Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În dialog cu Robert Lepage și Evgeny Mironov

Festivalul Naţional de Teatru, ediţia a 27-a

În dialog cu Robert Lepage și Evgeny Mironov

Cea de-a 27-a ediție a Festivalului Național de Teatru găzduiește întâlnirea cu două nume de marcă ale teatrului mondial - regizorul canadian Robert Lepage și actorul rus Evgeny Mironov, director artistic al Teatrului de Stat al Naţiunilor din Moscova.

Publicul festivalier va putea intra în dialog cu cei doi renumiți invitați ai FNT 2017 în dimineața imediat următoare reprezentației spectacolului de deschidere a Festivalului - „Hamlet | Collage", adică sâmbătă, 21 octombrie 2017, începând cu ora 11.30, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale" din București, Sala Mare, Foaierul Tapiserii (etaj 1).
Evenimentul „În dialog cu Robert Lepage și Evgeny Mironov" este conceput și va fi moderat de Marina Constantinescu, Director artistic al FNT. 
Discuțiile vor avea ca punct de plecare, desigur, spectacolul „Hamlet | Collage", prima producţie rusească a legendarului regizor de teatru canadian Robert Lepage, realizată la Teatrul Națiunilor din Moscova şi care a avut premiera în 2014.
Pregătirile au durat mai bine de doi ani, iar rezultatul este un spectacol hi-tech pentru un singur actor şi peste douăzeci de membri ai echipei de producție.
Captiv într-un cub ce pluteşte deasupra scenei, Hamlet trebuie să interpreteze pe rând toate personajele piesei lui Shakespeare; el va ajunge să se înjunghie, să se otrăvească şi să se înece pe el însuşi. Toate acţiunile intrigii au loc în imaginaţia lui Hamlet, iar personajul îi este dezvăluit publicului în camera sa dintr-un azil de boli mintale. Robert Lepage şi Evgeny Mironov au reuşit să creeze o tragedie a minţii la scară mare,care se dovedește a fi mai tulburătoare decât tragedia vieţii reale.
Într-un mod similar - se pot revela semnificaţiile profunde care rămân în mintea spectatorului. Ele determină întrebări asupra înţelesurilor intime ale diferitelor tipuri şi nivele contemporane de „colaj" folosite de creatorii acestei surprinzătoare viziuni a textului shakespearian, care era descrisă de presa moscovită la data premierei drept „uimitoare, de o mare complexitate artistică şi tehnologică şi care funcţionează cu precizia unui ceas elveţian".
Aflat pentru prima oară în România la invitaţia Festivalului Naţional de Teatru, regizorul canadian Robert Lepage declara: „Este în esenţă o piesă despre nebunie, iar actorul, care interpretează toate rolurile, trebuie să se transpună într-o stare de nebunie schizofrenică. Atunci când acelaşi corp întrupează toţi protagoniştii, aceştia se vor asemăna inevitabil, ca membrii unei familii, aluzie la natura incestuoasă a piesei în care iubirea unui frate pentru sora lui depăşeşte limitele morale, iar regina proaspăt văduvă se căsătoreşte cu propriul cumnat, şi rămâne un mister cum de Lordul Şambelan poate ajunge atât de uşor în dormitorul regal. Colajul este rezultatul unei lungi serii de reflecţii şi conversaţii între un actor rus pasionat şi un regizor canadian agil, ambii dornici să înveţe unul de la celălalt despre jocul actoricesc contemporan, despre arta narativă modernă şi Shakespeare. Recunosc că, de-a lungul întregului proces, am fost uimit de-a dreptul de această demonstraţie de curaj, generozitate şi talent autentic din partea colaboratorului meu principal".
Robert Lepage
