Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul şcolar judeţean de eseuri „Ce-ţi dorim noi ţie, dulce Românie”

O (re)lansare a competiției pentru liceeni

Concursul şcolar judeţean de eseuri „Ce-ţi dorim noi ţie, dulce Românie”

Anul trecut (în 12 aprilie 2017), Direcţia Judeţeană pentru Cultură Bihor şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, împreună cu revista de cultură „Familia" din Oradea, au lansat Concursul şcolar judeţean de eseuri „Ce-ţi dorim noi ţie, dulce Românie", cu ocazia împlinirii la 14 aprilie 2017 a 150 de ani de la publicarea poeziei lui Mihai Eminescu „Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie" în revista ,,Familia" (An III, Nr. 14, 2/14 aprilie 1867). Provocarea din 2017 nu s-a bucurat de prea mare succes, în sensul că prea puțini liceeni s-au pus pe scris eseuri...

În Anul Centenarului Marii Uniri se lansează o nouă provocare, se speră cu mai mult succes!
Ieri (15 ianuarie 2018), în și de ziua lui Mihai Eminescu, Ziua Culturii Naționale, la Muzeul Memorial ,,Iosif Vulcan" din Oradea, aceiași organizatori au susținut o conferință de presă pentru (re)lansarea Concursul şcolar judeţean de eseuri „Ce-ţi dorim noi ţie, dulce Românie".
Așa după cum s-a exprimat directorul executiv al Direcției Județene pentru Cultură, dl Lucian Silaghi, inițiatorul concursului, competiția rezervată liceenilor din județul Bihor are drept perioadă de desfășurare 15 ianuarie 2018 - 14 aprilie 2018; iar prin implicarea I.S.J. Bihor, se așteaptă o anumită emulație în rândul elevilor din liceele și colegiile naționale ale județului nostru. ,,Vrem să vedem ce impresie le face tinerilor de azi, ce planuri de viitor, ce gândesc ei, vizavi de poezia lui Eminescu", a spus dl director Lucian Silaghi.
,,Eminescu este atemporal"
Ca să-i ajute și să-i orienteze pe concurenți, doamna inspector școlar de specialitate Diana Popa a arătat că dincolo de punctul de pornire (care este poezia „Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie"), elevii ar putea pleca de la premisa că ,,Eminescu este atemporal (...) pentru că într-adevăr a depășit spațiul, timpul, iar inspirația lui vine de undeva de dincolo de timp. Îl știm dintotdeauna pe Eminescu și ne curge prin vene (...). Noi, ca adulți, de fiecare dată când îl recitim pe Eminescu, îl reinterpretăm, găsim noi dimensiuni, și, cu siguranță, îl redescoperim (...). El ne învață că forța cea mai mare este cea a sufletului, forța sentimentelor, care este singura rațiune ce poate muta munții și într-adevăr creează realități. Mihai Eminescu a fost un vizionar, un reformator, iar poeziile sale centrate pe tema condiției umane sunt actuale... Eminescu ne-a învățat să iubim, pentru că în primul rând el a fost un om care a iubit. Și-a iubit neamul, țara. A iubit natura. Dar mai mult ca orice a iubit a scrie... Cred că acestea ar fi reperele care ar putea constitui baza de plecare...". Domnia sa a sugerat și un alt start pentru o nouă ediție sau pentru un nou proiect, pornind de la afirmația lui Dan Puric, care spunea: ,,Eminescu are un statut transistoric; el este un basm, o legendă, un mit".
Un nou prilej de ,,reîmprietenire cu Mihai Eminescu"
Directorul revistei ,,Familia", poetul Ioan Moldovan, vede în acest concurs un nou prilej de ,,reîmprietenire cu Mihai Eminescu a tinerilor, spre binele nostru lăuntric, spre binele cultural... Speranța e vie și aștept cu foarte mare interes să văd tinerii de astăzi că se pot împrieteni cu un tânăr emblematic al secolului al XIX-lea, dar care este, oarecum, atemporal, după cum s-a spus, și atunci trece peste modă, peste timpuri", a conchis poetul Ioan Moldovan.
,,De Eminescu te poți apropia într-un singur fel citindu-l"
