Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Bucuria Nașterii Domnului la Liceul Tehnologic Special Nr. 1 din Oradea

Proiecte scăldate în lumina Crăciunului

Bucuria Nașterii Domnului la Liceul Tehnologic Special Nr. 1 din Oradea

Marți, 19 decembrie 2017, în sala festivă a Liceului Tehnologic Special Nr. 1 din Oradea, colindătorii, în prezența lui Moș Crăciun, ne-au vestit că s-a născut Pruncul Sfânt, Domnul nostru Iisus Hristos, Mântuitorul nostru.

Evenimentul a fost deschis de d-na. prof. Balota Laura care a subliniat importanţa sărbătorii Naşterii Mântuitorului Iisus Hristos arătând că iarna nu este numai anotimpul zăpezii şi al frigului, ci şi acela al bucuriilor prilejuite de atâtea datini şi obiceiuri legate de sărbătorirea Naşterii Domnului.
La români, sărbătorile de iarnă, îndeosebi cele de Crăciun sunt adevărate sărbători de suflet.
Acest fapt se poate observa şi din entuziasmul cu care se fac pregătirile pentru această sărbătoare, la şcoală sau în familie. Copiii sunt cei care aşteaptă cu nerăbdare şi bucurie venirea lui Moş Crăciun, iar  veselia  lor se exprimă  atât  prin  colindele tradiţionale, cât şi în realizarea unor lucrări literare şi plastice sub formă de desene, colaje, felicitări specifice acestei sfinte sărbători. Acesta este unul  dintre argumentele organizării acestui eveniment, oferind astfel prilejul tuturor copiilor să îşi exprime bucuria sosirii Crăciunului așa cum știu ei mai bine.
Şirul activităţilor a debutatat cu evoluţia pe scenă a corului şcolii ,,Armonia", dirijat de d-na. prof. Balota Laura, care a pregătit minuțios momentul împreună cu prof. Șumălan Mihaiela și prof. Lăzău Florin, încântând pe deplin publicul cu două colinde minunate, interpretate pe voci ,,O, ce veste minunată!" și ,,Legănelul lui Iisus".
Pe scenă au urmat două scenete prin care  s-a  reactualizat momentul Nașterii Mântuitorului Iisus Hristos și în care actorii principali, care au dat viață personajelor biblice au fost elevi selectați din diferite clase din cadrul liceului nostru care au dat dovadă de adevărate veleități artistice. Prima scenetă s-a intitulat ,,Viflaime,Viflaime" și a fost coordonată de d-nul profesor Simuț Adrian, iar următoarea scenetă s-a intitulat ,,Nașterea Domnului nostru", fiind coordonată de d-nele prof. Bărcăuan Cristina și Nadiș Cristina. Psihologul școlii, d-nul Lăzău Florin, a încântat și dânsul, în acest moment, publicul  cu două colinde vechi tradiționale.
Au urmat cetele de colindători formate din elevii școlii coordonați de d-nii. profesori: Boțiu Viorel, Monica Matiuț, Bobiș Ramona. Corul elevilor interni a fost coordonat de d-nele pedagoge: Floricuța Cătană, Sim Ioana, Elena Rotar și Moț Monica. Toți colindătorii  au sensibilizat publicul cu  buchete de colide diverse.
Un grup de elevi, coordonat de d-na prof. de limba engleză Micula Alexandra, a interpretat cântecul ,,So this is Christmas", moment însoțit de sunetul unei viori la care protagonita a fost eleva Talpaș Claudia din clasa  a IX-a A.
Momentul de dans intitulat sugestiv ,,Vis de iarnă" a fost realizat de câțiva elevi veseli, coordonați de d-nele prof. Susa Adriana și Ciurba Anca.
Activitățile de pe scenă s-au încheiat cu un crâmpei de colinde tradiționale și poezii tematice  care au prins viață prin glasul nevinovat al elevilor care formează corul școlii, coordonat de d-na prof. Șumălan Mihaiela, acompaniați la orgă de elevul Farcas Atilla Carol din clasa a XI-a F.
Ultimul cuvânt l-a avut directorul școlii, dl prof. Sâncelean Tiberiu, care a mulțumit  tuturor celor prezenți, organizatorilor evenimentului, elevilor, dar și d-nei inspector de specialitate Vese Alina, prezentă la eveniment, alături de directorul adjunct, doamna prof. Șandor Mariana, care a sprijinit întreaga activitate.
Evenimentul s-a desfășurat în sala de festivități a școlii care a fost ,,scăldată" într-un decor specific  sărbătorilor de iarnă, realizat de câțiva elevi sub coordonarea cadrelor didactice (Șumălan Mihaiela,Todică Marcela, Micula Alexadra, Dobai Valentina, Calău Ramona).
,,Bine ai venit, Moș Crăciune!"
În cursul săptămânii  premergătoare evenimentului , în cadrul școlii s-a derulat un proiect sub formă de concurs ,,Bine ai venit, Moș Crăciune!" coordonat de d-na prof. Pop Elena și desfășurat pe trei secțiuni: clasa cea mai frumos împodobită, camera cea mai frumos împodobită, expoziție cu creații  ale  elevilor. În urma jurizării cei implicați au fost premiați și apreciați.Tot în această perioadă s-au mai desfășurat diferite activități prevăzute în cadrul a două proiecte derulate la nivel de școală: ,,Magia sărbătorilor de iarnă", coordonat de d-na prof. Movilă Cornelia, în parteneriat cu Școala Gimnazială din Remetea și Meziad și în acest sens elevii de la aceste școli au fost prezenți miercuri, 20.XII.2017,  cu cadouri și colinde în unitatea noastră școlară. Un alt proiect intitulat ,,Decembrie de poveste" a avut ca și coordonatori pe prof. Crainic Geanina și Cozma Anca.
Pentru că Sărbătoarea Crăciunului înseamnă și dăruire, dna profesor Fazecaș Manuela, împreună cu prof. Crainic Geanina, Cozma Anca și Lazău Florin, a pregătit cadouri pe care le-a oferit cu multă plăcere tuturor elevilor prezenți la activitate. Acest gest nobil a fost posibil cu sprijinul Asociației Romanian Dirtekt Hilfe din Elveția, reprezentată de dna Claudia Fisher.
S-au împărţit fructe tuturor elevilor de către d-na prof. Bănică Dana, responsabil S.N.A.C. pe şcoală. Fructe care au fost dăruite de către elevii voluntari de la Colegiul Naţional ,,Iosif Vulcan" Oradea coordonaţi de d-nele prof. Krenek Claudia şi Ile Angela.
Prof. Mihaiela Șumălan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Bucuria Nașterii Domnului la Liceul Tehnologic Special Nr. 1 din Oradea.

Trimite email
vineri, 1 martie 2024, 02:04:05 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Felicitări, domnule președinte!

Apropo de recepția lucrărilor la Campusul de învățământ dual, înfăptuită ieri, 28 februarie 2024.
Așa ceva nu mai există în Bihor, dar poate că nu greșim afirmând că nici în țară nu s-a mai văzut o asemenea realizare deosebită în învățământ!