Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Facem o treabă normală, cu dascăli normali, cu copii și pentru copii normali!”

Prof. Mircea Gârba, directorul Școlii Nr. 16 Oradea

,,Facem o treabă normală, cu dascăli normali, cu copii și pentru copii normali!”

Pregătirile pentru începerea cursurilor din noul an școlar au intrat în linie dreaptă, având în vedere că luni (10 septembrie 2018) va fi prima zi de școală.

Ieri (marți, 4 septembrie 2018), la Școala Gimnazială Nr. 16 din Oradea, angajații erau la muncă, fiecare cu problemele sale specifice, potrivit fișei postului. Școala e pregătită pentru a-și primi elevii. Pe unii chiar i-am găsit în clasă dând o mână de ajutor doamnei diriginte la aranjarea sălii. În anul școlar 2018/2019, care a început la 1 septembrie, la Școala Gimnazială Nr. 16 vor învăța peste 1.100 de elevi în 41 de clase, 25 la ciclul primar și 16 la ciclul gimnazial (câte cinci clase pregătitoare, patru la secția română și o clasă la secția maghiară, câte cinci clase I, a II-a, a III-a și a IV-a), iar la gimnaziu, câte patru clase (din care câte una la secția maghiară). Școlii îi este arondată Grădinița Nr. 17 (cu program normal), cu două grupe de preșcolari.
Directorul școlii, domnul profesor Mircea Vasile Gârba, un cadru didactic respectat și îndrăgit, cu vechi state de plată în învățământ, din 1974 și manager al unității de la Revoluție, e realist prin formație și optimist prin construcție. ,,Ne purtăm ca niște oameni normali, nu rupem norii; facem o treabă normală, cu dascăli normali, cu copii și pentru copii normali, civilizați care reușesc unde trebuie și sunt niște copii de viitor".
Am discutat cu managerul școlii despre noutățile anului școlar, programe noi, manuale și curricula școlară, ba chiar și despre Legea Nr. 1/2011 a Educației Naționale.
Școala e pregătită și arată bine din toate punctele de vedere, orarul e întocmit, iar domnul director e mulțumit de cum e dotată și cum funcționează, ca un ceasornic, care arată cu exactitate ora (României), cu un colectiv de cadre didactice care își fac datoria cu profesionalism, o familie armonioasă și primitoare, uniți și dăruiți profesiei, în care nu sunt dispute, dușmănii și ,,bisericuțe", ‚ține să ne convingă interlocutorul nostru. La Școala 16 nu sunt polițiști, iar directorul nu a fost nicicând ,,polițist sau jandarm". ,,Ne pliem pe vremurile noi și pe noua tehnologie pentru că nu există alternativă. Avem laptop și videoproiector în toate clasele primare și la grădiniță, avem videoproiectoare la toate clasele a V-a și vom avea și la clasele a VI-a; avem laptop-uri și videoproiectoare la bibliotecă, în regim de bibliotecă. Din această toamnă vom reînnoi calculatoarele din laboratorul de informatică"...
,,Cred că sistemul s-a așezat pe o cale și e greu de întors"
,,Legea Nr. 1 nu știu dacă e bună... pentru toți, dar eu spun că e eficientă, face ordine și ne pune pe noi în ordine, fără să ne bruscheze; sunt cazuri în care termenii se bat cap în cap, se contrazic, se suprapun; o treabă nepotrivită, negândită a fost anul trecut, când Evaluarea Națională s-a desfășurat în timpul anului școlar; ca director nu e multă muncă, dar e dezlânată și încâlcită, dar totul se rezolvă din mers. Cred că sistemul s-a așezat pe o cale și e greu de întors".
,,Eu îmi iubesc extraordinar de mult copiii"
Am trecut și prin câteva săli de clase. Ca întotdeauna, doamna profesor Corina Gârba e pe ,,recepție", vocală, având un cuvânt de spus. Dacă anul trecut făcea referire la auxiliarele interzise (pe moment), acum e deranjată să lucreze pe manuale vechi. Dar ca și cadru didactic care lucrează în învățământ de 31 de ani (de la vârsta de 18 ani, și tot în această școală), are amintiri frumoase și este încântată de copii și de rezultate, de părinți și de școală; de 15 ani este metodist al I.S.J. Bihor, responsabil de cerc pedagogic și de peste 20 de ani, șef al comisiei metodice. Ca pedagog, pune mare preț pe relaționare, pe relațiile cu copiii, colegii și părinții. ,,În învățământ, esențiale sunt relațiile pe care le stabilești și le dezvolți cu copiii. Eu îmi iubesc extraordinar de mult copiii, iar ei îmi răspund cu aceeași monedă. Ca învățător, contează foarte mult iubirea lor necondiționată, încrederea pe care ei o au în tine. Ei te iubesc deși tu ești cel care le dai de lucru, le impui reguli (îi cerți și chiar îi sancționezi). Pentru că ei văd, ei simt că o faci din iubire și pentru binele lor".
Ana și Macrina, absolvenți (numai) de 10
Nu în cele din urmă, i-am solicitat domnului director Mircea Gârba să ne ofere și câteva rezultate de la finele anului școlar trecut. Astfel am descoperit că Ana Iancău și Macrina Popescu, din clasa a VIII-a A, au încheiat toți cei patru ani de gimnaziu cu media generală 10; șapte gimnaziști, elevi ai domnilor profesori Dorina Ursan, Crina Ghergheleș și Oana Fărcuț, s-au întors cu trei premii și patru mențiuni de la etapa județeană a Olimpiadei de limba și literatura română, Ioana Butaru (din a VI-a A) - premiul I, Lorincz Bernadett (a VIII-a D) - premiul II, Higyed Erik (a VIII-a B) - premiul III, Cătălin Chirilă (a V-a B), Denisa Bălaș (a VI-a C), Bianca Urs (a VII-a B) și Szekedi David (a VIII-a D) - mențiuni. Ioana Butaru (eleva doamnei prof. Dorina Ursan) a obținut și o diplomă de participare la etapa națională (de la Baia Mare) a Olimpiadei de română. Tot Ioana Butaru și Bianca Urs (prof. Dorina Ursan) au mai câștigat câte o mențiune și la etapa județeană a Olimpiadei ,,Literatura ca abilitate de viață", nivel I. Gantner Brigitta (a V-a D) și Szekedi David (a VIII-a D), elevii doamnei prof. Megyri Reka, au obținut câte o mențiune la etapa județeană a Olimpiadei de limba și literatura maghiară Mikes Kelemen. Șase elevi pasionați de geografie, elevii doamnei profesor Florina Bîdiliță, după ce au obținut fiecare premiul I la etapa județeană a Concursului național de geografie ,,Terra", s-au întors de la națională cu patru premii și două mențiuni: Cătălin Chirilă (din a V-a B) - premiul II, Carla Sotoc și Victoria Florea (din a V-a A), dar și Raul Domocoș (din a VI-a C) - câte un premiu III fiecare; cele două mențiuni au fost cucerite de Tudor Farcaș și Alex Bilț (din a VI-a C).
Sunt doar câteva din rezultatele reprezentative pe care ni le-a comunicat directorul adjunct, dl prof. Debrenti Attila.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Facem o treabă normală, cu dascăli normali, cu copii și pentru copii normali!”

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:29:30 Ora standard a Europei de Est