Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Standardele de referință și indicatorii de performanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământ

Guvernul a aprobat, marți,

Standardele de referință și indicatorii de performanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământ

Guvernul a adoptat, în ședința de marți, 25 noiembrie 2008, o Hotărâre de Guvern care aprobă standardele de referință și indicatorii de performanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar de stat și particular.

 Standardele de referință (de calitate) reprezintă, conform legii, descrierea cerințelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activități de către o organizație furnizoare de educație, pe baza bunelor practici existente la nivel național, european sau mondial.
Ele se se adresează în mod direct, cadrelor didactice, comisiilor de evaluare și de asigurare a calității, directorilor și consiliilor de administrație, precum și beneficiarilor serviciilor educaționale, care pot lua la cunoștință de nivelul calității educației oferite de furnizorii de educație în raport cu indicatorii de performanță.
Având în vedere OUG nr. 75/2005, în procesul de evaluare a calității vor fi folosite atât standardele de acreditare și evaluare, aprobate prin HG nr. 21/2007, cât și standardele de referință aprobate prin prezentul act normativ. Astfel, în vederea respectării descriptorilor de calitate (cerințelor specifice), instituțiile de învățământ vor fi obligate să comunice sistematic cu părinții și cu ceilalți beneficiari de învățământ din comunitate, să implementeze programe și să ia măsuri de diminuare a violenței în școală.
De asemenea, trebuie să demonstreze, la un interval de trei ani, că au înregistrat progrese în ceea ce privește amenajarea, dotarea și întreținerea spațiilor școlare, administrative și auxiliare, precum și în ceea ce privește utilizarea spațiilor adiacente sau ale bibliotecii școlare. Echipamentele, materialele, mijloacele de învățământ și auxiliarele curriculare vor fi adaptate la nevoile speciale identificate.
Personalul școlii va trebui să demonstreze abilități în ceea ce privește modul de organizare internă, de luare a deciziilor și de comunicare. Totodată, personalul școlii, elevii și, după caz, părinții, trebuie să se implice în mod sistematic în campaniile de prevenire a comportamentelor dăunătoare sănătății. Furnizorul de educație va asigura accesul permanent al elevilor la servicii medicale prin cabinet propriu sau pe baza unor acorduri de asistență cu unități sanitare.
Totodată, fiecare cadru didactic va descrie, pentru fiecare grupă/clasă și elev/student, punctele tari și cele slabe privind realizarea obiectivelor curriculare. În acest sens, vor fi folosite cu precădere stimulente pozitive (laudă, încurajare), iar rezultatele școlare vor fi înregistrate și comunicate, după caz, părinților.
Pe termen mediu, efectele directe ale introducerii acestor standarde de referință vor fi informarea beneficiarilor direcți și indirecți ai serviciilor educaționale în privința calității serviciilor oferite, optimizarea deciziei beneficiarilor în raport cu ofertele educaționale ale diferiților furnizori de servicii educaționale, precum și optimizarea ofertei furnizorilor de educație pe baza rezultatelor evaluării externe. În mod indirect, aplicarea acestor standarde se va răsfrânge pozitiv și asupra dezvoltării rețelei școlare prin adecvarea ofertei educaționale la cererea individuală, comunitară și a pieței muncii. (Biroul de presă)

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:19:03 Ora standard a Europei de Est