Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Învățarea experiențială, în comparație cu învățarea tradițională

Vineri, la Școala ,,Avram Iancu”, Cercul pedagogic al educatoarelor, de la grupa mică

Învățarea experiențială, în comparație cu învățarea tradițională

Grădinița Nr. 44 - ,,Rază de soare" (structură a Școlii Gimnaziale ,,Avram Iancu" din Oradea) a organizat, vineri, 27 aprilie 2018, Cercul pedagogic al educatoarelor de la grupa mică la școala coordonatoare.

Primirea colegilor și invitaților s-a făcut în mod ingenios, razele de soare oferindu-le piese ale unui puzzle care prezenta programul cercului. Cea de-a doua surpriză a venit în deschiderea manifestării. La un semn, doamna educatoare Viorica Toia ne-a invitat la momentul de socializare. Ca într-o zi a îmbrățișărilor, a pornit muzica de dans, iar la fiecare întrerupere a melodiei, educatoarele trebuiau să se îmbrățișeze; la început în perechi, apoi s-a purces la permutări de câte trei și patru... apoi la grupuri tot mai mari, până când, la final, toți participanții au ajuns să formeze un ,,soare" uriaș, ca o cunună, cu educatoarele drept petale de flori în loc de raze. Doamna director, prof. dr. Gheorghina Bîrlădeanu a salutat participanții, felicitând organizatorii cercului și urând succes lucrărilor. În prezidiu, alături de responsabilii de cerc, prof. Georgeta Bara și Anuța Boroș, a fost invitată doamna conf. univ. dr. Delia Bîrle, care avea să ne introducă în prima temă a manifestării: Tehnici, metode și strategii utilizate în învățarea experiențială la grădiniță și rezultatele obținute. S-a pornit de la definiție, fiind identificați cei doi termeni principali, experiență și reflecție, subliniindu-se faptul că adesea reflecția este neglijată, ceea ce nu e deloc bine. ,,După ce învățăm prin experiență, prin a face, este foarte important să avem și acel moment de reflecție. Să stăm și să discutăm cu copiii despre ceea ce am făcut împreună, ce am învățat împreună, dar și ce putem utiliza din ceea ce am făcut. Învățarea experiențială nu este numai fac, ci fac și înțeleg".
,,Lucrurile pe care trebuie să le învățăm înainte să le facem, le învățăm făcându-le" - Aristotel
După definirea termenilor, fiind convinsă că lucrurile au fost bine înțelese s-a purces la un scurt istoric al problemei, precizându-se că ,,învățarea experiențială nu este o găselniță modernă, alături de alte tehnici și metode moderne. Prima oară a vorbit despre învățarea experiențială Aristotel", iar mulți alții, la sfârșit de secol XIX și început de secol XX, au creat modele de învățare experiențială. În prezentarea conceptului, doamna conf. univ. dr. Delia Bîrle a făcut adesea trimitere, prin comparație, la învățarea tradițională (clasică), apelând la exemple sugestive: ,,Învățarea tradițională (care se bazează pe transmiterea de informații, valorizând, în principal, memoria copilului) este ca și cum ai trage la o căruță, tragi și tragi, și te bazezi tu pe căruța ta, pe când, în cazul învățării experiențiale, tu îți alegi vehicolul care ți se potrivește cel mai bine ție, dar și copilului și grupei cu care lucrezi (învățarea experiențială valorizează inteligențele multiple)". S-a delimitat apoi exact granița dintre informații și cunoștințe, fiind subliniat faptul că atunci când vorbim despre învățarea experiențială ,,oferim copiilor cunoștințe și nu informații, cunoștințele fiind mult mai mult decât simple informații, oferim copiilor competențe, experiențe practice, abilități. Competențe înseamnă să știi să utilizezi ceea ce ai învățat. Dacă acumulezi fără să poți utiliza, rezultatul este zero".
Multe ar mai fi de spus despre pregătirea grupei (clasei), captarea atenției (relaxarea sau povestea terapeutică) ,,pentru a avea mintea deschisă la ceea ce se întâmplă aici și acum"; trecerea de la învățarea de tip ,,Ha-ha-ha" la ,,Aha"; folosirea a cât mai multe componente în procesul de învățare (componenta motrică, auditivă, vizuală) și, neapărat transferul de cunoștințe spre viața practică.
Celelalte teme ale cercului, urmate de dezbateri
Tema ,,Tehnici, metode sau strategii complexe utilizate în învățarea experiențială în grădiniță și rezultatele obținute" a mai fost pregătită și susținută de prof. Ana Todoca și Florica Nemeș. Celelalte teme prezentate sunt: Mișcare, dezvoltare, sănătate prin activități specifice cu preșcolarii, autori, prof. Dorina Copăcean și Cristina Popa; Strategii, metode și demersuri reușite în formarea părinților în spiritul colaborării și al parteneriatului (prof. Floare Bodea și AnaMaria Puiu); Jocul - modalitate de exprimare a eului, de socializare, învățare, educare, dezvoltare (prof. Viorica Toia, Bianca Nan, Ana Mărcuț și prof. Janina Sabău). Înainte de dezbateri au fost transmise informațiile de la Inspectoratul Școlar Județean Bihor, precum și conținutul noului Curriculum.
Prof. Mihaela Gavra, responsabil comisie metodică, ține să mulțumească public, prin intermediul presei, doamnei director, prof. dr. Gheorghina Bîrlădeanu, domnului director adjunct Cosmin Velimirovici și doamnei ec. Florentina Lia Piț pentru găzduire și susținere, responsabililor de cerc, colegelor implicate și tuturor participanților la Cercul pedagogic.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (44 de poze), accesați Galeria foto: Învățarea experiențială, în comparație cu învățarea tradițională.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:51 Ora standard a Europei de Est