Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Spre o pedagogie a noilor educații

Simpozionul Interjudețean, ed. a XII-a

Spre o pedagogie a noilor educații

În consens cu propria misiune asumată, Casa Corpului Didactic a Județului Bihor continuă tradiția cercetării temeinice inițiate la nivelul învățământului preuniversitar prin organizarea celei de-a XII-a ediții a Simpozionului Interjudețean înscris în programul anual al instituției.

Problematica de anul acesta s-a orientat spre o temă de actualitate, care suscită numeroase dezbateri în literatura de specialitate: Pedagogia grupului și învățarea prin cooperare. Invitații de onoare ai evenimentului au fost doamna lector univ. dr. Andra Maria Perțe, de la Facultatea de Științe Socio-Umane, Departamentul de Științe ale Educației, din cadrul Universității din Oradea, și doamna conf. univ. dr. Andrea Bordaș, de la Universitatea Creștină Partium din Oradea. Învățarea prin cooperare corespunde exigențelor noilor educații printr-o varietate de abordări ce presupun aplicarea unei metodologii de instruire interactivă.
Selecția tematicii a fost motivată de noile orientări din didactica modernă, ce valorizează tehnicile de comunicare interpersonală, cu scopul formării de competențe și comportamente sociale prin interacțiuni intelectuale, al dezvoltării gândirii critice și creatoare, și al obținerii unui progresul cognitiv realizat de elevi prin descoperirea pedagogică a celuilalt. Adaptarea la exigențele noilor educații presupune asimilarea, de către cadrele didactice, a unor strategii de instrucție ce valorifică disponibilitățile elevilor de a conlucra într-un climat propice muncii în echipă și nevoia de a depăși individualizarea extremă, care nu este benefică atunci când intră într-un ritm liniar și monoton al învățării.
La evenimentul din 27 martie 2018 și-au anunțat participarea 71 de autori și coautori de articole științifice elaborate pe marginea problematicii propuse, reprezentând cadre didactice de la toate nivelurile de învățământ din județele Bihor și Cluj, profesori documentariști și personal didactic auxiliar. Titlurile înscrise pe agenda simpozionului au asigurat o distribuție uniformă a tuturor aspectelor vizate, precum situațiile educative de învățare prin cooperare, stadiile învățării în pedagogia grupului, metode și tehnici de instruire activă și interactivă în pedagogia grupului, proiectarea activităților specifice învățării prin cooperare, strategii ale învățării prin cooperare, monitorizarea și evaluarea activităților de grup, instrumente digitale în sprijinul învățării prin cooperare, exemple de bune practici etc.
|Într-o consistentă intervenție, doamna lector univ. dr. Andra Maria Perțe a sistematizat cadrul conceptual în care se înscrie învățarea prin cooperare, configurând aria semantică a noțiunii, istoricul și evoluția sa de-a lungul timpului. Definirea conceptului a explorat cele mai moderne orientări în didactica actuală, propunând o abordare comparativă a celor două forme de învățare: cea modernă, a învățării prin cooperare, și cea tradițională, a învățării prin competiție. Următoarele puncte ale prezentării s-au axat pe diferitele tipuri de învățare prin cooperare, respectiv tipul formal și tipul informal, pe structura și configurația grupurilor bazate pe cooperare, pe elementele, metodele și tehnicile acestei forme speciale de învățare. Un punct important s-a axat pe viziunea comparativă asupra avantajelor și dezavantajelor pe care le implică pedagogia grupului, precum și modul de soluționare a celor din urmă. La rândul său, doamna conf. univ. dr. Andrea Bordaș a abordat un aspect inedit al problematicii propuse, cel al cooperării profesorilor, garanție a performanței la nivelul întregului sistem educațional.
