Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

ISTORIE retrăită și nu numai

Din nou la Auschwitz...

ISTORIE retrăită și nu numai

La mijloc de octombrie 2017, în miez de noapte, un grup important de copii și părinți am pornit spre Polonia, într-o excursie organizată de domnii profesori Ramona și Florin Iştoc.

Prima oprire a fost la Auschwitz... Auschwitz...Un stil rece si tăcut emana din lagărele 1,2 de la Auschwitz. Contactul cu spațiile, clădirile, dovezile rămase de acum zeci de ani a fost în ton cu vremea de afară, de toamnă...
-A fost interesant să afli momente din istoria evreilor, a Europei... Câtă mârșăvie din partea acelor conducători ai lagărului, cum îi amăgeau pe sărmanii oameni, obosiți după un drum lung, cu un duș cald, o baie și ei ...erau de fapt duși ...la gazare, la moarte, ...femei, copii, bătrâni...oameni bolnavi. Cei care erau pentru o vreme închiși acolo erau nevoiți să doarmă, nu cum dormim noi în paturi proprii, ci câte opt pe un astfel de loc.
-Pe mine m-au emoționat și ne-a făcut să ne dăm seama de realitatea crudă a ce s-a întâmplat acum nu foarte mult timp, pozele cu prizonieri, obiectele personale ale acestora păstrate de atunci ...munții de pantofi, genți, protezele medicale, părul acestora... expus în cadrul muzeului din incintă.
-Unii oameni au încercat să evadeze, dar foarte puțini au reușit să fugă dincolo de sârma ghimpată ce îngrădea locul.
-Evreii munceau foarte mult erau supuși la tot felul de norme și restricții. O ironie amară îi însoțea încă de la sosirea în lagăr... ,,Arbeit macht frei" adică "Munca te eliberează". Era o urmă de speranță deși foarte puțini au reușit să supraviețuiască acelor vremi.
-Vă recomand să citiți o carte ce evocă momente din acele perioade tulburi "Băiatul cu pijamale în dungi" de John Boyne.
...Acestea sunt câteva din declarațiile unor copii ce au vizitat acele locuri.
Auschwitz, oraș din Polonia, numele german fiind Oświęcim, unde în anul 1940 a fost construit cel mai mare lagăr de exterminare nazist. Se estimează că cel puțin 1,1 milioane de persoane au fost omorâte acolo, din care peste 90% au fost evrei. În iulie 1947 lagărul a fost transformat în muzeu.  Acest popas a fost umbrit de tristeţe, datorită ororilor care s-au întâmplat aici în Europa acum câteva zeci de ani, vremea mohorâtă însoţindu-ne pe toată durata vizitei în acest „loc al terorii".
Următorul obiectiv l-a reprezentat oraşul Cracovia, sediul regalităţii poloneze în secolele XIV-XVII, până în momentul în care Sigismund al III-lea a mutat curtea regală la Varşovia.
De numele Cracoviei se leagă legenda sa vestită: cea a balaurului învins de către un cizmar. Se spune că, în vremuri demult apuse, un balaur fioros trăia într-o peşteră din dealul de pe malul Vistulei şi cerea tributul de vieţi neprihănite. Localnicii erau înspăimântaţi, satele şi recoltele erau distruse, iar fecioarele trebuiau să fie jertfite pentru a hrăni nesătula dihanie care arunca flăcări fierbinţi pe nări. Prinţul Krakus al ţinutului a trimis războinici ca să-l înfrunte, însă totul a fost în zadar şi disperarea l-a cuprins, ştiind că fiica lui Wanda urma să cadă pradă dragonului. În ajutorul prinţului a sărit un tânăr cizmar, isteţ nevoie mare şi îndrăzneţ. El a umplut cu un amestec de sulfuri stomacul unui berbec ucis , iar după ce monstrul a înghiţit momeala a murit. De la acest erou medieval, legendar, vine și numele orașului, Cracovia.
Cracovia de azi şi-a ales ca simbol acel balaur înspăimântător, transformându-l într-o emblemă a oraşului. Pe dealul în care a fost peştera dragonului s-a construit Castelul Wawel, iar statuia balaurului, scoţând flăcări pe nări, îl păzeşte în prezent.
Ajunşi la Castelul Wawel am vizitat tezaurul şi expoziţia de arme ce le adăposteşte. Erau aici prezentate armuri vechi de cavaler, armament, și chiar tunuri și muniția aferentă.
Cu aceeaşi ocazie,  am aflat că în cripta Sf Leonard sunt înmormântați diferiți regi şi personalităţi ale Poloniei, inclusiv Ian  Sobieski. Aici este înmormântat și președintele Poloniei, Lech Kaczynski. Capela Sf. Leonard a fost totodată, locul unde Papa Ioan Paul al II-lea a ținut prima slujbă după hirotonirea preoțească.  De altfel,  în curtea castelului se află  statuia Papei Ioan Paul al II -lea, precum şi Bazilica  Sf. Stanislaus si Sf. Wenceslaus. Bazilica este renumită pentru cele trei turnuri ale sale (Turnul Sigismund, Turnul Solomon şi Turnul clopotelor de argint) şi pentru cele opt clopote.
Emblema religioasă a centrului Cracoviei o reprezintă Biserica Sfânta Maria, cu ale ei două turnuri construite în stiluri diferite. La fiecare oră, din cel mai înalt dintre cele două vârfuri, se aude un sunet de trompetă, în amintirea celebrului trompetist din secolul XIII, omorât în timp ce dădea semnalul că oraşul era atacat de mongoli.
Itinerarul nostru a cuprins şi vizitarea altor atracţii ale Cracoviei precum: Biserica franciscană, Hala Ţesăturilor şi alte clădiri din centrul istoric.
Nu pot să omit atmosfera pestriţă a oraşului dată de cântăreţi ambulanţi, mimi şi trăsuri colorate.
În ultima zi am pornit spre Zakopane, supranumită ,,Capitala sporturilor de iarnă". E un oraș de munte unde se mai păstrează obiceiuri străvechi, cum ar fi păstoritul, și unde se îmbină străvechiul cu modernul. Aici am vizitat bazarul din localitate şi am admirat Munţii Tatra ce se profilau în zare. De asemenea, am surprins în fotografii pistele olimpice pentru sărituri.
Zakopane a găzduit de trei ori până acum Campionatul Mondial Nordic de ski, de trei ori Universiadele de Iarnă, Jocurile Olimpice de Iarnă în anul 2006, numeroase cupe mondiale de ski jumping, Cupa Mondială de Ski Jumping FIS în ianuarie 2009 iar în 2011 şi 2013 Campionatul Mondial Alpin de Ski.
Pentru noi această călătorie a fost o ocazie memorabilă pentru a ne întâlni cu umbrele trecutului şi a vizita măreaţa Polonie.
Am ajuns acasă obosiți dar și bucuroși după o excursie inedită.
Articol realizat ca urmare a impresiilor Alexandrei Szöke, Aniei Stoboran, Filip Iova și Codruț Ghejeu, elevi ai clasei a VI-a B, din cadrul Liceului Teologic Baptist ,,Emanuel" Oradea, cu participarea și îndrumarea dnei Daniela Szöke.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 16:45:36 Ora standard a Europei de Est