Robert Lepage s-a născut în Quebec în 1957. A intrat la Conservatoire d'art dramatique de Québec (Conservatorul de Artă Dramatică din Quebec) în 1975. După studii efectuate la Paris, în 1978 s-a întors în Quebec şi s-a implicat în multiple proiecte creative, câştigând experienţă ca actor, autor şi regizor. În 1985, The Dragons' Trilogy (Trilogia dragonilor) s-a bucurat de reputaţie internaţională. Un moment de cotitură al carierei sale îl reprezintă crearea propriei companii de producţie, Ex Machina, în 1994. Sub conducerea sa artistică, noua echipă a produs o serie remarcabilă de piese, începând cu The Seven Streams of the River Ota (Cele şapte râuri ale fluviului Ota) (1994), A Midsummer Night's Dream (Visul unei nopţi de vară) (1995) şi Elsinore (1995). În 1994, a scris şi a regizat primul său film, Le Confessional (Confesionalul). Cariera cinematografică a lui Robert Lepage a continuat cu filmele Le Polygraphe (Poligraful) (1996), No (1997), Possible Worlds  (Lumi posibile) (2000), versiunea pentru marele ecran a piesei sale Far Side of the Moon (Partea îndepărtată a Lunii) (2003), precum şi filmul Triptyque (Triptic), după piesa sa Lipsynch. La Caserne, centru de producţie multidisciplinar din Quebec City, s-a deschis în 1997 sub conducerea lui Robert Lepage. Aici a creat echipa sa sus-menţionatele The Far Side of the Moon (2000), The Andersen Project (2005), Lipsynch (2007) şi altele. A creat designul şi s-a ocupat de regia spectacolului trupei Cirque du Soleil KÀ (2005), un show permanent în Las Vegas, dar şi Totem (2010), un show marca Grand Chapiteau, care a făcut turul lumii.
În prezent, Leoage lucrează la tetralogia Playing Cards (Cărţi de joc), din care au fost jucate deja două părţi, Spades and Hearts (Inimă neagră şi Inimă roşie). Robert Lepage şi-a făcut o intrare maiestuoasă în lumea operei, prin punerea în scenă a două spectacole în 1993, Bluebeard's Castle (Castelul lui Barbă-Albastră) şi Erwartun. Prezenţa sa în lumea operei a continuat cu The Rake's Progress (Cariera unui libertin) (2007), The Nightingale and Other Short Fables (Privighetoarea şi alte fabule scurte) (2009), apoi cu Der Ring des Nibelungen (Inelul Nibelungilor) al lui Wagner, la Metropolitan Opera (2010-2012). Robert Lepage a fost distins cu numeroase premii. Dintre cele mai importante, menţionăm: Premiul Stanislavsky pentru contributia la teatrul internațional (2005), Premiul pentru Cea mai bună producţie străină în 2007 la Premiul Masca de Aur pentru Artele Spectacolului din Rusia, Festival de l'Union des Théâtres de l'Europe (2007) şi Premiul Eugene McDermott pentru Arte (2010) oferit la MIT în 2010.
Evgeny Mironov
Cunoscut în lumea teatrului şi a filmului din Rusia, Evgeny Mironov a lucrat la numeroase producţii de teatru internaţionale, dintre care le amintim pe cele sub regia unor personalităţi precum: Peter Stein (Germania), Declan Donnellan (Marea Britanie), Thomas Ostermeier (Germania), Alvis Hermanis (Letonia), Robert Lepage (Canada), Eimuntas Nekrošius (Letonia), Robert Wilson (Statele Unite).
După ce a absolvit şcoala-studio a Teatrului de Artă din Moscova în 1990 (mentor Oleg Tabakov), Evgeny Mironov s-a alăturat companiei de teatru a lui Oleg Tabakov, al cărei actor principal a devenit la scurt timp, apărând şi pe scena Teatrului de Artă din Moscova.
Din decembrie 2006, Evgeny Mironov deţine poziţia de director artistic al Teatrului de Stat al Naţiunilor. A primit de două ori Premiul de Stat, de trei ori Premiul Masca de Aur pentru Cel mai bun actor al Teatrului Naţional, de patru ori Cristalul Turandot, de asemenea Premiul Internaţional Stanislavsky şi Marele Premiu al Festivalului Internaţional de Film de la Geneva.
Pe lângă bogata carieră artistică, Evgeny Mironov este co-fondatorul Fundaţiei „Art Foundation in Support of Art Workers" (2008), dar şi co-fondatorul şi directorul artistic al TERRITORIЯ International Festival, şi al School of Contemporary Performing Arts. Este membru al Consiliului pentru Cultură şi Artă al Preşedinţiei Federaţiei Ruse.
Urmăriţi-ne pe www.fnt.ro, www.mystage.ro şi pe pagina de Facebook a Festivalului Naţional de Teatru.
Vă aşteptăm în Festival!
Pamela Bojog-Pricopie

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:43:53 Ora standard a Europei de Est