Menu

Arhiva

Din:

Pana in:


Domnul primar Ilie Bolojan a prezentat proiectele care privesc mobilitatea urbană și zona centrală

Marți,

Domnul primar Ilie Bolojan a prezentat proiectele care privesc mobilitatea urbană și zona centrală

În cadrul conferinței de presă de marți, 16 mai 2017, domnul primar Ilie Bolojan a prezentat principalele proiecte care vor fi supuse aprobării în ședința de consiliu de la sfârșitul acestei luni.

Cele mai importante proiecte sunt cele care vizează planul de mobilitate urbană și strategia de dezvoltare a municipiului Oradea, acestea având o importanță deosebită pentru accesarea de fonduri europene în anii următori.
Pachetul de proiecte care se referă la mobilitatea urbană trasează măsuri atât pentru circulația autovehiculelor, cât și pentru circulația pietonală sau circulația cu mijloacele de transport în comun.
În a doua parte a conferinței de presă, dl primar a vorbit și despre o altă linie de dezvoltare a orașului, aceea de a crea și a dezvolta un centru istoric distinctiv european.
Planul de mobilitate și strategia de dezvoltare a municipiului
,,Un proiect important la care lucrăm este cel privitor la extinderea liniilor de tramvai, care va genera o legătură mai bună între cartierul Rogerius - Ioșia - zona Universității și Cantemir. Licitația a fost deja publicată în sistemul de achiziții, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor este 9 iunie, urmând ca în septembrie să aibă loc semnarea contractului, iar apoi începerea lucrărilor. Lucrările cuprind partea de proiectare estimată la 45 de zile, iar apoi partea de execuție. Estimăm că acestea se vor încheia în toamna anului viitor, respectiv primăvara anului 2019. Până atunci ne mai rămân câteva formalități de îndeplinit, respectiv  să preluăm terenurile care sunt afectate de această lucrare și care acum țin de Ministerul de Interne sau Ministerul Educației, terenuri care se află în zona Universității și a unității de jandarmi", a spus dl primar Ilie Bolojan.
Alte proiecte la care lucrează Primăria Oradea și care  vizează mobilitatea urbană sunt: construcția Podului Centenarului, realizarea legăturii dintre Str. Bihorului și girația Episcopia, realizarea axei de circulație Nufărul - Gara Oradea, , lărgirea podului peste Pârâul Peț(e)a, realizarea pasajului suprateran de la intersecția dintre Str. Universității și zona centurii de lângă Cimitirul Rulikovski.
În ceea ce privește construcția Podul Centenarului situat în aval de Primăria Oradea, lângă fostul Centru de Calcul, studiul de fezabilitate a fost aprobat, iar acum se lucrează la pregătirea licitației. În primele zile din luna iunie se va publica licitația, iar în toamnă vor demara lucrările.
Un alt proiect important este legătura dintre Str. Bihorului și girația de la Real Episcopia  - închiderea drumului expres. Studiul de fezabilitate al acestui proiect este deja aprobat de Consiliul Local, urmând ca licitația să fie publicată în sistemul electronic de achiziții publice în cursul lunii iunie. Până la începerea lucrărilor prevăzute pentru această toamnă, mai este nevoie să fie realizată o descărcare arheologică într-una dintre zone pentru care se negociază deja cu proprietarii de terenuri, iar apoi mai este necesară obținerea unui aviz de la Compania de Drumuri și Autostrăzi pentru că acest drum se leagă de DN 19.
Axa de circulație Nufărul - Gara Oradea este un alt proiect important pe care Primăria Oradea îl pregătește. Astfel se dorește realizarea unui pasaj subteran care să facă legătura între Aleea Ștrandului și Parcul Traian. În aceste zile va fi semnat contractul pentru studiul de fezabilitate. Până la sfârșitul lunii iulie va fi finalizat studiul de fezabilitate, după care indicatorii tehnico-economici vor fi supuși aprobării Consiliului Local undeva în luna august. Procedura de licitație va fi apoi demarată în această toamnă, pentru ca cel mai târziu în primăvara lui 2018 să înceapă lucrările. ,,Lucrarea va fi una dificilă, întrucât ea se va desfășura sub trafic. Tot în cadrul acestui proiect este cuprinsă și lărgirea la 6 benzi a Podului Dacia. În aceste zile se lucrează la o expertiză a acestui pod din care să rezulte soluțiile pentru lărgirea cu încă o bandă, dar și soluția pentru intervenția la podul existent, pentru că și acesta are deja o vechime. La finalul lunii iunie vom avea această expertiză finalizată, urmând să fie încheiate contractele de realizare a studiului de fezabilitate. Această lucrare trebuie decalată față de data începerii lucrărilor la pasaj, deoarece dacă s-ar începe lucrările în paralel s-ar bloca circulația în zona respectivă, prin urmare se va acționa etapizat: în prima etapă va fi realizat pasajului subteran, iar în a doua etapă se va trece la lărgirea Podului Dacia, unde cel mai probabil lucrările ar începe în primăvara anului 2019", a spus primarul Ilie Bolojan.
Lărgirea podului peste Peț(e)a pe Str. Universității este un alt obiectiv avut în vedere de administrația locală. ,,Întrucât la acest pod nu există treceri de pietoni și nici piste de biciclete corespunzătoare, odată cu lucrările de extindere a liniei de tramvai din zona respectivă, va fi rezolvată și această problemă", a completat dl primar.  Studiul de fezabilitate este momentan în lucru. El va fi finalizat până la sfârșitul lunii iulie, după care se vor aproba indicatorii tehnico-economici. În toamna acestui an vor demara lucrările și aici, urmând ca până în primăvară să fie gata.
