Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Expoziția „Împreună în comunitate”, în holul primăriei

Ieri, de Ziua internațională a persoanelor cu dizabilități,

Expoziția „Împreună în comunitate”, în holul primăriei

Dorind să sensibilizeze comunitatea și mai cu seamă factorii de decizie și oficialii Primăriei Oradea, doamna profesoară Neli Negruț și membrii echipei de proiect de la Școala de Arte și Meserii „George Barițiu” din Oradea au organizat, ieri (miercuri, 3 decembrie 2008), în holul Primăriei Oradea, o expoziție cu produse ale proiectului „Împreună în comunitate”.

 Alături de coordonatorul de proiect, au fost prezenți membri ai echipei de proiect (prof. ing. Viorica Ionaș, maistrul Gavril Pupoieș, psihoterapeut Anca Popa), precum și câțiva dintre autorii lucrărilor expuse și părinți ai acestora.
În cele opt luni de derulare a proiectului, la S.A.M. „George Barițiu” s-au realizat multe, întâi de toate niște ateliere, dotate corespunzător, care au oferit „loc de muncă” unor tineri cu dizabilități severe (depășiți de vârstă), niște pierde-vară și o mare „povară” pentru familie. În aceste ateliere (și cabinete de recuperare), sub îndrumarea inginerilor și maiștrilor instructori, 15 tineri au învățat meserie, realizând diferite produse de artizanat, decorațiuni, mărgele, mulaje, tablouri, podoabe de Crăciun, surport de brad, unelte pentru grădinărit, dispozitiv de capsat, suport lumânări, cuiere, suport pentru flori, „papuci” pentru protecția picioarelor la scaune și mese, ba chiar și  piese pentru utilajele agricole (pentru motocultoare și freze).
Simțindu-se utili, tinerii aveau o mare satisfacție, la fel și familiile lor. Echipa de proiect a tras speranță că un asemenea proiect viabil și rentabil va putea continua, cu sprijinul unor sponsori sau chiar și numai cu ajutorul factorilor de decizie de la nivelul Consiliului județean sau Primăriei Oradea. După încetarea proiectului, nimeni însă nu a mișcat un deget, iar acum, acei tineri șomează, omorându-și timpul în fața televizorului...
„Atunci, copilul meu avea o ocupație, și să știți că lucra cu multă plăcere. Acum stă în fața televizorului, cât îi ziua de mare”, ne-a spus Somogyi Angela, mama unuia dintre tinerii țintuiți în cărucioare.
„Am rămas doar cu atelierele și dotarea. Nu avem bani pentru materia primă, iar acei tineri stau acasă și nu fac nimic. Cu această expoziție, am nutrit speranța că vom face niște bănuiți pentru a relua activitatea. Am tras nădejde că factorii de decizie își vor întoarce fața către acești tineri, dar nimeni nu ne-a vizitat, și nu am strâns nimic...”, ne-a declarat prof. ing. Neli Negruț, coordonatorul de proiect.
Ce să-i faci, a trecut campania electorală! De-acum, mai rar cu gesturile de mărinimie și promisiunile...
Și totuși, poate se vor găsi niște firimituri pe undeva și pentru acești tineri, care nu vor decât să muncească și să producă ceva util! (Ovi DAN)    

Trimite email
vineri, 23 februarie 2024, 08:50:42 Ora standard a Europei de Est