Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tinerii din Tabăra de vară de zi, în vizită la Universitatea din Oradea

Asociaţia Culturală Pro Lirica

Tinerii din Tabăra de vară de zi, în vizită la Universitatea din Oradea

Asociaţia Culturală Pro Lirica a organizat în acest an, Tabăra de vară de zi, denumită generic ,,Vreau să ştiu! Ce? "

Intenţia organizării taberei a fost însuşirea de către un număr de 18 tineri a unui volum de cunoştinţe care să contribuie la orientarea lor în carieră, la captivarea interesului de informare continuă şi variată, respectiv, care să susţină dezvoltarea creativităţii individuale sau colective, fiind ancorată în realitatea actuală.
S-a solicitat din partea tinerilor cointeresarea susţinută pentru dragostea de muncă, de studiu şi de autodepăşire prin preluarea şi prelucarea temelor prezentate prin proiect.
Temele dezbătute în cadrul taberei în primele zile au fost foarte bine primite de către participanţi, deoarece au oferit modalităţi practice, coordonate de Mihaela Maria Dindelegan  de confruntare cu problemele vieţii printr-o abordare pozitivă, sub titlul ,,Viaţa ca o poezie".
Educaţia şi formarea  atitudinilor şi a comportamentului individual  şi în colectivitate, au fost  prezentate tinerilor de către comisar şef Ioana Indrieş, din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii al Inspectoratului de Poliţie Județean Bihor.
Din partea Direcţiei de Sănătate Publică Bihor, doamna biolog Carmen Dinescu a transmis atenţionări privind prevenirea îmbolnăvirilor şi educaţia pentru sănătate.
În programul taberie s-a fixat o zi specială pentru vizitarea Universităţii din Oradea, a edificiului educaţional, prin care tinerii au avut posibilitatea de a se informa despre multiplele facultăţi care contribuie la insuşirea unui volum de cunoştinţe necesar pentru pregătirea şi definirea  profesiei, printr-o îmbinare a aptitudinilor individuale, a creativităţii şi a dăruirii în domniul ales.
Cu emoţia transmisă de importanţa momentului prin care fiecare participant al taberie a avut prima viziune asupra viitoarei lui profesii, tinerii au intrat cu paşi timizi, dar hotărâţi pentru cunoaşterea tainelor, încă, ascunse ale principalelor elemente şi caracteristici ale profesiilor pe care facultăţile le oferă studenţilor pentru desăvârșirea calităţilor lor profesionale.
Astfel, prima facultate vizitată a fost Facultatea de Inginerie Electrică şi Tehnologia Informaţiei.
În cadrul facultăţii de I.E.T.I. au fost vizitate laboratoarele Departamentului de Calculatoare şi Tehnoligia Informaţiei, prezentate de conf. univ. dr. ing. Alexandrina Mirela Pater, laboratoarele Departamentului de Ingineria Sistemelor Automate și Management, prezentate de conf. univ. dr. ing. Tiberiu Barabaș, laboratoarele Departamentului de Inginerie Electrică, prezentate de conf. univ. dr. habil. Francisc Ioan Hathazi, laboratoarele Departamentului de Electronică și Telecomunicații, prezentate de prof. univ. dr. ing. Daniel Trip.
Tinerii au fost surprinşi şi efectiv impresionaţi de realizările tehnice prezentate de cadrele universitare ale acestei facultăţi.
De asemenea, au admirat cu mare interes dotarea performantă şi foarte utilă a laboratoarelor destinate aplicaţiilor practice ale studenților.
Grupul de participanţi al taberie „Vreau să ştiu! Ce? a intrat apoi la Facultatea de Ştiinţe Economice.
Grupul a fost primit de doamna decan prof. univ. dr. habil. Alina Bădulescu şi domna prodecan prof. univ. dr. habil. Diana Sabău-Popa. Vizita în cadrul facultăţii de Ştiinţe Economice a fost condusă şi îndrumată de doamna lector univ. dr. Diana Petricaş.
