Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

S-a încheiat ediţia a XV-a a Concursului naţional „Mesajul meu antidrog”

Câștigătorii ediției

S-a încheiat ediţia a XV-a a Concursului naţional „Mesajul meu antidrog”

Agenţia Naţională Antidrog (ANA), prin cele 47 de centre de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog teritoriale, a implementat, în anul școlar 2017-2018, ediţia a XV-a a concursului „Mesajul meu antidrog", având ca temă „#POTALTFEL!".

„Mesajul meu antidrog" este unul dintre proiectele de succes de prevenire a consumului de droguri în rândul populaţiei şcolare din învăţământul gimnazial şi liceal din toate judeţele ţării şi din Bucureşti şi se desfăşoară anual, încă de la înfiinţarea ANA.
Având ca obiectiv specific dezvoltarea unor atitudini şi practici la nivelul întregii populaţii aflate într-o formă de învăţământ, prin intermediul programelor şcolare şi de petrecere a timpului liber, în scopul adoptării unui stil de viaţă sănătos, fără tutun, alcool şi droguri, proiectul reprezintă un concurs naţional în cadrul căruia elevii îşi exprimă, într-o formă de comunicare artistică sau prin sport, opiniile şi atitudinile lor în legătură cu consumul de droguri.
Parteneri în acest proiect, alături de ANA, au fost Ministerul Educaţiei Naţionale, prin inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, direcţiile judeţene de tineret şi sport, organizaţii neguvernamentale şi autorităţi locale.
Secţiunile ediţiei a XV-a au fost: film scurt metraj, spot, eseu literar, arte vizuale (pictură, grafică, fotografie) şi sport, iar criteriile de evaluare a lucrărilor au urmărit încadrarea în cerinţe (tematică şi dimensiuni), promovarea mesajelor pozitive, originalitatea mesajului şi a subiectului ales, acurateţea stilului, claritatea limbajului.
Din fiecare judeţ/sector au fost selecţionate 10 şcoli (atât din mediul urban, cât şi rural) cu învăţământ gimnazial şi cinci licee (atât din mediul urban, cât şi rural) ce totalizează aproximativ 3.500 de elevi/judeţ.
Beneficiarii indirecţi au fost cadrele didactice, familiile elevilor participanţi, prietenii şi societatea în general.
Ca şi principale rezultate ale acestei ediţii, amintim:
39 de judeţe şi sectoare ale Municipiului Bucureşti participante;
136.500 de elevi din învățământul gimnazial și liceal informați;
3.500 de beneficiari elevi/judeţ;
263 de lucrări evaluate la etapa naţională;
2.420 de elevi finalişti la etapa naţională;
34 de elevi premiaţi naţional.
Recent, s-a desfăşurat activitatea de evaluare a lucrărilor calificate la etapa naţională a proiectului ,,Mesajul meu antidrog", ediţia a XV-a, iar juriul, format din specialiști din cadrul ANA și profesori ai Palatul Național al Copiilor, a desemnat câştigătorii secţiunilor înscrise în concurs.
Festivităţile de premiere se vor organiza cu ocazia lansării ediţiei a XVI-a a concursului, în cursul anului şcolar 2018 - 2019. Cu acelaşi prilej, Agenţia Naţională Antidrog va oferi diplome de excelenţă unităţilor şcolare gimnaziale şi liceale, care s-au remarcat la nivelul fiecărui judeţ în domeniul prevenirii consumului de droguri în mediul şcolar.
Trei elevi câștigători din Bihor
La nivelul judeţului Bihor, s-au evidenţiat trei elevi participanţi, fiind desemnaţi  câştigători, după cum urmează:
Locul I: Rimai Frida Bianka, clasa a XI-a - Liceul de Arte Oradea, jud. Bihor - Secţiunea grafică-gimnaziu.
Locul II: Popa Andreea, clasa a X-a, Liceul de Arte Oradea, jud. Bihor - Secţiunea pictură-liceu.
Locul III: Foncea Răzvan Ionuț - Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" Beiuș, jud. Bihor - Secţiunea eseu literar-liceu.
***
Câştigătorii Concursului naţional „Mesajul meu antidrog", ediţia a XV-a, etapa naţională, cu  tema „Pot altfel"
Secţiunea film de scurtmetraj
Categoria de vârstă: liceu
Locul I: Hulujan Lorena Viorica, Cristuțiu Andreea Anamaria, Bonțe Traian Marian - Liceul Tehnologic „Cserey-Goga" Crasna, jud. Sălaj;
