Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun (ed. a XVII-a)

Lecturile copilăriei - 2017

O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun (ed. a XVII-a)

,,Nu poţi deschide o carte şi să nu înveţi ceva". (Confucius)

La Şcoala Gimnazială ,,Miron Pompiliu" Ştei, în sala CDI, s-a desfăşurat  joi, 21. 12.2017, a XVII-a ediţie a activităţii literar- artistice intitulate:  ,,O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun".
Activitatea face parte din proiectul judeţean ,,Lecturile copilăriei", inițiat și organizat de d-na bibliotecară prof. Ileana Tomescu, cu sprijinul doamnei director, prof. Simona Pantea, al doamnei director adjunct, prof. Liana Moruț, al consilierului educativ, prof. Panici-Mangra Adelina, al prof. documentarist Cristina Andru și al profesorilor din învățământul primar: Stan Lavinia (clasa a IV-a A), Moza-Bechenu Liana (a IV-a B) și Florina Lupău (clasa a IV-a C).
Scopul urmărit este acela de a forma, de a descoperi şi a pune în valoare capacităţile şi resursele intelectuale ale fiecărui copil, de a-i antrena în universul lecturii, de a le dezvolta simţul critic şi de echipă.
Proiectul ,,Lecturile copilăriei"se desfăşoară anual în fiecare din cele două semestre. Activităţile se adresează în special elevilor din clasele a IV-a și a V-a, fiind structurate în trei etape pe fiecare semestru.
În prima etapă, elevii claselor a IV-a au avut de citit 10 opere literare, din literatura română și universală: poezii, povești, fabule, snoave și de notat într-un caiet de lectură cuvinte și expresii frumoase întâlnite; în următoarea secvență au povestit pe scurt, în scris, lectura citită, au caracterizat personaje și au realizat desene sugestive. La finalul primei etape (au avut un termen limită), caietele elevilor au fost verificate de d-na bibliotecar, cu sprijinul doamnelor învățătore, școlarii fiind recompensați cu diplome: ,,Cel mai frumos caiet de lectură".
În cea de-a doua etapă,  elevii claselor a V-a A și B (îndrumați de d-na bibliotecar Ileana Tomescu, cu sprijinul  profesorilor diriginți Ioana Toth și Rodica Haidu) de la Școala Gimnazială ,,Miron Pompiliu" Ștei, în parteneriat cu elevii clasei a V-a de la Colegiul Național ,,Avram Iancu" Ștei (îndrumați de bibl. Cristina Epureanu și prof. Inga Rusu) au interpretat diverse roluri în scenetele propuse: Portretul colegei mele de bancă, Greierele și furnica, Un pedagog de școală nouă, Cuza -Vodă și sultanul și Scrisoarea III.
În cea de-a III-a etapă, proiectul a constat în organizarea şi desfăşurarea concursului literar-artistic intitulat: O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun, prezentat de bibl. prof. Ileana Tomescu şi prof. Cristina Andru.
Concurenţii au fost organizaţi în cinci echipaje: Curajoşii (cls. a IV-a A), Pasionaţii (cls. a IV-a B), Talentaţii (cls. a IV-a B), Isteţii (cls. a IV-a C) şi Cititorii (cls. a IV-a C). Probele au fost următoarele: Personaje şi poveşti (scenete),Cine este autorul? Personaje principale, Proverbe româneşti, Recunoaşteţi fragmentul. Juriul a fost format din dascălii catedrei de limba şi literatura română: Pantea Simona, Moruţ Liana, Panici-Mangra Adelina, Merce Sanda și Toth Ioana.
De la un asemenea eveniment nu putea lipsi tocmai Moșul, care a venit bine dotat, cu desaga burdușită, cu ajutorul sponsorilor locali: Primăria şi Consiliul local Ştei, Grupul de firme Europen Food și S.C. Buru SRL.
Activitatea a debutat cu un recital de colinde tradiționale româneşti, intrepretate de grupul vocal al şcolii ,,Tinere mlădiţe". Auzind minunea, a sosit și Moş Căciun, însoţit de spiriduşul cântăreţ (eleva Elena Şerban).
Concursul a început cu scenetele. Deschizătorii de drum au fost micii actori ai  claselor a V-a A, B și C de la cele două școli partenere. Toate cele cinci echipaje au recunoscut personajele principale ale scenetelor prezentate, autorul, respectiv titul operei. Juriul le-a acordat  maximum de puncte. Mulțumit de ceea ce a văzut, Moşul şi-a trimis spiriduşul  (eleva Elena Şerban, din a VII-a D) să încânte publicul cu îndrăgitul colind ,,Vin colindatorii". Concursul a continuat cu un ,,slalom uriaș" printre poveşti, povestiri şi proverbe româneşti. Jurații au cotat cu FB fiecare echipaj. A urmat un alt colind, în interpretarea grupului coral ,,Armonia", coordonat de prof. Gheorghe Drăgan.
La finalul activităţii, doamnele directori au felicitat organizatorii și participanții, au mulțumit sponsorilor și părinţilor prezenți, dar și asociaţiei de părinţi care au susţinut realizarea proiectului, după care au înmânat diplome fiecărui echipaj, elevilor actori care au interpretat scenetele, colindătorilor şi profesorilor coordonatori.
Moşul și-a fost și el datoria împărţind daruri tuturor copiilor.
Proiectul ,,Lecturile copilăriei", la nivelul preșcolarilor și școlarilor mici
Dorim să mai precizăm faptul că proiectul ,,Lecturile copilăriei" s-a desfășurat și la nivelul copiilor preșcolari și al școlarilor mici. Alături de Grădinița Nr. 1 din Ștei (director, prof.  Cernău Lucreția, prof. Ana Răştaru și Purtan Anca), au participat partenerii de proiect de la Grădinița Nr. 30 - ,,Mugurel" din Oradea (director, prof. Bara Georgeta, prof. Ioana Tomescu și Loredana Cionca), de la Şcoala Gimnazială ,,Nicolae Popovici" din Beiuș (director, prof. Nemeş Mihaela, director adj., prof. Daniela Rada și prof. Bărcaş Laura), de la Şcoala Primară din Criştiorul de Jos (director, prof. Mirela Meza și Teuca Simona) și Grădinița din Cristiorul de Jos (prof. Daciana Nica). În primul semestru, preşcolarii şi şcolarii mici au avut de realizat creații plastice pe tema lecturilor propuse, care vor fi prezentate în cadrul şcolii organizatoare, la finele semestrului I, în cadrul unui material PowerPoint. Și ei, dar și profesorii lor îndrumători vor fi recompensaţi cu diplome.
Merce Sanda &Ileana Tomescu
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun (ed. a XVII-a).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:22:58 Ora standard a Europei de Est