Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

“Tradiții și obiceiuri pascale în Bihor”

Joi, la sala de ședințe a Inspectoratului Școlar

“Tradiții și obiceiuri pascale în Bihor”

Copii, dascăli și meșteri populari din toate sectoarele județului, de la Ștei - Vașcău la Tinca, Aleșd și Beiuș, Salonta, Avram Iancu, Valea lui Mihai și Diosig, Marghita, Bulz și Bratca, Popești, Budoi și Șinteu, au venit joi la Inspectoratul Școlar cu pâine și sare, ouă roșii, cozonaci, icoane, vase din sticlă și ceramică, prosoape și farfurii, prescuri, pască și vin, pentru a le prezenta, alături de tradiții și obiceiuri pascale din părțile locului.

În hol, fiecare și-a amenajat câte un stand cu produse pentru vânzare,  sumele astfel obținute urmând să fie direcționate pentru dotarea Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă-Senzorială din Oradea.
Manifestarea a fost organizată de Inspectoratul Școlar, sub genericul “Tradiții și obiceiuri pascale în Bihor”, cu adresare directă elevilor și dascălilor de la învățământul primar din toate sectoarele județului "pentru a dezvălui frumusețile și semnificațiile tradițiilor, obiceiurilor și produselor pascale din zonele pe care le reprezintă", așa după cum a ținut să sublinieze inspectorul general, prof. Liliana Sanda Antonescu, în cuvântul de deschidere.

În prezentarea obiceiurilor și tradițiilor locului, copiii din Aleșd au servit mai întâi gazdele și invitații cu pâine și sare, după care au bătut toaca, reamintindu-ne că ne aflăm în post și că se apropie Sfintele Sărbători de Paști. La masă se pictau ouă și vase din sticlă (de…” Pădurea Neagră”). Beiușenii au ciocnit ouă în cadrul obiceiului „Lioara”, iar învățătorul Gheorghe David a bătut toaca, în timp ce, la masă, Dorina Hamza, din Drăgoteni, educatoare în Lazuri de Roșia, și Mirela David, învățătoare în Gurbești, încondeiau ouă. Despre obiceiurile pascale din zona Bratca  a vorbit învățătoarea Livia Șerban, iar înv. Viorel Bila a susținut-o cu versuri alese. La masă, Andrei Venter și Diana Boroș din Borod, și Sebastian Gavrilaș, de la Liceul din Bratca, pictau icoane pe sticlă. Cinci fetițe au prezentat obiceiuri pascale românești din Valea lui Mihai. Din Diosig, copiii învățătoarei Emilia Negrean au adus colăcei, pască, ouă încondeiate, prescuri și vin. Pe masa alăturată, învățătoarea Varga Rozalia, de la Clubul Copiilor Salonta, expusese felicitări de Paști făcute de copii, precum și o gamă variată de ouă neobișnuite, confecționate din fire, agățate de crengile unui copac, precum podoabele în bradul de Crăciun.”Noi venim cu obiceiuri pascale de pe valea Barcăului”… Astfel și-au început prezentarea copiii din Marghita, însoțiți de prof. Luminița Prahanca, înv. Curteanu Florica și Laura Pușcaș. Slovacii din Șinteu și Budoi au venit cu stropitul. Despre străvechiul și îndrăgitul obicei a vorbit prof. Dorel Dănuț, după care elevii învățătoarelor Ivancisti Ana și  Ianostiac Ana au făcut o demonstrație sugestivă. Zona Popești a fost reprezentată de elevi de la Grupul Școlar Industrial, însoțiți de învățătorii Veronica și Pavel Bigas. La masa vecină, șapte fetițe din Avram Iancu (sectorul Salonta) împistreau ouă folosind  apa tare, după cum ne-a spus Mihaela Sabău, mămica uneia dintre fetițe. Dincolo de hărnicia fetițelor din Avram Iancu, sectorul Salonta s-a remarcat prin numărul mare al celor cu … mapa (nu mai puțin de cinci dascăli însoțitori: Ana Goina, Nicoleta Șule, Doina Blaj, Florica Iova și Lucia Samuilă). Sectorul Ștei a fost reprezentat de cei din Vașcău. Îmbrăcate în frumoase și autentice costume populare, fetele din Vașcău (însoțite de înv. Elena Gudiu și Lenuța Laza-Matiuța) au prezentat priceasna”Păstorul blând”(în regia învățătoarei Aurina Bursașiu). Reprezentația de final a aparținut celor din Tinca. Dintru început, institutoarea Alina Știube a reușit să capteze atenția publicului (care începuse să dea semne de oboseală după un asemenea maraton), cu „povestea unei preafrumoase femei, pe nume Tinca”. Trei fetițe și doi băieți ne-au reținut apoi atenția cu două pricesne.

În  cadrul expoziției cu vânzare organizate în hol, aveam să-i cunoaștem și pe delegații Școlii din Bulz. Eleva Alexandra  Bendre a ținut să ne prezinte unul din produsele unicat ale expoziției, o pereche de opinci. Dintre meșterii populari prezenți la manifestare, Mircea Popa (cunoscut în Fânațe ca Lae de la moară) deținea și cele mai multe produse expuse. Colecția sa de rădăcini pe tema sărbătorilor pascale era un unicat, demnă de evidențiat. Lae de la moară se îndeletnicește cu adunatul și prelucratul rădăcinilor din’47-48, dar numai din’68 a început să le păstreze, având în prezent circa 300 de exponate. Curios este faptul că nu le face pentru a le comercializa. „Nu am vândut niciuna, doar am dăruit”, ține să ne atenționeze ’nea Popa.

Una peste alta, manifestarea de joi de la Inspectoratul Școlar a fost o reușită din toate punctele de vedere. (Ovi Dan)

P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Tradiții și obiceiuri pascale din Bihor -1,2 și 3, în total 84 de poze).
 

Trimite email
vineri, 26 aprilie 2024, 01:23:38 Ora de vară a Europei de Est