Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vicecampioni europeni la simulare economică și managerială pe calculator

Economiștii orădeni

Vicecampioni europeni la simulare economică și managerială pe calculator

În perioada 11 decembrie 2006 -30 martie 2007, Junior Achievement – Young Enterprise Europe a organizat o nouă ediție a concursului european de simulare economică și managerială pe calculator, European Challenge.

Competiția, ajunsă la a 6-a ediție, își propune dezvoltarea abilităților antreprenoriale și manageriale ale elevilor cu ajutorul unui simulator realizat de către Junior Achievement International (MESE – Management and Economic Simulation Exercise). Acest simulator se bucură, deopotrivă, de aprecierea profesorilor și elevilor care văd în el un excelent instrument de învățare prin descoperire și de testare a cunoștințelor astfel dobândite.

 

Competiția a fost deschisă elevilor, studenților și cadrelor didactice care pe parcursul a mai bine de patru luni și-au asumat rolul unor echipe manageriale angajate într-o competiție acerba pe o piață de tip oligopol. Prin promovarea unor strategii și decizii cu privire la preț, producție, marketing, investiții, cercetare și dezvoltare, pe baza unor analize bine fundamentate ale rapoartelor economico-financiare, a mediului economic și de afaceri, s-a urmărit obținerea unei poziției de leader pe piața unui produs IT& C «hologenerator» .

Competiția din acest an s-a desfășurat pe trei categorii: EXPERTS – elevi, născuți în 1988 sau mai tineri; ALUMNI – studenți născuți între 1981-1987; EDUCATORS and staff – profesori, voluntari coordonatori de programe JA-YE, precum și angajați JA-YE.

În primele trei runde, s-a concurat pe divizii naționale. Runda a 3-a fiind Finala națională în cadrul căreia s-a decis campioana națională, reprezentanta fiecărei țări în semifinalele desfășurate la nivel internațional.
Colegiul Economic “Partenie Cosma” din Oradea a participat la ediția din acest an a European Challenge cu 12 companii (11 la categoria experți și una la educators and staff). Toate  cele 11 companii formate din elevi ai claselor a XI-a B și D, și a XII-a A și C au trecut de turul întâi (național), iar șapte s-au calificat în finala națională care a fost câștigată de compania DROPS, formată din Dragoș Dan Titus, Oros Greta și Moțoc Adela. În paralel, compania M8GHOST formată din profesorii Blage Virgil, Scarlat Alice și Bălan Lia s-a calificat în finala EUROPEAN CHALLENGE la categoria educators and staff, ocupând locul al II-lea, și devenind astfel vicecampioni europeni. La ediția de anul trecut, cei trei profesori orădeni au ocupat treapta a treia a podiumului european.
Pentru Dragoș Dan Titus, Oros Greta și Moțoc Adela a urmat semifinala internațională on-line pe care au dominat-o cu autoritate. Ei s-au calificat de pe locul I în finala face to face organizată în România, la București, în cadrul unui eveniment mai larg EUROPEAN STUDENT TRADE FAIR – BUCHAREST BIZZ 2007, la care au participat peste 500 de elevi din 30 de țări ale Europei .
Finala European Challenge 2007 a fost găzduită în condiții deosebite  de către Grand Hotel Phoenicia din București (patru stele). Una dintre surprizele ediției din acest an a fost utilizarea celei mai noi variante a simulatorului JA TITAN realizat de către o echipă mixtă de informaticieni și economiști americani care a beneficiat în acest scop de un buget consistent de aproximativ cinci milioane de dolari.
După o întrecere dificilă și epuizantă (peste opt ore), demonstrând solide cunoștințe economice și certe abilități antreprenoriale, Dragoș Dan Titus și Moțoc Adela au ocupat locul II, devenind vicecampioni ai Europei.
Festivitatea de premiere s-a desfășurat în sala de conferințe a Hotelului Crowne Plazza, cu participarea unor importante personalități din bordul J.A-YE, J.A. World, din lumea afacerilor, reprezentanți ai sponsorilor.
Locul II câștigat în acest an reprezintă un pas înainte față de locul III obținut la Paris, anul trecut, tot de către elevii orădeni, și o frumoasă promisiune pentru viitor.
Ovidiu MARC

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:05:47 Ora standard a Europei de Est