Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala altfel - „Să știi mai multe, să fii mai bun”

Amintiri de neuitat

Școala altfel - „Să știi mai multe, să fii mai bun”

Sub egida Programului Școala Altfel „Să știi mai multe, să fii mai bun", preșcolarii grupei mici A și grupei mijlocii A, de la Grădinița Nr. 52 din Oradea, împreună cu educatoarele prof. Ardelean Liana, Nan Maria, Druță Valeria și Micu Camelia, au desfășurat o serie de activități educative extrașcolare și extracurriculare, care au constituit maniera ideală pentru petrecerea timpului în alte contexte decât cele obișnuite.

Aspectul educativ a primit o nouă formă care a permis cunoașterea prin descoperire și experimentare, cu alte cuvinte putem spune că preșcolarii participanți s-au bucurat în unanimitate de această săptămână, având prilejul de a consolida relația copil - educatoare.
În această săptămână, copiii s-au implicat activ în fiecare activitate desfășurată, fiind cuprinși de entuziasmul învățării prin descoperire. Fiecare zi a fost primită cu bucurie și privită ca și o aventură, reprezentând o experiență care ne-a oferit amintiri de neuitat.
În prima zi am pornit la plimbare doi câte doi, familiarizându-ne cu împrejurimile grădiniței până la primul magazin de unde am cumpărat fructe, exersând formulele de politețe adecvate acestei situații. Ca niște clienți mulțumiți ne-am îndreptat spre grădinița noastră unde ne-a așteptat doamna asistentă să ne vorbească despre piramida alimentelor, despre hrana sănătoasă. Am luat hotărârea de a pregăti o salată de fructe, astfel am avut ocazia să aplicăm regulile de igienă despre care am discutat de nenumărate ori. Bineînțeles că unele fructe au părut irezistibile prin mirosul și culoarea îmbietoare și nu au mai ajuns în bolul comun. Hărnicia „fluturașilor" din grupa mică a fost demonstrată din nou prin salata multicoloră și suculentă preparată de mânuțele celor mici. Degustarea a fost o activitate comună, desfășurată într-o liniște deplină, oare de ce?
A doua zi am pornit alături de colegii noștri din grupa mijlocie A, într-o aventură unde învățarea s-a realizat prin descoperire. Locul de desfășurare a fost stațiunea Băile-Felix din comuna Sânmartin, județul Bihor. Am identificat plantele din natură, cele din pădure și nuferii albi din lacul cu apă termală, pe care i-am recunoscut după florile și frunzele ce cresc la suprafața apei. Am observat comportamentul broaștelor țestoase silențioase care și-au dat întâlnire pe insulița din mijlocul lacului pentru a se bucura de razele solare ivite de după nori, parcă special pentru noi. Peștii exotici de diferite dimensiuni înotau cu o repeziciune care ne-a provocat la o întrecere desfășurată pe malul lacului. Ploaia călduță care nu s-a lăsat mult așteptată ne-a intermediat întâlnirea cu micile viețuitoare, de obicei retrase, ascunse în tufișuri, pe arbori, astfel au venit să ne salute melcii cărora le-am cântat cu mare drag. A fost o zi petrecută în natură cu mult joc și voie bună, unde am desfășurat diverse jocuri în aer liber. Scopul acestor activități au fost conștientizarea importanței naturii prin manifestarea interesului în activitățile de ocrotire a mediului, precum și promovarea regulilor de protejare și respectare a naturii.
În următoarea zi, în aceeași formație ne-am deplasat cu mijloacele de transport în comun la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai" unde am fost primiți cu mare căldură și deschidere. După familiarizarea cu biblioteca, cu cărțile de la Secția de copii și tineret și Ludoteca atât de primitoare, am avut deosebita plăcere să ascultăm minunata poveste a Fraților Grimm, „Cenușăreasa" în cadrul proiectului educativ „Prietenie ... pe o ... sfoară". Prezentarea PowerPoint despre aspecte legate de viață, copilăria și cele mai îndrăgite povești ale Fraților Grimm ne-a îmbogățit universul cunoașterii. Fișele cu imagini sugestive din povestea audiată, primite cu această ocazie au fost colorate de copii urmând ca acestea să fie înșirate pe o sfoară în holul secției. Cu siguranță activitatea va duce la deschiderea orizontului către lectură în vederea punerii în valoare a imaginației, artisticului și creativității copiilor.
Ultima activitate a constat în vizionarea piesei de teatru „Scufița Roșie și lupul cel bun", având o interpretare interactivă care a oferit posibilitatea micilor preșcolari de a fi chiar ei protagoniști în diferite momente pe parcursul acestei piese, astfel contribuind la formarea unor deprinderi specifice teatrale.
Cu sufletul împlinit pot spune că acţiunile valorificate în cadrul programului Să ştii mai multe, să fii mai bun! şi-au realizat cu succes obiectivele propuse, prin jocuri interactive, ateliere de lucru, vizite, vizionare spectacol de teatru, prezentări PPT, activități gospodărești. Mărturie stau pozele realizate în cadrul acestui program, impresiile copiilor despre activitățile din această săptămână, precum și feed-back-ul primit din partea părinților.
Prof. Ardelean Aurelia Liana
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Școala altfel - „Să știi mai multe, să fii mai bun”.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:10:35 Ora standard a Europei de Est