Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Așchia nu sare departe de trunchi - Andrei Simuț

În serial... 10 vulcanici orădeni

Așchia nu sare departe de trunchi - Andrei Simuț

Într-o lume în care „criza de modele” este din ce în ce mai accentuată, în cadrul Liceulului Pedagogic “Iosif Vulcan” din Oradea , s-a născut proiectul “10 vulcanici pentru Europa”, coordonat de prof. Gheorghe Tileagă.
Proiectul își propune prezentarea carierelor de succes ale unor foști absolvenți ai liceului. Sub egida numărului 10, considerat a fi un simbol al perfecțiunii și rectitudinii, în fiecare lună a acestui an școlar, va fi invitat un absolvent ce își desfășoară activitatea nu numai în România, ci și în Europa.

 „Un om care are foarte multe de învățat, și care se află încă la început de drum”... astfel se autocaracterizează un tânăr vulcanic prins în mrejele protagoniștilor proiectul ,,10 vulcanici pentru Europa”.
Cel de-al doilea vulcanic adus recent la rampă se numește Andrei Simuț. El face parte din pleiada absolvenților de onoare ai liceului nostru. Activitatea sa academică este demnă de luat în seamă: absolvent al Facultății de Litere din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (2004), al masteratului Istoria ideilor - Istoria imaginilor (2005), redactor la revista Echinox (2002 - 2005), preparator, apoi asistent universitar la Facultatea de Litere din Oradea (2005 - 2007), iar din 2007, doctorand al Facultății de Litere din Cluj-Napoca, secția Literatură comparată, cu o teză despre romanul apocaliptic. Andrei Simuț a publicat eseuri și cronici literare în Echinox, Familia, Euphorion, Steaua, Tribuna, Caiete Echinox și Observator cultural. Din 2007, este cronicar literar la revista Cuvântul și membru al Asociației de Literatură Generală și Comparată din România. De ani buni, participă la granturi și colocvii naționale. Numele său îl descoperim cu încântare în volume colective (Dicționar Echinox, 2005; Literatura tânără, 2007; Valențe europene ale literaturii române contemporane, 2007 ).
A publicat volumul Literatura traumei. Război, totalitarism și dilemele intelectualilor în anii ’40, Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2007 (este câștigător al concursului de debut pentru manuscrise al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Cluj și nominalizat la premiile Cuvântul și Observator cultural pentru debut și premiat de România literară).
Prin ce atribute poate fi caracterizat Andrei? Inteligență covârșitoare, modestie, tenacitate, pasiune pentru misterios și frumos și nu în ultimul rând temeritate (calitate evidențiată în domeniul criticii literare).
”Trebuie să reînvățăm să citim!”
Ca exponent de marcă al generației contemporane, Andrei le-a vorbit elevilor Liceului Pedagogic despre necesitatea lecturii, un subiect ignorat de mulți și tratat cu superficialitate de alții. ”De ce trebuie să citim?”, și-a întrebat criticul auditoriul.
Răspunsul a fost unul pe măsură și a venit tot din partea sa: ”Există ceva misterios care te face să citești”, și într-adevăr, așa e, căci ce poate fi mai interesant decât să intri într-o lume nouă, să decoperi un univers de fiecare dată nou, pe măsură ce schimbi cartea?
La întrebarea”Care carte a fost promotoarea vieții beletristice?”, omul „literelor” a dat un răspuns surprinzător...”Cartea junglei”, volum lecturat în clasa I.
Așadar, se pare că operele determină parcursul unei persoane încă din fragedă copilărie.
Format într-o familie de filologi și filofili, Andrei Simuț reprezintă tipul tânărului de succes (inteligent și creditat pentru activitatea sa academică) ce s-a dezvoltat spiritual și intelectual și pe băncile unui liceu în care „respectul pentru cunoaștere” primează.
Pornind de la un citat personal al lui Andrei (”textul schimbă lumea”), așteptăm cu mult  interes romanul său, care se află în curs de apariție.
Doamnelor și domnilor, Andrei Simuț este absolventul de aur al liceului nostru, un veritabil model pentru generația noastră, este cel care ne îndeamnă: ”trebuie să reînvățăm să citim!” (Eliza VAȘ)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Așchia nu sare departe de trunchi  - Andrei Simuț.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:30:09 Ora standard a Europei de Est