nou (ediţia a 5-a), la linia de final

Astăzi și mâine, la Arad

Festivalul Internațional de Teatru Nou (ediţia a 5-a), la linia de final

Am intrat în linie dreaptă, ne aflăm în penultima zi de Festival, emoțiile începuturilor aproape că s-au risipit în cele câteva sute de aplauze din fiecare seară și încep deja să se manifeste nostalgiile despărțirilor.

Dar e weekend și încă sărbătorim teatrul nou. În ultimele două zile de FITN producțiile de teatru selecționate de Claudiu Groza - adunate din România năravurilor noastre - vin din Oradea (Teatrul „Szigligeti Színház",Oradea - Ansamblul Profesionist „Nagyvárad Táncegyüttes"), București (Teatrul UNTEATRU, Teatrul Excelsior&Gigi Căciuleanu Romania Dance Company, Teatrul Luni de la Green Hours&Frilensăr), Cluj (Compania Create.Act.Enjoy), dar și din Arad (Trupa de teatru licean francofon a Asociaţiei Amifran).
Astăzi, 13 mai, începem mai devreme.
La ora 11.00, la Sala Studio, Cristina Pavel, Mara Popa, Edward Horvath, Valentin Sas, Andrei Maria, Robert Batki, Valentin Maria, adică Trupa de teatru licean francofon a Asociaţiei Amifran - Association Roumaine pour la Défense et l'illustration de la Langue Française", conduse de regizorul Florin Didilescu vor juca într-un spectacolul în limba franceză: Un être hors pair / Un om de milioane de Ioan Peter. Traducerea şi adaptarea textului în limba franceză îi aparțin Lianei Didilescu-Marechal, regia lui Florin Didilescu, iar costumele lui Puşa Selejan. Aranjamentul muzical: Georgiana Maria. Un spectacol de doar o oră despre trăinicia sau deziluzia visurilor umane.
De la 19.00 se desfășoară pe scena Sălii Mari o adevărată manifestare de forțe. Un spectacol de teatru-dans care te izbește prin simplitate și profesionalism, un spectacol în regia lui Levente Dimény, cu o muzică specială marca Cári Tibor. Spectacolul se numește Coliziuni și este produs de Ansamblul Profesionist „Nagyvárad Táncegyüttes" din cadrul Teatrului „Szigligeti Színház", Oradea.
Seara se încheie cu un semnal de alarmă la adresa societății. De la ora 20.30, la Sala Studio ne apucăm să scormonim după lucrurile cu adevărat importante din viața noastră socială. Are nevoie de mai multă atenție viața noastră, au nevoie de mai multă atenţie statul, lumea, cel de lângă noi? Râmâne să aflăm din discursul bine proporționat al celor cinci actori: Silviu Debu, Ionuț Vișan, Sabrina Iașchevici, Mădălina Enea, Cristina Casian. Regia spectacolului îi aparține Sânzianei Stoican, iar scenografia lui Valentin Vârlan. Are nevoie de multă atenție! este o producție a Teatrului UNTEATRU, București.
Duminică, 14 mai, în ultima zi a Festivalului Internațional de Teatru Nou de la Arad avem în scenă 11 actori tineri.
Începem la ora 18.30, la Sala Studio, unde Serena Secară și Andreea Șovan ne spun sincer și fără ocolișuri că trăim încă în paradoxuri. Iar paradoxul dintre societatea aparent progresistă şi condiţia femeii - în continuare subordonată protectoratului masculin - este o temă recurentă în mass-media, idee pe care regizoarea Adina Lazăr, și ea tot actriță de profesie - ajutată de texte de Ruth Smythers, Ştefan Mako - o expune în Pena. Un spectacol inclus în secțiunea MicROmânia despre durerea de a fi femeie, despre pierderea identității și a controlului asupra vieții, produs de Compania Create.Act.Enjoy, Cluj-Napoca.
Nu putea lipsi din programul Festivalului un spectacol marca Gigi Căciuleanu, cu atât mai mult cu cât #EmojiPlay este o reflecție simbolică a universurilor închise în Facebook, Instagram, Twitter etc., universuri atât de cunoscute publicului tânăr. Un spectacol despre un limbaj codificat, despre semnele universale care aproape înlocuiesc limbajul nostru comun. Așadar, vă așteptăm la Sala Mare, ora 20.00, să vedeți un spectacol de teatru-coregrafic cu dans-actorii: Ana Vişan, Irina Strungăreanu, Adrian Nour, Alexandru Călin, pus în scenă de Gigi Căciuleanu și produs de Teatrul Excelsior&Gigi Căciuleanu Romania Dance Company.
#Emojiplay este un spectacol viu, amuzant, jucăuş, uşor, fluid, care o să bucure în special tinerii (care îşi vor regăsi conversaţiile de pe reţelele virtuale)" - Corina Dima, Ziarul Metropolis.
Seara de 14 mai și ultima din Festivalul nostru se încheie cu Mioritza (ora 21.30, Sala Studio) un spectacol de Daniel Chirilă, ce face parte dintr-o trilogie considerată a fi debutul Trupei independente Frilensăr: Mălăieş în călcăieş - Tristory I (adaptare după Capra cu trei iezi), #daughter sau HadikaTsuki - Tristory II (pornind de la românescul Fata babei şi fata moşneagului şi de la niponul Fata cu potirul pe cap) şi Mioritza - Tristory III.
Este o adaptare extrem de liberă după basmul popular Mioriţa ce-i are în distribuţie pe: Dumitru Georgescu, Loredana Cosovanu, Alina Mîndru, Tiberiu Enache, Daniel Chirilă. Un spectacol sincer despre „libertatea de a reciti texte de hăt-hăt cu ochii şi cordul de post-post-(modernist) și libertatea de a le re-scrie pentru scenă (Green Hours, kilometrul 0 al frilensărilor teatrali româneşti) anului 2016, adicătelea cu muzicile, luminile, efectele, ritmurile epocii, libertatea de a le căuta, găsi şi re-formula esenţele venerabile, aşezându-le alături de întrebările prezentului" (Mihai Brezeanu - scena9.ro)
Haideţi la teatru!
Să vedeţi ultimele spectacole din cadrul ediţiei a 5-a FITN Arad!
Mirela Sandu
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Festivalul Internațional de Teatru Nou (ediţia a 5-a), la linia de final.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 04:08:52 Ora standard a Europei de Est