Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În vizită la D.A.S. Oradea

Luca Vincenti, scriitor italian, sociolog - criminolog,

În vizită la D.A.S. Oradea

Tinerii din centrele cu destinaţie multifuncţională Dignitas şi Candeo au primit vizita dlui Luca Vincenti sociolog - criminolog italian, care susţine o campanie vastă în România de conştientizare a tinerilor cu privire la pericolele la care sunt expuşi dacă aleg calea drogurilor, a alcoolului sau a aderării la anumite grupuri infracţionale.

Directorul Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea, dna Arina Moş, a precizat: „ Sunt onorată de vizita dlui Luca Vincenti, care a venit să ne împărtăşească din vasta lui experienţa, din viaţa de stradă şi dorim ca pe viitor să derulăm împreună ample proiecte, adresate persoanelor care părăsesc sistemul de detenţie şi tinerilor aflaţi în situaţii vulnerabile. Îi mulţumesc pentru deschiderea faţă de problemele comunităţii noastre şi pentru sprijinul acordat în abordarea acestora, modul de abordare fiind esenţial în gestionarea eficientă a diferitelor situaţii cu care ne confruntăm".
Luca Vincenti a devenit cunoscut în România după lansarea cărţii „Bandele de stradă", monografie de criminologie, un studiu la care autorul a lucrat timp de şapte ani, studiind bandele de cartier din Genova, urmărindu-le mişcările şi înfiltrându-se între ele.
Întâlnirea s-a desfăşurat într-un cadru dinamic şi interactiv, tinerii manifestând un real interes pentru subiectele dezbătute. Au fost abordate o serie de teme de interes pentru tinerii cazaţi în cele două centre cu destinaţie multifuncţională  Dignitas şi Candeo.
Unele dintre aspectele abordate au fost valorile, normele, mentalitatea, modul în care sunt „botezaţi" cei noi intraţi în bandă, agresiunile sexuale la care sunt supuse femeile, veteranii în bandă şi modul în care aceştia se comportă în închisoare.
Cei prezenţi la întâlnire au aflat modul în care membrii care fac parte din aceste bande infracţionale se îmbracă dar şi despre gesturile care îi diferenţiază de ceilalţi.
Un alt subiect dezbătut a fost pericolul consumului de droguri, categoriile de droguri noi apărute şi efectele pe care acestea le au asupra psihicului şi implicit a comportamentului consumatorului.
Cu o copilărie devastată de coşmarul abandonului în diferite orfelinate din ţară, aceşti tineri sunt vulnerabili şi sunt ţinte uşoare pentru racolarea în aceste bande.
Sociologul Luca Vincenti le-a explicat tinerilor prezenţi că experienţa trăită de ei în mediul instituţional îşi pune amprenta asupra traiectoriei de viaţă, determină o serie de efecte negative asupra afectului tinerilor, pierderea identităţii şi a sentimentului de apartenenţă, cunoscut fiind faptul că aceştia dobândesc în acea perioadă comportamente mai puţin valorificate social si profesional şi în planul creativităţii fiind mai rigizi si mai greu adaptabili.
S-a accentuat necesitatea cunoaşterii mai aprofundate a problemelor cu care se confruntă aceşti tineri şi a nevoilor lor specifice fiind  importantă opinia tânărului asupra vieţii independente și a domeniului profesional pe care şi-l doreşte, cunoaşterea atitudinii tânărului faţă de eforturile necesare dobândirii independentei, și nu în ultimul rând, a temerilor sale privind dobândirea acesteia.
Mesajul transmis de către dl Vincenti a fost acela că trebuie să se regăsească şi să devină o persoană independentă indiferent de împrejurări, să îşi ia viaţa în propriile mâini, ei având şansa, prin intermediul celor două centre în care sunt găzduiţi, să fie îndrumaţi şi sprijiniţi în acest sens.
Consuella Govor

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:13:08 Ora standard a Europei de Est