Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Poveste de viaţă la Centrul Candeo

Doamna Nicoleta a depănat amintiri plăcute

Poveste de viaţă la Centrul Candeo

Tinerele din Centrul social Candeo au primit vizita unei doamne care a reuşit să-şi schimbe destinul şi să îşi clădească un viitor prin forţele proprii.

Cu o copilărie devastată de coşmarul abandonului  într-un orfelinat din perioada comunistă, a reuşit să se regăsească şi să  devină o persoană independentă, în prezent fiind un om realizat.
Au depănat amintiri plăcute şi mai puţin plăcute din perioada de instituţionalizare în centrele de plasament, amintiri despre o copilărie marcată de revoltă şi neputinţă şi le-a îndemnat pe fete, indiferent de împrejurări, să işi ia viaţa în propriile mâini, ele având şansa pe care dna Nicoleta nu a avut-o, să fie îndrumate şi sprijinite în acest sens.
De la vârsta de 3 ani a fost instituţionalizată, în urma decesului mamei şi a situaţiei precare în care se afla familia, la Centrul de plasament Beiuş, până la terminarea studiilor gimnaziale, moment în care a fost nevoită să aleagă între o şcoală profesională sau angajare, în acea perioadă neavând posibilitatea să urmeze cursurile liceale, lucru pe care ea şi l-ar fi dorit foarte mult. Îi plăcea să citească şi îşi ajuta colegii la efectuarea temelor. În urma încetării măsurii de plasament a fost nevoită să îşi găsească o soluţie locativă şi să îşi câştige singură existenţa: „Eu nu am avut şansa pe care voi o aveţi astăzi, o cameră a voastră, un loc al vostru, unde să fiţi sprijinite de asistenţii sociali".
Centrul social cu destinaţie multifuncţională „Candeo" este o unitate de asistenţă socială destinată tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani (fete) care au părăsit sistemul de protecţie a copilului, nu au locuinţă şi nu dispun de mijloacele financiare necesare închirierii sau cumpărării unei locuinţe.
Centrul oferă găzduire pentru 36 de persoane şi dispune de dormitoare pentru maximum două persoane, grup sanitar cu duş,  bucătărie comună pentru 10 persoane şi spălătorie, dotate la standarde europene.
Serviciile oferite în cadrul Centrului au ca scop dobândirea deprinderilor pentru o viaţă independentă, abilităţi tehnice şi psihosociale care le va permite tinerelor să ducă o existenţă normală, fără a depinde de asistenţă din partea societăţii.
 Astfel, Administraţia Socială Comunitară Oradea oferă tinerelor de aici găzduire pentru o perioadă de 3 ani, informare/consiliere profesională, suport în găsirea unui loc de muncă, consiliere psiho-socială individuală, reintegrare socio-profesională, asistenţă juridică, sprijin și suport în vederea dezvoltării deprinderilor de viață independentă.
Prin angajaţii instituţiei care deservesc centrul, fetele învaţă ce înseamnă managementul şi siguranţa casei, noţiuni despre bani, economii, buget personal,  învaţă să prepare hrana. Tot aici dobândesc noţiuni despre dezvoltarea fizică şi emoţională armonioasă a tânărului prin igienă personală, stil de viaţă sănătos, sexualitate corectă şi deprinderi privitoare la planificarea carierei, angajare, luarea deciziilor şi pregătire prin studiu.
Consuella Govor

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:13:12 Ora standard a Europei de Est