Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Motivating and Meaningful Education (in a reach learning environment)”

Proiect Erasmus +

,,Motivating and Meaningful Education (in a reach learning environment)”

În perioada 8 - 11.11.2017, s-a desfășurat în Oradea, la sala de conferințe a Continental Forum Hotel ultima întâlnire din proiectul de cercetare Erasmus+ ,,Motivating and Meaningful Education (in a reach learning environment)" cu numărul de înregistrare 2016-1NL01-KA201-022915.

Membrii reprezentanți ai țărilor partenere ai acestui proiect prezenți la Oradea în această perioadă au fost Olanda, Bulgaria, Estonia și România, aceasta din urmă fiind reprezentată la nivel național de Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" Oradea, manager de proiect prof. dr. Filimon Ruben.
De asemenea, un partener de nădejde pentru o diseminare la o scară cât mai largă a conceptelor acestui proiect a fost Inspectoratul Școlar Județean Bihor, reprezentat de inspector prof. Daniela Sopota.
După cum am mai menționat și în urma întâlnirii de proiect din Tallin, Estonia, scopul acestui proiect este stoparea abandonului școlar prin reorganizarea didacticii și a clasei, având la bază strategia celor șapte principii care vin în întâmpinarea unei mai bune dezvoltări a abilităților secolului 21 și facilitarea procesului de învățare prin implicarea activă a comunității.
Iată cele șapte principii:
1.Învățarea este o ,,stare de spirit"- în sensul de a avea dispoziția necesară.
2.Învățarea se bazează pe creier care este unic și cu orientare specifică.
3.Învățarea este o activitate socială.
4.Învățarea are nevoie să folosească simțurile și tipurile de inteligență
5.Învățarea este blocată de frică și stimulată de provocări.
6.Învățarea necesită timp și spațiu.
7.Învățarea ține de tipare și conexiuni.
La nivel local, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, au mai participat și membri ai Poliției Locale, Direcția Antidrog și Direcția de Sănătate Publică, dar și membri ai Asociației Integra.
Toți aceștia au făcut parte din comunitatea de practică organizată de către membrul național al acestui proiect Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" Oradea, prin coordonatorul de proiecte internaționale prof. Mela Delia, directorul adjunct prof. Filip Marinela și prof. Hontilă Ramona.
Această comunitate de practică a avut în vedere identificarea particularităților la nivel național al cauzelor și efectelor abandonului școlar și implementarea directă de modalități de prevenire a acestuia prin introducerea celor șapte principii în procesul de predare - învățare necesare dezvoltării abilităților secolului 21.
Pe parcursul întâlnirii, care a avut ca scop evaluarea activităților comunităților de practică din cele patru țări membre, dar și evaluarea indicatorilor de calitate la nivelul sistemului educațional și identificarea modalităților lor de abordare, s-au pus și bazele următorului proiect care va avea la bază rezultatele cercetării din acest proiect si care va fi înscris în cursa proiectelor din luna februarie 2018 de un colegiu tehnologic din Olanda.
Prof. Mela Delia,
coordonator de proiecte internaționale
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Motivating and Meaningful Education (in a reach learning environment)”.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:17:33 Ora standard a Europei de Est