Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Acordarea titlului de Doctor Honoris Causa profesorului Ravi P. Agarwal din SUA

Vineri, la Universitatea din Oradea

Acordarea titlului de Doctor Honoris Causa profesorului Ravi P. Agarwal din SUA

Senatul Universității din Oradea a organizat vineri, 28 iulie 2017, în urma demersurilor Facultăţii de Ştiinţe, Ceremonia de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa domnului profesor universitar doctor Ravi P. Agarwal, preşedintele Departamentului de Matematică al Texas A&M University din Kingsville, SUA.

La ceremonie au participat, alături de reprezentanţii conducerii Universităţii din Oradea - prof. univ. dr. Eugen Macocian - prorector, prof. univ. dr. Sorin Curilă - preşedintele Senatului universitar și prof. univ. dr. Sanda Filip - decanul Facultății de Științe -, prof. univ. dr. Dan Botică, preşedintele Senatului Universităţii Emanuel din Oradea, prof. univ. dr. Marin Marin de la Universitatea Transilvania din Braşov, prof. univ. dr. Mircea Balaj de la Universitatea din Oradea şi prof. univ. dr. Daniel Paşca - cancelarul Senatului Universității. Printre participanţi s-au numărat decani, membri ai Senatului universitar şi ai Departamentului de Matematică-Informatică, invitaţi din universitate şi colaboratori.
După cuvintele de bun venit rostite de prorectorul Eugen Macocian şi preşedintele Senatului Sorin Curilă, doamna decan Sanda Filip a prezentat Laudatio, evidențiind principalele realizări din activitatea didactică și științifică a profesorului Agarwal.
Profesorul Agarwal s-a născut în 10 iulie 1947 în localitatea Moradabad din India. A absolvit în 1969 un master în știinţe, la Agra University (India), iar în 1973 a obţinut titlul de doctor în matematică la Indian Institute of Technology, Madras (India). Cariera didactică și-a desfășurat-o la Madras University, National University of Singapore, Florida Institute of Technology Melbourne, Florida și, din 2011, la Texas A&M University-Kingsville.
Activitatea de cercetare a profesorului Ravi Agarwal este cu adevărat copleșitoare. Ea vizează domenii diverse ale matematicii, precum Teoria Ecuaţiilor Diferenţiale și a Ecuaţiilor cu Diferenţe, Teoria Punctului Fix, Teoria Aproximării, Inegalităţi, Teoria Optimizării etc. La sfârșitul fiecărui an, numele domniei sale apare pe lista Thomson Reuters „Highly Cited Researchers", în domeniul Matematică.
În cei aproape 47 de ani de activitate, profesorul Ravi Agarwal a publicat peste 1.400 de articole și 38 de cărţi și monografii, extrem de bine primite de specialiștii din domeniu.
Impactul cercetărilor profesorului Agarwal în literatura de specialitate este unul impresionant: peste 10.750 de citări în MathSciNet, respectiv peste 36.400 de citări și un indice Hirch de 79 în Google Scholar. Profesorul Agarwal a ţinut mai mult de 160 de prelegeri în cadrul unor manifestări ştiinţifice internaţionale de prestigiu şi a fost profesor invitat la numeroase universităţi și institute de cercetare din întreaga lume. În anul 2015, a devenit Doctor Honoris Causa al Universităţii Ovidius din Constanţa și  Profesor Honoris Causa al Universităţii Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Profesorul Agarwal este implicat într-o intensă activitate editorială. Este editor-șef la patru cunoscute jurnale de matematică (Journal of Inequalities and Applications, Advances in Difference Equations, Boundary Value Problems, Fixed Point Theory and Applications) și este sau a fost editor la alte 41 de jurnale, cele mai multe dintre acestea fiind jurnale ISI. Faptul că de la începutul acestui an, profesorul Agarwal este editor al Analelor Universităţii din Oradea, fascicula Matematică, este un motiv de mândrie pentru cei implicaţi în editarea acestui jurnal.
Profesorul Agarwal a cultivat relaţii ştiinţifice strânse cu matematicieni români și cu grupuri de cercetare de analiză matematică din diverse universităţi românești. Merită menţionat faptul că doi dintre membrii Departamentului de Matematică și Informatică ai Universităţii noastre (profesorii M. Balaj și D. Pașca) sunt coautori alături de profesorul Agarwal la mai multe lucrări știinţifice. Profesorul Ravi Agarwal a instruit multe generații de studenți și cercetători și a ajutat tineri aflați la început de carieră, coordonând 13 teze de doctorat.
În cadrul Lectio magistralis susţinută de profesorul Ravi Agarwal, domnia sa a făcut o succintă prezentare a momentelor care i-au marcat cariera. În cadrul alocuțiunii sale, domnul profesor a subliniat faptul că predarea matematicii este un proces aflat într-o continuă schimbare și că dascălii care predau matematica trebuie să se adapteze la evoluția tehnologiei, utilizând  cât mai mult calculatoarele în cadrul predării. Profesorul Agarwal și-a arătat disponibilitatea de a continua colaborarea cu profesorii de la Universitatea din Oradea și i-a asigurat de întregul său sprijin pentru alte proiecte viitoare.
În final, în calitate de organizator al manifestării și colaborator al distinsului oaspete, profesorul Daniel Paşca a ținut să sublinieze faptul că profesorul Agarwal, prin activitatea sa științifică - activitate echivalentă cu cea a unui grup de 30 - 40 de matematicieni serioși - poate fi considerat o „instituție în sine". A mai amintit și faptul că în anul 2007, când Thomson Reuters a făcut publică prima clasificare a revistelor indexate ISI și a cercetătorilor care au publicații în astfel de reviste, profesorul Agarwal s-a situat pe locul 2 între toți matematicienii din lume, iar în ultimii 11 ani, domnia sa a fost în permanență între primii 10 cercetători din domeniu la nivel mondial.
Conf. univ. dr. Luminița Şoproni,
președintele Comisiei pentru Probleme Sociale și Studenți a Senatului UO
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Acordarea titlului de Doctor Honoris Causa profesorului Ravi P. Agarwal din SUA.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:59 Ora standard a Europei de Est