Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ne-am întâlnit, astăzi, după 41 de ani la Oradea

Absolvenții din 1977 - Institutori

Ne-am întâlnit, astăzi, după 41 de ani la Oradea

Sâmbătă, 7 iulie 2018, e o sâmbătă istorică (de poveste) pentru absolvenții Universității din Oradea, promoția 1977, Institutori, pentru că după 41 de ani ne-am (re)întâlnit în urbea de pe Crișul Repede, la inițiativa Juliei din USA.

Julia a dat tonul, semnalul, iar Mirela, Ani, Viorica... l-au amplificat, dând sfoară în țară despre întâlnirea proverbială de sâmbătă.
După ora 13.00, câte unul, câte două sau în grupuri restrânse, ne-am adunat la Da Luca, iar amintirile din anii studenției (din anul cutremurului - 1977) au început să prindă contur, pentru început în grupulețe. Nicu Moranciu (artistul nostru) a dat tonul la Gaudeamus, cu chitara sa fermecată, iar în grădina de vară a răsunat imnul studențesc, urmat, în mai multe reprize de alte și alte cântece ale studenției, de cântece de petrecere și de cenaclu, de toate culorile, din repertoriul național și internațional, până ce o coardă a cedat, dar și după aceea, după prânz, după înlocuire. S-a strigat catalogul, s-au depănat episoade hazlii, îmbinate cu reprize de cântece, iar Cornel și alții au scos pe masă poze de la întâlnirea de 10 ani, dar chiar și din studenție. Eugen a pregătit de-acasă o diplomă de excelență pentru Mirela (Ionele), pe care am semnat cu toții. Orele emoționante s-au scurs repede, pe nesimțite, iar seara ne-am îndreptat spre Universitate pentru o vizită inopinată, cu popasuri, la ,,Lacul cel albastru încărcat cu flori de nufăr", la cămine și la Bibliotecă. Retragerea cu torțe a însemnat pentru unii o nouă escală, în Piața Unirii (din Viena orădeană), în Cetate sau prin alte loc(al)uri binecuvântate.
,,Noi suntem o generație foarte norocoasă!"
A spus Julia, în deschiderea reuniunii de suflet. ,,Și pentru mine, faptul că am terminat aici la Oradea Institutul Pedagogic mi-a schimbat viața. Și mi-a schimbat-o atât de mult, în bine, recunoaște moroșanca noastră din Borșa (Maramureș). Nu pot decât să mulțumesc tuturor celor care au creat Institutul orădean și Sistemul de învățământ românesc, ca limbile străine să se învețe de la o vârstă fragedă. Acest lucru este foarte important! Vă mulțumesc tuturor că ați răspuns invitației, vă mulțumesc pentru această zi frumoasă, după 41 de ani, alături!
,,Liceul Pedagogic și Institutul Pedagogic m-au ajutat să trec cu brio toate testele..."
În plen și în particular (în cadrul unui interviu), Julia ne-a împărtășit și alte impresii, ne-a dezvăluit curiozități legate de sistemul de învățământ american.
,,În urmă cu 20 de ani, eram inspector școlar în județul Maramureș, când am decis să plecăm în USA. Ca să trăiești ca profesor și inspector școlar trebuia să te descurci. Noi am avut noroc, eu, soțul meu și cele două fiice, am câștigat Loteria vizelor și astfel am părăsit legal  România pentru un an, dar am rămas 20. Am reușit să învăț engleza, am reușit să deprind spaniola, dar vreau să subliniez că Institutul m-a învățat pe mine atât de multe. Aveam o bază atât de bună. Liceul Pedagogic și Institutul Pedagogic m-au ajutat să trec cu brio toate testele pe care nici măcar nu le înțelegeam pentru că european și român fiind aveam un alt mod de gândire. Dar școala românească mi-a deschis calea spre succesul și visul american. Mi-am luat cu succes toate licențele la spaniolă și la franceză, am făcut încă o facultate de științe și tehnologie. deci am învățat computere, mi-am luat un master în franceză, am studiat spaniola și în Spania și așa am ajuns să predau spaniolă și franceză într-un liceu, sunt universitar adjunct..."