Scriitorul Ioan F. Pop, gazda evenimentului, custodele muzeului, fără a se înflăcăra, după cât îl cunoaștem nici nu-i stă în fire, a vorbit cu convingere și sinceritate, subliniind, din start: ,,Eu v-aș spune foarte abrupt: de Eminescu te poți apropia într-un singur fel citindu-l (...) și să avem un plus de empatie pentru marii scriitori (așa cum se obișnuiește) ... Eminescu poate fi folosit, de folos astăzi în măsura în care îl demitizăm. Dacă îl mitizăm, îl pierdem. Ca mit el nu valorează mare lucru. dar dacă îl aducem în sfera literară, în sfera umanului, ca un om care a trăit, a suferit și a scris, atunci putem să-l înțelegem mai bine.  Eu sunt pentru demitizarea lui și în școală. Dacă-l facem mit și încercăm să facem și sfânt din Eminescu, atunci îl pierdem iremediabil. Să ni-l apropiem prin scrisul lui, dacă-l citim, dacă îl înțelegem, chiar și dacă îl criticăm... După cum s-a spus, el a fost un om al timpului său, dar care a știut să-și depășească timpul. Cu Eminescu începe, cu adevărat, probabil, poezia modernă. Până la Eminescu se scria, într-un fel, aproape folcloric poezie, la modul folcloric, la modul popular. El schimbă total fața și felul de a scrie poezie în literatura română... Școala ar trebui să-l  apropie să-l facă pe Eminescu frecventabil, să-l facă uman, să vadă că un tânăr ca și ei, la 16 ani, scria poezii, a suferit, din această postură umană. Tinerii să descopere în Eminescu felul fantastic de a te raporta la lume, la scris, la viață, la iubire și la toate tematicile mari. A scris peste 15.000 de pagini... Îl considerăm poet național pentru că el a empatizat în cel mai profund mod cu structura spirituală și lirică, aș zice, a poporului nostru. Fiecare generație trebuie să-l recucerească pe Eminescu, iar aceste lucrări să ne arate un alt Eminescu, înțeles de ei", a mai spus custodele, care vă așteaptă, dragi copii și tineri să-l redescoperiți și să-l iubiți pe Eminescu trecând pagul Muzeului Memorial ,,Iosif Vulcan".
Premiile concursului
Dacă inițiatorul și organizatorul principal al competiției, Direcţia Judeţeană pentru Cultură Bihor pune la bătaie diplome și premii în cărți și CD-uri, pentru cele patru premii I (câte unul pentru clasa a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a), patru premii II și patru premii III, în valoare de 200 de lei, 150 și 100 de lei (în cărți și CD-uri), revista ,,Familia" va publica trei dintre cele mai reușite eseuri, și tot aceste eseuri vor fi listate, spunea domnul director Lucian Silaghi, pe o hârtie specială și vor fi puse într-o capsulă a timpului la 1 decembrie 2018, capsulă care va fi plasată la fundația soclului statuii lui Mihai Eminescu, făcându-se precizarea să nu fie deschisă până la 15 ianuarie 2050 (la 200 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu). Tot revista ,,Familia" va înmâna tuturor concurenților diplome de participare. Scriitorul Ioan F. Pop e de părere că și scriitorii (orădeni, bihoreni) pot dona din cărțile proprii.
Premierea concursului va avea loc în cadrul celei de-a V-a ediții a Târgului de carte Gaudeamus de la Oradea, din luna mai 2018, prilej cu care se mai pot obține eventuale premii suplimentare, din partea organizatorilor evenimentului, Radio România Actualități și Primăria Oradea (după cum trage speranțe dl director Lucian Silaghi).
Trebuie să mai precizăm că eseurile, care nu trebuie să depășească două pagini A4, pot fi depuse la secretariatul Inspectoratului Școlar Județean Bihor în perioada de grație (15 ianuarie - 14 aprilie 2018), pentru a ajunge în mapa personală a doamnei inspector școlar Diana Popa. De jurizarea lor se va ocupa o comisie formată din doamna inspector Diana Popa, dl prof. univ. dr. Ioan Simuț, poetul Ioan Moldovan și scriitorul Ioan F. Pop.
Depuneri de flori la bustul lui Iosif Vulcan și statuia lui Mihai Eminescu
Tot luni, după conferința de presă, la bustul lui Iosif Vulcan au fost depuse patru buchete de flori, iar la statuia lui Mihai Eminescu s-au depus flori, s-a recitat și s-a cântat. Cei mai mici ,,soldați" prezenți cu o coroană de flori la statuie au fost elevii doamnei profesor Cristiana Vidican de la Școala Gimnazială ,,Oltea Doamna", alături de liceeni de la ,,Emanuil Gojdu" și ,,Traian Vuia", alături de cetățeni și reprezentanți ai unor organizații și fundații culturale.
Cu dor și drag de Eminescu
Protagoniștii  momentului artistic prezentat la statuia lui Mihai Eminescu au fost membri ai grupului vocal „Lioara", al Şcolii de Arte ,,Francisc Hubic", coordonați de dna prof. Antonela Ferche-Buţiu şi elevi gojdiști (din clasa a IX-a), cu o dramatizare a poemului eminescian „Luceafărul", coordonați de dna prof. Carmen Andrei.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (98 de poze), accesați Galeria foto: Concursul şcolar judeţean de eseuri „Ce-ţi dorim noi ţie, dulce Românie”. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 13:27:39 Ora standard a Europei de Est