Elevii de la Liceul de Arte au demonstrat un aspect inedit, și anume că deosebit de fructuoasă se dovedește a fi cooperarea dintre un profesor dedicat și discipolii săi talentați, dornici să cucerească tainele virtuozității artistice și ale tehnicii interpretative. Buzle Cosmin, din clasa de canto a doamnei profesor Bonțu Aurica, a interpretat aria lui Masetto din opera Don Giovanni de Wolfgand Amadeus Mozart, O capito! Elevii Cozak David și Marian Ioan din clasa de vioară a doamnei profesor Lupșe Anita Laura, acompaniați la pian de doamna profesor  - corepetitor Benczedi Monika, au încântat auditoriul cu Concertul pentru două viori de Antonio Vivaldi.
A doua parte a simpozionului a fost dedicată prezentării lucrărilor metodico-științifice elaborate de către cadrele didactice.
Domnul psiholog școlar Crețu Alin, de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Orizont" din Oradea și doamna Crețu Crina, de la Centrul Județean de Resurse și Asistență Socială Bihor, au susținut lucrarea cu titlul Adecvarea managementului de grup la activitățile de învățare prin cooperare. Într-o formă interactivă și dinamică, vorbitorii au subliniat obstacolele survenite în predarea modernă, respectiv refuzul unor elevi de a coopera ori incapacitatea lor de a comunica în grup, din cauza prezenței anumitor cerințe educative speciale. În cazul acestor elevi integrați în învățământul de masă, învățarea prin cooperare își dovedește vulnerabilitățile, dar, totodată, deschide perspectiva unor alternative. Prezentarea virtuală s-a îmbogățit cu un tur al galeriei adaptat evenimentului, etalând un portofoliu de materiale realizate de către acești elevi.
Doamna prof. Dvorzsik Mariana, de la Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea, a demonstrat și cu acest prilej preocuparea sa constantă pentru dimensiunea inovativă în cadrul orelor de limba și literatura română la nivelul liceal, în contextul unei actualități care impune căutarea unor forme cât mai stimulative de atragere a adolescenților spre lectură, spre plăcerea textului și spre universul operei literare. În lucrarea De la expozitiv la interactiv, a inclus o suită de bune practici aplicate la clasa a X-a, la studiul nuvelei psihologice Moara cu noroc de Ioan Slavici, explicând cum se poate depăși starea inițială din timpul unei ore de curs și cum se pot propune subiecte interesante de dezbatere, mai ales în cazul unei opere din Epoca Marilor Clasici, cu un accentuat substrat moralizator.
Fiecare prezentare a reliefat câte un aspect particular al problematicii propuse, câte o temă distinctă din aria învățării prin cooperare, pentru a eclera cât mai multe unghiuri de abordare, de la dimensiunea didactico-metodologică, până la cea socială. Astfel, doamna profesor pentru învățământul primar Tănase Maria, de la Școala Gimnazială ,,Octavian Goga" din Oradea, a urmărit Dezvoltarea competențelor și abilităților sociale în grupul de elevi, aplicând studiul asupra comportamentelor specifice comunicării de grup la vârsta preșcolară. O mențiune specială trebuie să facem cu privire la rigurozitatea cercetării inițiate de doamna profesor pe baza activităților desfășurate la grupele pe care le conduce în cadrul grădiniței.
Cea de-a XII-a ediție a Simpozionului Interjudețean s-a remarcat prin înalta ținută a discursurilor și prezentărilor universitare, precum și prin intensitatea dezbaterii ce a finalizat ilustrarea bunelor practici educaționale și principalelor direcții metodologice ale învățării prin cooperare. Ne exprimăm dorința ca, în viitor, interesul cadrelor didactice pentru activitățile științifice și pentru continua lor formare să se manifeste printr-o participare mai pronunțată. Reamintim că toți cei interesați de propria dezvoltare profesională sunt invitați să participe la activitățile metodico-științifice ale Casei Corpului Didactic a Județului Bihor.
Prof. dr. metodist Maria Hulber
Casa Corpului Didactic a Județului Bihor
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Spre o pedagogie a noilor educații.

Trimite email
duminică, 2 noiembrie 2025, 20:17:30 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).