Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cinci pasaje subterane, spațiu pietonal între Parcul 1 Decembrie și Cetate

Trafic reorganizat în zona Pieței Gojdu:

Cinci pasaje subterane, spațiu pietonal între Parcul 1 Decembrie și Cetate

Primarul Ilie Bolojan, împreună cu dl inginer Alexandru I.C. Achim au susținut joi, 6 septembrie 2018, o conferință de presă în care au prezentat proiectul „Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu din Oradea".

Acesta este un proiect complex care vizează reorganizarea traficului în zona Pieței Emanuil Gojdu și Parcului 1 Decembrie, prin realizarea unui pasaj subteran, obiectivul fiind crearea unui coridor de mobilitate urbană prin traversarea Căii A. Averescu pe sub bulevardul din piața E. Gojdu și liniile de tramvai, printr-un pasaj subteran, precum și reorganizarea traficului în zona intersecției B-dului Dimitrie Cantemir cu Str. Sucevei prin amenajarea unui pasaj subteran care să asigure traversarea subterană a intersecției. Prin coborârea traficului în pasajul subteran se va putea asigura continuitatea spațiului pietonal în prelungirea Parcului 1 Decembrie, astfel încât să permită o amenajare peisagistică unitară dinspre Parcul 1 Decembrie înspre Cetatea Oradea, înglobând Catedrala Ortodoxă.
Proiectul urmează să se deruleze în două etape. „Etapa I urmează să cuprindă un pachet de pasaje situate între malul stâng al Crișului Repede, la intrarea pe Podul Dacia și până în dreptul Străzii Griviței, în zona sediului Finanțelor, așa cum îl știu orădenii. Această lucrare complexă asigură circulația fluentă a tramvaiului, fără intersecția cu alte căi de comunicații, și, de asemenea, benzi dedicate transportului în comun exclusive pentru relația Nufărul-Gară care este cea mai circulată axă de transport din Municipiul Oradea", a spus primarul Ilie Bolojan.
Valoarea totală a acestui pasaj complex este de 95.072.926 RON, inclusiv TVA. Lucrările urmează a fi realizate în două etape, prima etapă fiind partea de proiectare, estimată la o perioadă de cinci luni, iar a doua etapă va fi partea de lucrări propriu-zise, cu o durată de 24 de luni de la data începerii acestora.
Proiectul urmează să fie depus pe Axa 4 de mobilitate urbană până la începutul lunii octombrie. 
„Vor fi niște lucrări complexe pe durata a doi ani de zile, care cel mai probabil vor impune și blocarea circulației în anumite perioade de timp pe unele axe de transport ceea ce înseamnă că vor fi ambuteiaje în zona respectivă, iar circulația va fi deviată pe centură sau pe străzile care pot să preia fluxul de trafic care ar urma să fie mutat din această zonă", a precizat primarul Oradiei.
Detalii privind caracteristicile geometrice individuale ale celor cinci pasaje proiectate au fost prezentate de inginerul Alexandru I.C. Achim.
Pasajul principal, pe Bulevardul Dimitrie Cantemir în Piața Independenței, va asigura subtraversarea bulevardului pe toate cele șase benzi, lungimea zonei acoperite fiind de 79 m. Pe partea dreapta a rampei Sud - Nord se va desprinde o bretea care va asigura relația la dreapta pe Calea Clujului.
Al doilea pasaj, proiectat  pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Sud - Nord, în zona parcului Emanuil Gojdu, asigură traversarea bulevardului înspre centru pe sub culoarul creat de Str. Independenței și Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 22,50 m.
Pasajul numărul trei, care urmează a fi realizat pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Nord - Sud, în zona parcului Emanuil Gojdu, asigură trecerea bulevardului din direcția Nord în direcția Sud, subtraversând linia de tramvai și axa creată de Str. Independenței și Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 47 m.
Al patrulea pasaj, proiectat pe Calea Mareșal Alexandru Averescu, va trece pe sub toate benzile bulevardului și liniile de tramvai. Lungimea zonei acoperite va fi de 46 m.
Pasajul numărul cinci, proiectat pe Strada Piața 1 Decembrie va subtraversa linia de tramvai asigurând accesul din Bulevardul Cantemir către Strada Piața 1 Decembrie, care va avea un dublu sens. Lungimea zonei acoperite va fi de 17,40 m, asigurând exclusiv continuitatea liniei duble de tramvai.
Etapa a doua a acestui proiect complex urmează să fie realizată în zona intersecției dintre Bulevardul Nufărul și Strada Sucevei. Față de varianta inițială a proiectului, în loc de o singură girație vor fi realizate două, care vor fi traversate în subteran de un pasaj, care ar urma să asigure benzi dedicate autobuzelor care circulă pe relația Nufărul-Centrul Civic, iar în partea de nivel al solului o bandă dedicată liniei de tramvai. Prin realizarea celor două girații vor fi evitate și o serie de puncte de conflict cu liniile de tramvai.
Valoarea acestei lucrări este de 33.606.51 RON, durata de proiectare de trei luni iar durata execuției este estimată la 14 luni. Proiectul va fi depus spre finanțare pe fonduri europene.
Este prevăzut un pasaj subteran cu patru benzi de circulație, două pe fiecare sens de circulație. Lungimea zonei acoperite va fi de aproximativ 29 m.
În cadrul proiectului sunt prevăzute benzi dedicate pentru transportul public de persoane pe ambele direcţii de deplasare pe Bd. Dimitrie Cantemir (Sud-Nord şi Nord-Sud) iar zona dintre Parcul 1 Decembrie și Catedrala Ortodoxă este pietonalizată. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:08 Ora standard a Europei de Est