Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un deceniu de călătorii prin galaxia lecturii

La Şcoala Gimnazială Nr. 11

Un deceniu de călătorii prin galaxia lecturii

Cercul de lectură Călător în galaxia lecturii de la Şcoala Gimnazială Nr. 11, Oradea, a ajuns la un deceniu de activitate.

Ca să marcăm evenimentul, am organizat întâlnirea cerchiştilor din februarie 2018, într-o atmosferă festivă. Pe parcursul întregii săptămâni care a precedat aniversarea, elevii au fost invitaţi să-şi noteze impresiile în legătură cu activitatea lor la cerc, pe postituri, pe care le-am aşezat pe un panou la intrarea în sala de lectură a bibliotecii şcolare. Astfel, am aflat, deşi bănuiam (!) că tuturor le place să participe la întâlnirile cerchiştilor - atmosfera plăcută, ineditul, posibilitatea de a vorbi liber despre cărţile citite, schimbul de impresii, exerciţiile de scriere creativă, lectura unor fragmente incitante din noile apariţii editoriale... Îmi place foarte mult la cerc, învăţ lucruri interesante ... este o experienţă nouă şi frumoasă - mărturiseşte Şchiopu Lavinia, cls. a V-a C.
Ne-am amintit cu ajutorul unor fotografii adunate pe parcursul anilor, de generaţiile de elevi care s-au îmbarcat şi au călătorit prin lumea cărţilor alături de coordonatorii cercului - prof. Şaitoş Alina, actualmente director al şcolii noastre, prof. Checicheiş Sanda şi bibliotecar Lup Mariana. Zeci de evenimente pregătite, conform calendarului cultural, pe care d-na bibliotecară îl pune la dispoziţia elevilor lună de lună, jurnale de lectură - impresii în urma lecturilor individuale, prezentări de carte în pas cu noutăţile editoriale, în principal de la Ed. Art şi nu numai, creaţii proprii, concursuri de creaţie literară, exersarea competenţei de literaţie, jocuri de rol, dramatizări - sunt câteva exemple  din tematica diversă a acestor ateliere de scriere şi lectură.
După momentul de nostalgie..., conform obiceiului cercului, am marcat evenimentul cultural al lunii - februarie 2018 - 110 ani de la naşterea scriitorului Geo Bogza, de care se ocupă d-na bibliotecară. Din calendarul cultural al lunii, alegem întotdeauna unul potrivit nivelului de vârstă al cerchiştilor. Geo Bogza este un autor care se regăseşte în curriculumul  gimnazial, deci informaţii în plus despre biografia sa sunt bine-venite.
Şi pentru că lectură şi scriere sunt condiţionate de limbă, nu se putea să nu sărbătorim şi limba noastră dulce, fiind 21 februarie - Ziua limbii materne; am invitat la cerc şi elevi de la secţia maghiară pentru a ne prezenta câteva informaţii despre formarea şi evoluţia limbii maghiare, fragmente din creaţiile scriitorilor Petofi Şandor şi Arany Ianoş, ale căror portrete le-au şi creionat pe un poster. În paralel, s-a evidenţiat pe scurt, procesul de formare al limbii române, fragmente din lirica eminesciană, deoarece creaţia literară reprezintă cea mai înaltă culme pe care o atinge limba în desăvârşirea ei.
Surpriza exerciţiului creativ a constat în redactarea unor cvintete pe tema cercului - aniversare respectiv a limbii. În urma procesului creativ, pe grupe, au rezultat câteva încercări  literare ale micilor scriitori:
Limba
Frumoasă şi minunată
Vorbind, exprimând, ascultând
Spusă cu multă bucurie
Duioasă.
        (Puşcaş Daria, cls a VII-a, D)
 
Limba
Frumoasă şi unică
Cântând, vorbind şi ascultând
Armonioasă, fermecătoare, dulce şi eternă
Bijuteria cea mai scumpă
              (Şchiopu Lavinia, cls a V-a, C)
 
Cercul de lectură
Interesant, incitant
Schimbând impresii despre cărţi
Armonie, bucurie, pasiune
Incântare.
      (Boţoc Luca, cls. a VI-a, D)
 
Limba română
Frumoasă, dulce , armonioasă
Incântă, farmecă,
Păstrată cu sfinţenie din străbuni
ARMONIE
      (creaţie de grup)
În jurnalul de lectură am mai consemnat şi câteva impresii despre ultimele cărţi citite;
Raina Telgemeier - Zâmbeşte, o carte în benzi desenate, despre care Daria din cls.  a VII-a, ne-a mărturisit că a citit-o într-o oră, ... nu a putut să o lase din mână; mai nou, textul modal prinde foarte bine la copii.
 Inimă de cerneală - Cornelia Funke: o carte interesantă, deoarece personajul Mo poate da viaţă personajelor din cărţi. Mo are o fiică pe nume Meggie, care a preluat acest dar, ea având 12 ani. Titlul mi se pare ingenios deoarece Mo a scos dintr-o carte de benzi desenate, o armată de tâlhari medievali, în frunte cu liderul lor, Capricorn. În aceste circumstanţe, Meggie trebuie să-şi pună talentul la încercare, nevoită să îşi salveze tatăl; va reuşi chiar dacă graniţa dintre lumea ei reală şi cea a cărţilor nu e prea stabilă. O recomand  tuturor celor care sunt captivaţi de lecturile palpitante. (Antonia Beltechi, cls. VI-a D).
Povestea slujitoarei - Margaret Atwood: personajul principal, Offred, a avut cândva o viaţă normală dar e obligată să devină slujitoare, pierzându-şi copilul şi familia; cartea descrie America în viitor; m-a impresionat ambiţia acestei femei care luptă pentru a-şi revedea familia. (Laboş Carina, cls. a VI-a, D).
Până la o nouă întâlnire ... spor la citit!
Prof. Checicheiş Sanda
Bibl. Lup Mariana
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un deceniu de călătorii prin galaxia lecturii.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:53 Ora standard a Europei de Est