Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cercul metodic al directorilor

Și directorii se perfecționează (după șapte ani)...

Cercul metodic al directorilor

Trei inspectori școlari din cadrul Departamentului de Management al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, doamnele prof. dr. Adelina Iacob, Adriana Onița și domnul inspector Horea Abrudan, în frunte cu generalul ISJ Bihor, dl prof. Alin-Florin Novac-Iuhas, au onorat miercuri dimineața (22.11.2017) Cercul metodic al directorilor de școli gimnaziale din Oradea și sectorul Salonta - Tinca, desfășurat la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" din Oradea.

Ca o gazdă bună, doamna director prof. dr. Gheorghina Bârlădeanu și echipa sa i-au primit cu tot dragul și cu bucate alese (chiar și de post) pe directori și pe distinșii inspectori, așa cum se obișnuiește la români, încă din moși strămoși. După cuvântul de salut și prezentarea agendei reuniunii, doamna director a invitat-o pe doamna inspector prof. dr. Adelina Iacob să prezinte (în PowerPoint) materialul de greutate și de substanță al cercului: Cultura organizațională și modele organizaționale, predictori ai succesului organizațiilor școlare.
Așa după cum o știm și o știți, Ade a vorbit ca din... ,,Biblie".
,,De unde pornim?
Cultura organizațională este personalitatea unei organizații (Mc Namara, 1997)
Cum vrem să fim? (cea mai importantă și mai dezbătută întrebare, întrebarea esențială legată de organizația școlară)
Premise
*Legătura de determinare între dimensiunile culturii organizaționale și performanțele organizațiilor
*Performerii de vârf creează o cultură largă, împărtășită, un cadru coerent în care oamenii caută o adaptare corespunzătoare
*Organizațiile care au culturi organizaționale centrate în primul rând pe politici interne, și nu pe produs sau pe resursa umană a organizației, au performanțe mai slabe
*Succesul unei organizații depinde în foarte mare măsură de excelența culturală (importanța culturii organizaționale și manageriale).
Doamna inspector a abordat Cultura organizațională pornind de la lucrarea ,,Search of excellence: Leasons from America s Best run Campanies (1982), autori: Peters. T., Waterman R. Această lucrare abordează cultura organizațională ca fiind un set coerent și dominant de valori împărtășite, transmise prin mijloace simbolice, precum: povești, mituri, legende, sloganuri, anecdote, povestioare".
Nu ne-am propus să vă redăm tot ce s-a prezentat și afirmat, dar vă vom spicui și vom puncta câteva idei vehiculate care v-ar putea determina să căutați și să citiți singuri...
Cultura și cartea de identitate organizațională (Geert Hofstede, 1996); Cultura și învățarea organizațională; Elemente ale culturii organizaționale; Nivelurile culturii (Bigas A., 2001); Funcțiile culturii organizaționale; Capacitatea de potențare a performanțelor de către cultura organizațională, ca instrument cu valențe practice; Cultura organizațională a succesului; Transformare organizațională și de proces - Modelul Edosomwan; Relația sinergică dintre cele patru sisteme (s. managerial, s. social, s. tehnic, s. comportamental); Auditul cultural; Pași spre performanță; Atributele excelenței; Schimbarea organizațională (Modelul 7-S McKinsey); Cultura organizațională și cultura managerială; Reflecții...
Vom încheia în spirit optimist cu vorbele lui Confucius (,,Great Leader"): ,,Pentru a deveni lider, trebuie întâi și întâi să devii o ființă umană".
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cercul metodic al directorilor.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:51 Ora standard a Europei de Est