Locul II: Dinuț Elena Alexandra, Ghiorghie Matei Gabriel, Păduraru Sabina, Postolache Maria - Colegiul Național „Octavian Goga" Sibiu, jud. Sibiu;
Locul III: Florea Andreea, Deaconeasa Ioana, Mardaloescu Andrei, Strejaru Mihai, Tudor Eduard, Manolea Roberta, Matei Georgiana, Nuță Filofteia, Dumitrașcu Andreea - Colegiul Național „Gib Mihăescu" Drăgășani, jud. Vâlcea.
Secţiunea spot
Categoria de vârstă: liceu
Locul I: Neagu Cristina, Vieru Teodora Marcela, Gulerez Andreea, Condrea Gianina, clasa a X-a - Colegiul Tehnic ,,Paul Dimo" Galați, jud. Galați;
Locul II: Valentin Pleș, Bella Sallcedo, Tămaș Giulia - Colegiul Național ,,George Barițiu", Cluj-Napoca,  jud. Cluj;
Locul III: Scripcariu Anastasia - Colegiul Național Militar ,,Tudor Vladimirescu" Craiova, jud. Dolj.
Secţiunea grafică
Categoria de vârstă: gimnaziu
Locul I: Boncoi Ada-Cristina, clasa a VIII-a - Liceul Teoretic ,,Grigore Moisil" Tulcea, jud. Tulcea;
Locul II: Gogoșanu Andreea Mihaela,clasa a VII-a, Școala Gimnazială ,,Ion Creangă" Craiova, jud. Dolj;
Locul III: Popescu Andreea Diana, clasa a VII-a - Școala Gimnazială ,,Alice Voinescu" Drobeta Turnu Severin, jud. Mehedinți.
Categoria de vârstă: liceu
Locul I: Rimai Frida Bianka, clasa a XI-a - Liceul de Arte Oradea, jud. Bihor;
Locul II: Cristea Ionuț - Colegiul Tehnic ,,Ștefan Bănulescu" Călărași, jud. Călărași;
Locul III: Moldovan Cristiana, clasa a XI-a - Colegiul Național ,,Andrei Mureșanu" Dej, jud. Cluj.
Secţiunea pictură
Categoria de vârstă: gimnaziu 
Locul I: Radu Erika Maria, clasa a VI-a - Școala Gimnazială ,,Sf. Dumitru" Craiova, jud. Dolj;
Locul II: Ene Ionuț, clasa a V-a - Liceul Tehnologic nr.1 Fundulea, jud. Călărași;
Locul III: Mocanu Ania Andreea, clasa a VIII-a -  Școala Gimnazială ,,Cpt. Aviator M.T.  Bădulescu" Buzău, jud. Buzău.
Categoria de vârstă: liceu
Locul I: Gegea Bianca, clasa a IX-a - Colegiul Național de Arte ,,Regina Maria" Constanța, jud. Constanța;
Locul II: Popa Andreea, clasa a X-a, Liceul de Arte Oradea, jud. Bihor;
Locul III: Maier Diana, clasa a XII-a, Colegiul Național ,,Titu Maiorescu" Aiud, jud. Alba.
Secţiunea eseu literar
Categoria de vârstă: gimnaziu  
Locul I: Costaș Teodora, clasa a VII-a - Școala Gimnazială ,,Vlaicu Vodă" Slatina, jud. Olt;
Locul II: Olaru Andra Jenifer, clasa a VI-a - Școala Gimnazială Nr. 7 Giurgiu, jud. Giurgiu;
Locul III: Coman Mara, clasa a VI-a - Școala Gimnazială ,,Ștefan Cel Mare" Bistrița, jud. Bistrița-Năsăud.
Categoria de vârstă: liceu
Locul I: Lovin Teodora, clasa a X-a - Colegiul Dobrogean ,,Spiru Haret" Tulcea, jud. Tulcea;
Locul II: Popa Eduard, clasa a IX-a - Liceul Tehnologic ,,Al. I. Cuza" Slobozia, jud. Ialomița;
Locul III: Foncea Răzvan Ionuț - Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" Beiuș, jud. Bihor.
Categoria de vârstă: gimnaziu limba maghiară
Locul I: Csiki Nikolett, clasa a VIII-a - Liceul Tehnologic Nr.1 Nușfalău, jud. Sălaj;
Locul II: Engsli Izabella, clasa a VIII-a - Școala Gimnazială ,,Gheorghe Bulgăr" Sănislău, jud. Satu Mare;
Categoria de vârstă: liceu limba maghiară
Locul I: Meszaros Botond, clasa a XI-a - Liceul Tehnologic ,,Gheorghe Pop de Băsești" Cehu Silvaniei, jud. Sălaj;
Locul II: Rakosi Gabriella - Liceul Tehnologic ,,Lucian Blaga" Reghin, jud. Mureș.
Secţiunea fotografie
Categoria de vârstă: gimnaziu
Locul I: Dirlescu Delia - Liceul „George Țărnea", Băbeni, jud. Vâlcea;
Locul II: Marcu Anca Veronica, clasa a VIII - a - Școala Gimnazială ,,Miron Costin" Bacău, jud. Bacău;
Locul III: Munteanu Andra Maria - Școala Gimnazială „Ion Băncilă" Brăila, jud. Brăila.
Categoria de vârstă: liceu
Locul I: Handrău Raul Alin - Colegiul Național „Mihai Eminescu" Satu Mare, jud. Satu Mare;
Locul II: Lebădă Patricia - Colegiul Național „C.D. Loga" Timișoara, jud. Timiș;
Locul III: Beze Andrei - Colegiul Național „Traian" Drobeta Turnu Severin, jud. Mehedinți.
Ilinca Șandor

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:50:11 Ora standard a Europei de Est