Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proces simulat în cauză penală

Vineri, la Universitatea Agora

Proces simulat în cauză penală

Așa după cum ați putut afla din relatările noastre, vineri, 20 octombrie 2017, la Universitatea Agora, au avut loc trei evenimente: Bursa locurilor de muncă pentru absolvenți (care s-a deschis la ora 9.00), precum și două manifestări științifice reunite (de la ora 9.30), Conferința anuală a Facultății de Științe Juridice și Administrative (în cadrul căreia a avut loc și acest proces simulat, despre care vom vorbi în rândurile de mai jos), precum și Simpozionul Internațional Studențesc BAC Stud 2017.

Prezentarea procesului penal simulat de anul acesta s-a înscris în suita activităţilor din anii trecuţi în acest domeniu, în sensul în care, fiecare an aduce anumite elemente de noutate în conţinutul procesului penal şi o ridicare a ştachetei în ceea ce priveşte nivelul de exprimare al studenţilor. A fost aleasă o speţă cu o multitudine de mijloace de probă, în special, pentru captarea atenţiei celor care au urmărit-o. O bună parte dintre probe, respectiv cele având un conţinut audio-video sau fotografii, a necesitat pe lângă prestaţia din sala de judecată, o implicare a studenţilor, inclusiv la activităţile de constituire a lor. 
Procurorul, reprezentat într-o manieră de înaltă ţinută de studentul Cristian Ardelean, în contradictoriu cu avocatul inculpatei (Duma Răzvan) şi în consens cu avocatele persoanelor vătămate (Bar Patricia şi Abrudan Romina), a creat un climat de dezbateri foarte apropiat de cel întâlnit în practica judiciară. Aceştia au avut intervenţii personale foarte bine fundamentate, cu argumente de fapt şi de drept. La fel ca în anii precedenţi, speţa a cuprins prezentări ale stărilor de fapt din perspective diferite, în funcţie de părţi, după  care, fiecare dintre actorii acestui proces penal, a avut libertatea de a-şi construi pledoariile şi intervenţiile.
Toate declaraţiile inculpaţilor, ale părţilor şi intervenţiile avocaţilor s-au făcut, aşadar, la iniţiativa studenţilor şi în forma lor de exprimare, cu corecturile de rigoare operate pe timpul repetiţiilor, în situaţiile care acestea s-au dovedit a fi nespecifice unor discuţii în cadru procesual sau dacă au parazitat în mod inutil dezbaterile. Pentru desfăşurarea tuturor activităţilor din cursul judecăţii, în succesiunea lor firească şi cu respectarea procedurilor şi a principiilor procesuale specifice, studenta Florina Ghitea, în rolul de judecător, a depus diligenţele unui adevărat profesionist, urmărind cu precizia unui metronom toate detaliile şi conducând magistral şedinţa. Studenţii care au jucat rolul de procuror şi avocaţi, au avut o prestaţie extrem de importantă de la începutul şi până la finalul procesului, pe pledoariile acestora sprijinindu-se, de fapt, întreaga dezbatere în regim contradictoriu, menţinând ridicată cota de interes pentru auditoriu. Pe alocuri, aceştia au utilizat inclusiv anumite picanterii avocăţeşti în scopul de a fi credibili în pledoarii şi au fost apostrofaţi de preşedintele de complet, dacă au întrecut buna cuviinţă a dezbaterilor. Practic, intervenţiile lor, făcute cu mult talent, au constituit sarea şi piperul acestei reprezentaţii şi au produs ilaritate într-o sală în care domina o atmosferă sobră şi tensionată.
O apreciere deosebită se impune a fi făcută şi pentru prestaţia inculpatei, a persoanelor vătămate şi a martorilor care, deşi în viaţa de zi cu zi sunt nişte studenţi silitori, interesaţi şi cu un comportament exemplar, au interpretat rolurile lor în maniera în care să pară cât mai autentici şi originali, astfel încât spectatorii să nu perceapă diferenţe faţă de comportamentele întâlnite în astfel de cazuri, în practica judiciară.  
Chiar dacă au avut roluri mai puţin vizibile în cursul procesului şi chiar dacă intervenţiile lor nu au fost de durată, toţi studenţii participanţi au avut evoluţii excelente şi o contribuţie însemnată la reuşita activităţii. Le mulţumesc din toată inima studenţilor participanţi şi publicului spectator şi sunt îndreptăţit să cred că acest proces simulat va avea un loc aparte în panoplia de evenimente plăcute la care au participat în timpul facultăţii şi de care îşi vor aduce aminte peste ani. A fost o probă care i-a scos din zona lor de confort şi a provocat depăşirea limitelor pe care le avuseseră studenţii în exerciţiul exprimării juridice. Le doresc tuturora mult succes pentru ca în viitorul apropiat să devină magistraţi şi avocaţi adevăraţi, în procese reale.
Au participat:
1. Judecător: Ghitea Florina;
2. Grefier: Barnoș Loredana;
3. Procuror: Ardelean Cristian;
4. Avocat inculpat : Duma Răzvan;
5. Avocat persoana vătămată (1): Bar Patricia;
6. Avocat persoană vătămată (2): Abrudan Romina;
7. Inculpat: Ghiț Florina;
8. Persoana vătămată (1): Nistor Roxana;
9. Persoana vătămată (2): Torj Ionuț;
10. Martor (1): Boța Alina;
11.  Martor (2): Cacarază Corina;
12. Martor (3): Ghitea Vlad;
13. Martor (4): Nedelescu Roxana;
14. Martor (5): Ştef Lavinia
Procesul simulat a fost instrumentat și relatat de dl procuror, lector univ. dr. Liviu Lascu, coordonatorul studenților agoriști.
Pentru mai multe poze (70 de poze), accesați Galeria foto: Proces simulat în cauză penală.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:23:30 Ora standard a Europei de Est