Un alt proiect important al municipalității este realizarea unui pasaj suprateran la intersecția dintre Str. Universității și zona centurii de lângă Cimitirul Rulikowski. Acest pasaj este necesar pentru fluidizarea circulației pe centură, cu rol de a preîntâmpina accidentele rutiere. Pe de altă parte, odată cu mutarea pieței de vechituri dincolo de centură, va fi o problemă de acces în zona respectivă și în zona parcului industrial, iar atunci acest pasaj va rezolva traversarea pietonală în condiții de semaforizare evitându-se accidentele pietonilor pe șoseaua de centură. Studiul de fezabilitate va fi gata în această toamnă. Tot până în toamnă, pentru realizarea acestei lucrări Primăria Oradea trebuie să preia terenul din zona respectivă care în prezent este în administrarea Companiei de Drumuri și Autostrăzi.
,,Zona de circulație din oraș este vitală pentru noi, deoarece blocarea dezvoltării unui oraș este dată și de congestia în trafic, de aceea trebuie să găsim soluții pentru fluidizarea traficului. Așa cum am mai anunțat, analizăm în prezent și posibilitatea realizării de pasaje subterane între Casa de Cultură a Sindicatelor și Catedrala din Centrul Civic", a adăugat Ilie Bolojan.
 Crearea unui centru istoric distinctiv european
 Domnul primar a vorbit și despre o altă linie de dezvoltare a orașului, aceea de a crea un centru istoric distinctiv european, cu spații pietonale, piste de biciclete, evenimente și divertisment.
,,Primăria Oradea își dorește să aibă un centru istoric european, în care să fie descurajată circulația mașinilor și să fie încurajată circulația pietonală, astfel încât oamenii să aibă toate condițiile să socializeze, să stea pe terase, să se plimbe în liniște, să circule cu bicicleta, bucurându-se astfel de toate frumusețile pe care le are orașul. În acest fel insistăm pe o creștere a calității vieții în municipiul nostru", a spus dl primar.
În acest sens, municipalitatea are pregătite un set de proiecte aflate în diferite stadii. Și aceste proiecte intră în strategia de dezvoltare a municipiului Oradea.
Un proiect important este extinderea spațiilor pietonale. Astfel, până săptămâna viitoare va fi publicată în sistemul electronic de achiziții lucrarea de realizare a spațiilor pietonale pe Strada Vasile Alecsandri. Lucrările vor începe în vară, iar dacă lucrurile vor decurge fără nici o problemă, se vor încheia anul acesta. Tot pe Strada Vasile Alecsandri sunt în curs licitațiile pentru reabilitarea fațadelor. O parte dintre acestea se realizează printr-un parteneriat public-privat, altă pare sunt realizate de proprietarii clădirilor în mod individual.
Transformarea Pieței Ferdinand într-o piață pietonală după modelul Pieței Unirii este un alt obiectiv avut în vedere de Primăria Oradea.În această perioadă se finalizează amenajarea zonei din spatele teatrului, unde mai trebuie îngropate câteva posturi trafo. ,,Ne propunem ca cel mai târziu în toamnă să avem indicatorii aprobați, iar în primăvară să începem lucrările. Un proiect important aici este reabilitarea clădirii Filarmonicii și sper să existe implicarea Consiliului Județean în acest sens", a adăugat dl primar.
Un alt proiect avut în vedere în zona centrală este transformarea Străzii Aurel Lazăr în pietonală, pentru ca de pe Strada Republicii să se poată ajunge la Cetatea Oradea și pe varianta mai scurtă, accesând pasarela pietonală care este în funcțiune în apropierea Parcului Libertății. Urmează ca lucrările să înceapă la primăvară.
Reabilitarea clădirilor de patrimoniu din zona centrală rămâne un obiectiv important. În ceea ce privește Cetatea Oradea se dorește reabilitarea bastioanelor dinspre oraș. Totodată, la sfârșitul lunii iunie se va demara licitația pentru reabilitarea Casei Darvas La Roche, urmând ca în toamnă să înceapă lucrările. Se dorește ca de anul viitor Muzeul Art Nouveau să devină operațional aici și să fie un punct de atracție pentru zona centrală.
Realizarea Muzeului Masoneriei este un alt proiect care va fi realizat fie din fonduri europene, fie din bugetul local. Sinagoga de pe Strada Primărie va fi reabilitată din bugetul orașului. Se dorește ca la sfârșitul anului viitor în această sinagogă să funcționeze Muzeul Evreilor din Oradea.
,,În zone precum  Republicii - pietonal, Strada Independenței, Parcul 1 Decembrie, se lucrează la mai multe studii de fezabilitate privind reabilitarea clădirilor. Venind dinspre Facultatea de Medicină spre centru, ne dorim ca o dată cu finalizarea parcării din Strada Independenței să avem toată zona funcțională și totul să arate bine. În prezent lucrăm la documentația pentru parcarea Voința, parcarea din curtea Primăriei, și ne dorim să aducem la Oradea firme mari specializate în parcări care să investească aici", a menționat dl primar Ilie Bolojan. Acesta a încheiat spunând că în perioada imediat următoare se vor finaliza lucrările la Pasajul Vulturul Negru și printr-un parteneriat cu Direcția Ape Crișuri vor începe lucrările la malul stâng al Crișului Repede, pe relația Emanuil Gojdu - Centrul de Calcul, în așa fel încât să existe o continuitatea a zonei pietonale de pe mal. Ne dorim totodată  să dezvoltăm în continuare zona de agrement de pe malul Crișului prin funcționarea teraselor și restaurantelor. (B.P.)

Trimite email

duminic, 24 septembrie 2017