,,Îți mulțumim, Doamne, pentru această întâlnire!"
Ca un adevărat părinte duhovnic, Nicu Moranciu a înălțat o rugăciune de credință pentru cei plecați la ceruri dintre profesorii și colegii noștri și ne-a împărtășit din preocupările sale, ne-a cântat și ne-a încântat, ne-a emoționat în stilul său de actor și artist, obișnuit cu scena și cu publicul de toate vârstele și categoriile. Cornel, la rându-i, a apucat să se destăinuie și să propună o întâlnire pentru la anu', la el în Sălaj, chiar în colțul său de... Rai!
,,Folosesc foarte mult computerul la clasă și tabla Smart"
Revenind la Julia noastră americană, la interviul realizat, dorim să vă facem cunoscute câteva curiozități din sistemul de învățământ american. ,,În SUA, copiii dau examene de două ori pe an la diferite subiecte, iar în a XII-a nu susțin examen de Bacalaureat ca la noi în Europa. Absolvenții sunt admiși la facultate pe baza examenelor pe care le-au susținut anterior, despre care am vorbit, pe baza punctajelor obținute din serviciile publice gratuite desfășurate (din acțiuni de voluntariat), pe bază de caracter și pe baza scrisorilor de recomandare.
În premieră, am văzut cum se poate achiziționa un computer din magazine fără să dai banii jos, doar cu ajutorul prietenei noastre care a garantat cu creditul ei pentru noi până când îl vom plăti în rate.
Revenind la profesia mea, trebuie să spun că folosesc foarte mult computerul la clasă și tabla Smart. Toate lecțiile pe care le concept, în general lecții practice, le desfășor pe bază de computer, cu ajutorul tablei Smart. Fiecare minut este planificat în prealabil, folosind multe materiale, diferite pentru cei avansați față de ceilalți. Gândesc astfel ca elevii mai puțin dotați să nu se simtă inferiori, înjosiți sau complexați față de ceilalți. În momentul în care copilul intră în clasă, totul este scris pe tablă, inclusiv obiectivele, așa încât el știe ce are de făcut în ora respectivă și nu mai trebuie să întrebe ce facem astăzi. Astfel ei rezolvă exercițiile (sarcinile) pe care le-am dat, organizați pe grupe; proiectez totul de pe calculator pe tablă, folosind foarte multe jocuri interactive, apelând foarte mult la creativitatea lor. Apoi nu există un capitol la sfârșitul căruia să nu avem un proiect practic, un show pentru public, chiar o carte pentru copii scrisă de ei, pe care tot ei, liceenii, o prezintă celor mici la clasă ca niște profesori..."
Am mai aflat de la Julia că în America totul se tranșează în funcție de numărul de credite alese, de la numărul de elevi într-o clasă, unde putem avea 5 copii, 10, 17, până la 25, că fiecare copil are un oral individualizat... Ca să obții un salariu foarte bun, indiferent de locul de muncă, trebuie să fii creativ!
,,Ce mult s-a schimbat Oradea, dar cât de frumoase au rămas sufletele noastre!"
În cadrul interviului, am survolat din Oradea în America și din Bihor până pe Pietrosul Borșei, așa încât Julia ne-a cucerit cu Pietrosul său, vârful pe care l-a urcat nu în copilărie, ci la 60 de ani, ca să fie mai aproape de Dumnezeu; a remarcat apoi cât de mult s-a schimbat Oradea noastră (Mica Vienă), dar a constatat cu satisfacție că, și după 41 de ani, sufletele tuturor colegilor au rămas frumoase, ca în studenție!
Mulțumim, Julia (Bădulescu - Kulcsar), mulțumim, Mirela, Ani, Viorica, Maria, Maria, Maria, Ani, Florica, Ghiță, Nicu, Cornel, Cornelia, Doina, Stela...!
Cu prețuire,
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (77 de poze), accesați Galeria foto: Ne-am întâlnit, astăzi, după 41 de ani la Oradea.

Trimite email
joi, 28 martie 2024, 13:48:35 Ora standard a Europei de Est