Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Două pasaje subterane cu patru benzi vor asigura fluidizarea traficului rutier în zona Centrului Civic

Încă două proiecte de investiții viitoare pe fonduri europene

Două pasaje subterane cu patru benzi vor asigura fluidizarea traficului rutier în zona Centrului Civic

Primarul Ilie Bolojan a susținut vineri, 13 iulie 2018, o conferință de presă cu privire la două proiecte de investiții viitoare pe fonduri europene, pe care municipiul le are în vedere.

La conferință a fost prezent și europarlamentarul Daniel Buda.
Domnul Daniel Buda i-a înmânat primarului Ilie Bolojan o diplomă din partea Grupului Partidului Popular din Parlamentul European, în semn de apreciere pentru activitatea depusă în ceea ce privește atragerea de fonduri europene, acesta fiind primul eveniment de acest fel.
„Din păcate, avem dificultăți destul de mari în ceea ce privește absorbția de fonduri europene, iar municipiul Oradea este dat ca exemplu de bune practici în ceea ce înseamnă absorbția acestor fonduri la nivel național", a spus europarlamentarul Daniel Buda în deschiderea conferinței de presă.
Primarul Ilie Bolojan a prezentat cele patru domenii importante în care orașele din România și, implicit, Oradea, vor putea accesa finanțări după anul 2020, acestea fiind următoarele: mobilitate urbană (proiecte vizând spații și piețe pietonale, achiziția de mijloace de transport electrice, piste pentru bicicliști, coridoare verzi), eficiența energetică (finanțări pe partea de termoficare, punerea în valoare a energiei geotermale), cercetare-inovare (în colaborare cu Universitatea din Oradea și companii mari din Oradea care generează astfel de proiecte) și eficiența energetică care ține de reabilitări de blocuri.
„Obiectivul oricărei primării și a noastră este să avem un oraș prosper. Pentru asta este nevoie de un sector privat puternic pentru că fără un sector privat puternic nu putem vorbi de o sustenabilitate financiară și socială pe termen lung. Așa cum știți, noi credem că nu o primărie schimbă fața unui oraș, ci privații. Oamenii din acel oraș schimbă fața orașului, dar o primărie creează condiții pentru ca oamenii și firmele să schimbe orașul", a spus primarul Oradiei.
O prioritate a primăriei este dezvoltarea unei infrastructuri de calitate, aceasta fiind baza dezvoltării orașului. Atunci când un oraș se dezvoltă, apar două costuri ale dezvoltării. Unul dintre ele este congestia în trafic și cel de-al doilea este creșterea prețurilor la locuințe și la chirii. Prin cele două proiecte prezentate primăria dorește să ia măsuri împotriva congestiei în trafic. Astfel infrastructura urbană este planificată în paralel și în coordonare cu dezvoltarea sistemului de transport. În acest sens se vor extinde liniile de tramvai, se vor cumpăra tramvaie și autobuze noi, vor fi de asemenea executate lucrări de construire de parcaje supraterane sau subterane noi, pasaje rutiere și poduri, care rezolvă problema parcării și generează eliminarea unor blocaje de circulație, a spus primarul Ilie Bolojan, cea mai mare parte a acestor lucrări fiind finanțate din bani europeni.
„Odată ce aceste investiții vor fi realizate, estimez o reducere a congestiei în trafic în anumite zone, în special pe axa de circulație Nufărul-Gară și de asemenea creșterea numărului de cetățeni care folosesc transportul în comun", a precizat primarul.
Un obiectiv important este creșterea vitezei tramvaielor, care în prezent este în medie de 15 km/h (incluzând opririle în stații), scopul fiind atingerea vitezei minime de cel puțin 20 km/h, ceea ce ar permite și creșterea numărului de curse cu aproximativ 30%, oferind o deservire mult mai bună cu tramvaiele. Creșterea vitezei poate fi realizată prin eliminarea punctelor de blocaj, rolul principal al proiectelor prezentate fiind acela de a genera o fluență a traficului în sistemul de transport în public.
Coridorul de mobilitate urbană în Piața Emanuil Gojdu
Cele două proiecte prezentate în conferința de presă se referă la coridorul de mobilitate pe direcția Nufărul-Gară.
Primul proiect este cel intitulat ,,Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa I", care vizează reorganizarea traficului în zona Pieței Emanuil Gojdu și Parcului 1 Decembrie, prin realizarea unui pasaj subteran de patru benzi.
Amenajarea începe de la coborârea de pe Podul Dacia înspre B-dul Dimitrie Cantemir și are ca obiectiv crearea unui coridor de mobilitate urbană prin traversarea Căii A. Averescu pe sub bulevardul din piața E. Gojdu și liniile de tramvai, printr-un pasaj subteran și coborârea traficului auto de pe B-dul din piața E. Gojdu prin pasaje subterane pe o lungime de aproximativ 240 m. Prin coborârea traficului în pasajul subteran se va putea asigura continuitatea spațiului pietonal în prelungirea Parcului 1 Decembrie, astfel încât să permită o amenajare peisagistică unitară dinspre Parcul 1 Decembrie înspre Cetatea Oradea, înglobând Catedrala Ortodoxă.
Valoarea acestei investiții este de aproximativ 18 milioane de euro.
Al doilea proiect prezentat poartă titlul „Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa II" și vizează reorganizarea traficului în zona girației de la Piața Agroalimentară Cetate.
 Amenajarea începe de la str. Griviței până la str. Gheorghe Costaforu și are ca obiectiv crearea unui coridor de mobilitate urbană prin reorganizarea traficului în zona intersecției B-dului Dimitrie Cantemir cu str. Sucevei prin amenajarea unui pasaj subteran de cca 72 m care să asigure traversarea subterană a intersecției de către B-dul D. Cantemir.
Valoarea acestei investiții este de aproximativ 6 milioane de euro.
Studiul de fezabilitate este realizat de compania EGIS. Valoarea estimată a celor două proiecte este de 24 de milioane de euro. La sfârșitul lunii august va fi aprobat studiul de fezabilitate și va fi depusă cererea de finanțare prin fonduri europene (axa de finanțare pe mobilitate urbană). Dacă proiectul va fi câștigat, urmează să fie semnat contractul de finanțare în această toamnă, spre finalul anului. În paralel cu semnarea contractului se va derula procedura de licitație privind proiectarea și execuția, iar la primăvară vor putea fi începute lucrările, care vor dura aproximativ doi ani și jumătate. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:03 Ora standard a Europei de Est