Complexitatea informaţiilor transmise, la care s-au adăugat multitudinea sfaturilor, diversitatea experienţelor în domeniul economic, optimismul  expunerilor  au lăsat o impresie plăcută tinerilor, dar şi o certitudine că acest domeniul poate fi o obţiune pentru viitor.
Facultatea de Ştiinţe a fost o piatră de încercare pentru tinerii vizitatori pentru că laboratorul  Departamentului de Fizică, specializarea Fizică Medicală, prezentat de lector. univ. dr. Florian Beiuşeanu, a impresionat foarte mult prin performanţele prezentate şi prin contribuţia specifică a experienţelor la progresul ştiinţei.
La Facultatea de Litere, tinerii au fost primiţi de domnul decan, prof. univ. dr. Teodor Mateoc, care a condus şi a oferit  vizitatorilor  informaţii si multe sfaturi pentru a fi atraşi de frumuseţea domeniului dar şi de diversitatea profesiilor pe care le obţin absolvenţii care studiază şi își însuşesc corect şi  limbile de circulaţie internaţională, respectiv franceza și engleza.
Un interes deosebit au manifestat trei tineri, actualmente sportivi la diferite cluburi sportive, pentru a vizita Facultatea de Geografie Turism şi Sport.
Tinerii au primit cele mai bune sfaturi și au fost informați despre cele mai bune practici în domeniul diferitelor ramuri sportive de către domnul lector. univ. dr. Sorin Buhaş. S-a iniţiat un dialog constructiv pentru a susţine necesitatea unui regim sănătos de viaţă prin practicarea sportului. Dar talentul şi aptitudinile native trebuie canalizate spre sportul de performanţă.
Vizitarea Bibliotecii Universităţii a constituit o mare surpriză pentru tinerii noștri, aceasta în primul rând datorită construcţiei şi arhitecturii clădirii care adăposteşte într-o ordine perfectă, computerizată, impunătoare, volumul imens de cărţi, documente şi cărţi ştiinţifice din care studenţii, masteranzii şi doctoranzii pot să-şi obţină informaţii, date şi studiile necesare pregătirii profesionale în toate domeniile.
La solicitarea organizatorilor Taberei de vară de zi pentru tineri ,,Vreau să ştiu! Ce? sprijinul necesar pentru cuprinderea într-o singură zi şi vizitarea facultăţilor prezentate, ne-a fost oferit cu deosebită amabilitate de către domnul prof. univ. dr. Sorin Curilă, preşedintele Senatului universitar, care a precizat: ,,De la început doresc să precizez că fiecare întâlnire cu doamna ing. Mioriţa Săteanu, cetăţean de onoare al municipiului Oradea şi membru al Parlamentului Seniorilor din România, îmi dă încredere şi putere pentru derularea proiectelor pe care urmează să le înfăptuim. În urmă cu câteva zile, m-a sunat pentru a facilita vizita la Universitatea noastră a unor elevi, participanţi la Şcoala de vară coordonată de domnia sa. Am fost imediat de acord să mă implic în derularea acestei activităţi, am contactat decanii care coordonează domeniile solicitate şi în dimineaţa zilei de 19 iulie 2018, i-am primit pe tineri, probabil viitori studenţi ai Universității din Oradea. A fost o adevărată plăcere să îi văd cât sunt de implicaţi, atenţi la explicaţiile oferite de colegi, cadre didactice, asupra activităţilor preponderent practice efectuate în laboratoarele universităţii. Beneficiarii activităţii desfăşurate sunt elevii şi părinţii, care au mai multe repere pentru a decide asupra viitorului profesional al tinerilor, dar şi Universitatea, care se deschide astfel spre societate şi încearcă să îşi adapteze procesul educaţional la transformările rapide din mediul exterior".
Coodonator proiect,
ing. Miorița Săteanu
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Tinerii din Tabăra de vară de zi, în vizită la Universitatea din Oradea.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:47 Ora standard a Europei de Est