Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun (ed. a XVII-a)

Lecturile copilăriei - 2017

O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun (ed. a XVII-a)

,,Nu poţi deschide o carte şi să nu înveţi ceva". (Confucius)

La Şcoala Gimnazială ,,Miron Pompiliu" Ştei, în sala CDI, s-a desfăşurat  joi, 21. 12.2017, a XVII-a ediţie a activităţii literar- artistice intitulate:  ,,O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun".
Activitatea face parte din proiectul judeţean ,,Lecturile copilăriei", inițiat și organizat de d-na bibliotecară prof. Ileana Tomescu, cu sprijinul doamnei director, prof. Simona Pantea, al doamnei director adjunct, prof. Liana Moruț, al consilierului educativ, prof. Panici-Mangra Adelina, al prof. documentarist Cristina Andru și al profesorilor din învățământul primar: Stan Lavinia (clasa a IV-a A), Moza-Bechenu Liana (a IV-a B) și Florina Lupău (clasa a IV-a C).
Scopul urmărit este acela de a forma, de a descoperi şi a pune în valoare capacităţile şi resursele intelectuale ale fiecărui copil, de a-i antrena în universul lecturii, de a le dezvolta simţul critic şi de echipă.
Proiectul ,,Lecturile copilăriei"se desfăşoară anual în fiecare din cele două semestre. Activităţile se adresează în special elevilor din clasele a IV-a și a V-a, fiind structurate în trei etape pe fiecare semestru.
În prima etapă, elevii claselor a IV-a au avut de citit 10 opere literare, din literatura română și universală: poezii, povești, fabule, snoave și de notat într-un caiet de lectură cuvinte și expresii frumoase întâlnite; în următoarea secvență au povestit pe scurt, în scris, lectura citită, au caracterizat personaje și au realizat desene sugestive. La finalul primei etape (au avut un termen limită), caietele elevilor au fost verificate de d-na bibliotecar, cu sprijinul doamnelor învățătore, școlarii fiind recompensați cu diplome: ,,Cel mai frumos caiet de lectură".
În cea de-a doua etapă,  elevii claselor a V-a A și B (îndrumați de d-na bibliotecar Ileana Tomescu, cu sprijinul  profesorilor diriginți Ioana Toth și Rodica Haidu) de la Școala Gimnazială ,,Miron Pompiliu" Ștei, în parteneriat cu elevii clasei a V-a de la Colegiul Național ,,Avram Iancu" Ștei (îndrumați de bibl. Cristina Epureanu și prof. Inga Rusu) au interpretat diverse roluri în scenetele propuse: Portretul colegei mele de bancă, Greierele și furnica, Un pedagog de școală nouă, Cuza -Vodă și sultanul și Scrisoarea III.
În cea de-a III-a etapă, proiectul a constat în organizarea şi desfăşurarea concursului literar-artistic intitulat: O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun, prezentat de bibl. prof. Ileana Tomescu şi prof. Cristina Andru.
Concurenţii au fost organizaţi în cinci echipaje: Curajoşii (cls. a IV-a A), Pasionaţii (cls. a IV-a B), Talentaţii (cls. a IV-a B), Isteţii (cls. a IV-a C) şi Cititorii (cls. a IV-a C). Probele au fost următoarele: Personaje şi poveşti (scenete),Cine este autorul? Personaje principale, Proverbe româneşti, Recunoaşteţi fragmentul. Juriul a fost format din dascălii catedrei de limba şi literatura română: Pantea Simona, Moruţ Liana, Panici-Mangra Adelina, Merce Sanda și Toth Ioana.
De la un asemenea eveniment nu putea lipsi tocmai Moșul, care a venit bine dotat, cu desaga burdușită, cu ajutorul sponsorilor locali: Primăria şi Consiliul local Ştei, Grupul de firme Europen Food și S.C. Buru SRL.
Activitatea a debutat cu un recital de colinde tradiționale româneşti, intrepretate de grupul vocal al şcolii ,,Tinere mlădiţe". Auzind minunea, a sosit și Moş Căciun, însoţit de spiriduşul cântăreţ (eleva Elena Şerban).
Concursul a început cu scenetele. Deschizătorii de drum au fost micii actori ai  claselor a V-a A, B și C de la cele două școli partenere. Toate cele cinci echipaje au recunoscut personajele principale ale scenetelor prezentate, autorul, respectiv titul operei. Juriul le-a acordat  maximum de puncte. Mulțumit de ceea ce a văzut, Moşul şi-a trimis spiriduşul  (eleva Elena Şerban, din a VII-a D) să încânte publicul cu îndrăgitul colind ,,Vin colindatorii". Concursul a continuat cu un ,,slalom uriaș" printre poveşti, povestiri şi proverbe româneşti. Jurații au cotat cu FB fiecare echipaj. A urmat un alt colind, în interpretarea grupului coral ,,Armonia", coordonat de prof. Gheorghe Drăgan.
La finalul activităţii, doamnele directori au felicitat organizatorii și participanții, au mulțumit sponsorilor și părinţilor prezenți, dar și asociaţiei de părinţi care au susţinut realizarea proiectului, după care au înmânat diplome fiecărui echipaj, elevilor actori care au interpretat scenetele, colindătorilor şi profesorilor coordonatori.
Moşul și-a fost și el datoria împărţind daruri tuturor copiilor.
Proiectul ,,Lecturile copilăriei", la nivelul preșcolarilor și școlarilor mici
Dorim să mai precizăm faptul că proiectul ,,Lecturile copilăriei" s-a desfășurat și la nivelul copiilor preșcolari și al școlarilor mici. Alături de Grădinița Nr. 1 din Ștei (director, prof.  Cernău Lucreția, prof. Ana Răştaru și Purtan Anca), au participat partenerii de proiect de la Grădinița Nr. 30 - ,,Mugurel" din Oradea (director, prof. Bara Georgeta, prof. Ioana Tomescu și Loredana Cionca), de la Şcoala Gimnazială ,,Nicolae Popovici" din Beiuș (director, prof. Nemeş Mihaela, director adj., prof. Daniela Rada și prof. Bărcaş Laura), de la Şcoala Primară din Criştiorul de Jos (director, prof. Mirela Meza și Teuca Simona) și Grădinița din Cristiorul de Jos (prof. Daciana Nica). În primul semestru, preşcolarii şi şcolarii mici au avut de realizat creații plastice pe tema lecturilor propuse, care vor fi prezentate în cadrul şcolii organizatoare, la finele semestrului I, în cadrul unui material PowerPoint. Și ei, dar și profesorii lor îndrumători vor fi recompensaţi cu diplome.
Merce Sanda &Ileana Tomescu
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun (ed. a XVII-a).

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 14:59:56 Ora de vară a Europei de Est