Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Stabilitate și creștere pe anumiți indicatori de excelență!”

Miercuri, Conferință de presă la Universitatea din Oradea

,,Stabilitate și creștere pe anumiți indicatori de excelență!”

Rectorul Universității din Oradea, dl prof. univ. dr. Constantin Bungău, și doamna prorector Ligia Burtă au susținut ieri (miercuri, 21 martie 2018) o conferință de presă, cu scopul de a prezenta din realizările anului 2017 și ,,intențiile noastre pe 2018", vorba domnului rector.

Așa după cum avea să declare din start domnul rector Constantin Bungău, în 2017, în instituția orădeană a fost stabilitate și liniște, un mediu prielnic, o atmosferă în care s-a putut munci pentru a obține performanțe. ,,Raportat la Planul operațional pe 2017, sunt domenii unde am avut realizări de sută la sută, pe managementul instituțional, managementul calității (tot ceea ce înseamnă acreditări, reacreditări, evaluări periodice - la 5 ani, pentru programele noastre de studiu, realizări de peste 90% pe managementul educațional. Firește aici ne dorim mai mult: prezența pe site, format în limba engleză, a curriculei universitare și a fișelor de disciplină pentru toate disciplinele..., tot sută la sută a fost realizat și managementul cercetării. În zona de resurse materiale, respectiv activități tehnico-economice suntem doar la 50% pentru că noi am prevăzut foarte multe bugetări în reabilitări. Pe parteneriate suntem sută la sută, dar pe imagine și comunicare, 90 la sută, pornind de la site-urile facultăților și site-urile programelor de studii".
O vizită instituțională (ARACIS) în octombrie și Ziua Universității în luna mai - 55 de ani!
Vorbind despre evenimentele foarte importante ale anului 2018 în Universitatea din Oradea, domnul rector a punctat două (... și jumătate).
Fiindcă se împlinesc 5 ani de când Universitatea din Oradea a fost evaluată de ARACIS cu calificativul ,,grad de încredere ridicat", în octombrie urmează un nou descălecat (o nouă vizită instituțională) ARACIS , când vor fi evaluate, probabil, 22 de programe de studiu.
Cel de-al doilea eveniment major se va întâmpla în ultima săptămână din luna mai, când va fi sărbătorită Ziua Universității din Oradea, la împlinirea a 55 de ani de existență.
Tot în octombrie, se vor împlini 95 de ani de învățământ superior ortodox la Oradea. Cu acest prilej, Facultatea de Teologie va organiza o conferință la care va invita toate facultățile cu profil teologic. Referindu-se la multele evenimente care vor avea lor în Anul Centenarului Marii Uniri, dl rector a subliniat faptul că toate facultățile au propriile lor acțiuni, în care sunt implicați în egală măsură și studenții.
Un nou tip de bursă: bursa internship
Doamna prorector Ligia Burtă s-a referit mai mult la noul tip de bursă (internship), implementată la Universitatea din Oradea, pentru cel puțin 15 studenți, ,,practic, este un ajutor bilateral. Procedura este în curs de derulare. Probabil se va finaliza până în 4 aprilie. Este vorba despre o sumă de 400 de lei pe un semestru, inclusiv vacanțele. Primele structuri care vor beneficia vor fi: Biroul comunicare, Departamentul IT, Biblioteca și Centrul de consiliere.
A fost amintită apoi participarea studenților în cadrul acțiunii ,,Universitatea altfel" (după modelul Școala altfel), în a doua jumătate a lunii aprilie, de Ziua porților deschise, la proiectul Fundației Comunitare Oradea Swimathon, ediția a VI-a, pentru susținerea studenților cu dizabilități locomotorii.
Centrul de învățare al Universității din Oradea
Răspunzând întrebărilor jurnaliștilor, domnul rector a mai dezvăluit și alte evenimente și proiecte importante, la care nu ar fi dorit să se refere încă.
S-au făcut trimiteri la proiectele și parteneriatele cu Consiliul Județean Bihor și parcurile industriale din Bihor pentru realizarea unui parc științific studențesc, la cele 94 de proiecte de cercetare depuse (din care au fost aprobate 67), la axa nouă, deschisă marți (20 martie), pe zona de competitivitate, la zona de internaționalizare, ,,unde Universitatea din Oradea, pe zona națională, este una dintre primele pe programe de mobilități Erasmus (cu 300 de cadre didactice implicate și peste 170 de studenți)". Domnul rector a mai făcut vorbire despre proiectele majore derulate pentru reducerea ratei abandonului în învățământul superior, punctând despre crearea unui Centru de învățare la Universitatea din Oradea, o platformă pentru toate specializările, unde studenții să regăsească toate cursurile de la toate disciplinele, în format electronic, dar nu numai suportul de curs sau de laborator, ci și linkuri către surse bibliografice, articole, filme didactice, clipuri media pentru învățare...Între punctele slabe, au fost amintite bursele prea puține acordate de către instituția orădeană de învățământ din veniturile proprii și faptul că în cadrul unui program de studiu în limba maghiară încă nu s-au găsit suficiente cadre didactice care să-l susțină pentru a funcționa la parametrii proiectați.
Burse pentru doctorat
Curios este faptul că la Universitatea din Oradea se vorbește despre acordarea unor burse pentru doctorat.
,,Dacă veniturile proprii le dăm mai mult pe salariile colegilor, nu avem posibilitatea să acordăm mai multe burse studenților din veniturile proprii. Acordăm burse din venituri proprii pentru doctorate. Vrem să susținem excelența pentru absolvenții de master care chiar vor să facă și un doctorat, iar locurile bugetate sunt prea puține. Nu știu dacă mai sunt două universități în România care fac acest lucru", a ținut să sublinieze dl rector.
Să mai notăm două aspecte demne de atenție: ,,Din luna aceasta, spunea dl rector, studenții doctoranzi au bursa mai mare cu 100 de lei, cei bugetați (de la 1.450 la 1.550; de la 1.850 la 1.950 de lei)"...,,Ne zbatem să acredităm domenii noi de doctorat, dacă legislația o să ne permită: patru programe noi de doctorat, două la Științe Economice (la finanțe-contabilitate și la administrarea afacerilor) și câte unul la Teologie și Medicină-Farmacie". Multe am mai aflat într-o oră de la domnul rector Constantin Bungău, dar rămâne să vedem ce se va întâmpla cu bazinul de înot (a nu se înțelege piscină), dar și cu mărirea salariilor!
Ovidiu Dan  

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:46 Ora standard a Europei de Est