Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Un deceniu de călătorii prin galaxia lecturii

La Şcoala Gimnazială Nr. 11

Un deceniu de călătorii prin galaxia lecturii

Cercul de lectură Călător în galaxia lecturii de la Şcoala Gimnazială Nr. 11, Oradea, a ajuns la un deceniu de activitate.

Ca să marcăm evenimentul, am organizat întâlnirea cerchiştilor din februarie 2018, într-o atmosferă festivă. Pe parcursul întregii săptămâni care a precedat aniversarea, elevii au fost invitaţi să-şi noteze impresiile în legătură cu activitatea lor la cerc, pe postituri, pe care le-am aşezat pe un panou la intrarea în sala de lectură a bibliotecii şcolare. Astfel, am aflat, deşi bănuiam (!) că tuturor le place să participe la întâlnirile cerchiştilor - atmosfera plăcută, ineditul, posibilitatea de a vorbi liber despre cărţile citite, schimbul de impresii, exerciţiile de scriere creativă, lectura unor fragmente incitante din noile apariţii editoriale... Îmi place foarte mult la cerc, învăţ lucruri interesante ... este o experienţă nouă şi frumoasă - mărturiseşte Şchiopu Lavinia, cls. a V-a C.
Ne-am amintit cu ajutorul unor fotografii adunate pe parcursul anilor, de generaţiile de elevi care s-au îmbarcat şi au călătorit prin lumea cărţilor alături de coordonatorii cercului - prof. Şaitoş Alina, actualmente director al şcolii noastre, prof. Checicheiş Sanda şi bibliotecar Lup Mariana. Zeci de evenimente pregătite, conform calendarului cultural, pe care d-na bibliotecară îl pune la dispoziţia elevilor lună de lună, jurnale de lectură - impresii în urma lecturilor individuale, prezentări de carte în pas cu noutăţile editoriale, în principal de la Ed. Art şi nu numai, creaţii proprii, concursuri de creaţie literară, exersarea competenţei de literaţie, jocuri de rol, dramatizări - sunt câteva exemple  din tematica diversă a acestor ateliere de scriere şi lectură.
După momentul de nostalgie..., conform obiceiului cercului, am marcat evenimentul cultural al lunii - februarie 2018 - 110 ani de la naşterea scriitorului Geo Bogza, de care se ocupă d-na bibliotecară. Din calendarul cultural al lunii, alegem întotdeauna unul potrivit nivelului de vârstă al cerchiştilor. Geo Bogza este un autor care se regăseşte în curriculumul  gimnazial, deci informaţii în plus despre biografia sa sunt bine-venite.
Şi pentru că lectură şi scriere sunt condiţionate de limbă, nu se putea să nu sărbătorim şi limba noastră dulce, fiind 21 februarie - Ziua limbii materne; am invitat la cerc şi elevi de la secţia maghiară pentru a ne prezenta câteva informaţii despre formarea şi evoluţia limbii maghiare, fragmente din creaţiile scriitorilor Petofi Şandor şi Arany Ianoş, ale căror portrete le-au şi creionat pe un poster. În paralel, s-a evidenţiat pe scurt, procesul de formare al limbii române, fragmente din lirica eminesciană, deoarece creaţia literară reprezintă cea mai înaltă culme pe care o atinge limba în desăvârşirea ei.
Surpriza exerciţiului creativ a constat în redactarea unor cvintete pe tema cercului - aniversare respectiv a limbii. În urma procesului creativ, pe grupe, au rezultat câteva încercări  literare ale micilor scriitori:
Limba
Frumoasă şi minunată
Vorbind, exprimând, ascultând
Spusă cu multă bucurie
Duioasă.
        (Puşcaş Daria, cls a VII-a, D)
 
Limba
Frumoasă şi unică
Cântând, vorbind şi ascultând
Armonioasă, fermecătoare, dulce şi eternă
Bijuteria cea mai scumpă
              (Şchiopu Lavinia, cls a V-a, C)
 
Cercul de lectură
Interesant, incitant
Schimbând impresii despre cărţi
Armonie, bucurie, pasiune
Incântare.
      (Boţoc Luca, cls. a VI-a, D)
 
Limba română
Frumoasă, dulce , armonioasă
Incântă, farmecă,
Păstrată cu sfinţenie din străbuni
ARMONIE
      (creaţie de grup)
În jurnalul de lectură am mai consemnat şi câteva impresii despre ultimele cărţi citite;
Raina Telgemeier - Zâmbeşte, o carte în benzi desenate, despre care Daria din cls.  a VII-a, ne-a mărturisit că a citit-o într-o oră, ... nu a putut să o lase din mână; mai nou, textul modal prinde foarte bine la copii.
 Inimă de cerneală - Cornelia Funke: o carte interesantă, deoarece personajul Mo poate da viaţă personajelor din cărţi. Mo are o fiică pe nume Meggie, care a preluat acest dar, ea având 12 ani. Titlul mi se pare ingenios deoarece Mo a scos dintr-o carte de benzi desenate, o armată de tâlhari medievali, în frunte cu liderul lor, Capricorn. În aceste circumstanţe, Meggie trebuie să-şi pună talentul la încercare, nevoită să îşi salveze tatăl; va reuşi chiar dacă graniţa dintre lumea ei reală şi cea a cărţilor nu e prea stabilă. O recomand  tuturor celor care sunt captivaţi de lecturile palpitante. (Antonia Beltechi, cls. VI-a D).
Povestea slujitoarei - Margaret Atwood: personajul principal, Offred, a avut cândva o viaţă normală dar e obligată să devină slujitoare, pierzându-şi copilul şi familia; cartea descrie America în viitor; m-a impresionat ambiţia acestei femei care luptă pentru a-şi revedea familia. (Laboş Carina, cls. a VI-a, D).
Până la o nouă întâlnire ... spor la citit!
Prof. Checicheiş Sanda
Bibl. Lup Mariana
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un deceniu de călătorii prin galaxia lecturii.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 08:32:55 Ora standard a Europei de Est