Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Simbioza educator - manager în contextul paradigmelor educaționale inovative”

Timp de două zile, la Universitatea din Oradea, s-au desfășurat lucrările conferinței științifice

,,Simbioza educator - manager în contextul paradigmelor educaționale inovative”

Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (D.P.P.D.) din cadrul Universității din Oradea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, a organizat vineri și sâmbătă (5-6 octombrie 2018), conferința științifică cu participare internațională ,,Simbioza educator-manager în contextul paradigmelor educaționale inovative".

Conferința a urmărit abordarea unor probleme actuale ale reformei învățământului și ale educației inovative, atât din perspectiva noilor tendințe educaționale, cât și sub auspiciile Centenarului Marii Uniri, după cum avea să sublinieze în cuvântul de deschidere, doamna profesor univ. dr. Florica Orțan, directorul D.P.P.D., moderatorul manifestării.
La eveniment au participat specialiști în științele educației, cadre didactice din învățământul superior și cel preuniversitar, inspectori școlari, manageri de școli, precum și studenți.
,,Această simbioză (...) ar trebui să devină o realitate și o necesitate"
Vineri (5 octombrie), fiind o zi de sărbătoare pentru toate cadrele didactice (Ziua Mondială a Educației), vorbitorii au adresat felicitări tuturor dascălilor, de ziua lor, dar și organizatorilor pentru tema aleasă, fiind subliniat rolul fundamental al dascălilor în educarea tinerei generații, iar tema propusă spre dezbatere, acea simbioză... ,,ar trebui să devină o realitate și o necesitate", după cum avea să aprecieze doamna lector univ. dr. Mirela Cristina Negreanu, reprezentant al Ministerului Educației Naționale (M.E.N.).
De ce educație? De ce acum? De ce această temă?
Au fost întrebări pe care le-a pus directorul D.P.P.D. și la care a răspuns în cuvântul rostit în debutul manifestării, accentuând că ,,în ultimele două decenii, am asistat la o veritabilă revoluție științifică în domeniul pedagogiei, științelor umaniste, managementului educațional. A crescut rolul acestora. S-au amplificat conținuturile, punându-se un accent deosebit asupra metodologiilor, strategiilor, metodelor de învățare. Problematica paradigmelor educaționale inovative se corelează cu procesul spectaculos de dezvoltare explozivă a științelor contemporane", a concluzionat doamna profesor univ. dr. Florica Orțan.
Din partea conducerii Universității din Oradea, dl prorector Eugen-Victor Macocian a salutat distinșii invitați și participanții la manifestarea științifică, prezentând totodată și cartea de vizită a instituției, din perspectiva domeniului de care răspunde, cercetarea științifică, apelând la câteva date statistice, respectiv locurile onorante pe care Universitatea din Oradea le ocupă la nivel mondial și național.
Generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dl prof. Alin Novac-Iuhas, s-a referit și a apreciat transferul de bune practici de cunoaștere, practicile manageriale și interesul legitim, ,,preocuparea cadrelor didactice pentru descoperirea elementelor care pot aduce o plusvaloare atât în domeniul managementului educațional, cât și instituțional".
Doamna profesor univ. dr. Simona Vicaș (reprezentant al Senatului universitar) a subliniat misiunea dascălilor, rolul educației și al actorilor în procesul de învățare (elevi, studenți și cadre didactice).
,,Investiția în om trebuie să înceapă de la naștere"
Distinsul prof. univ. dr. Șerban Iosifescu (președinte al A.R.A.C.I.P.) consideră că ,,educatorul este o profesie care se întinde pe toată durata vieții, iar mesajul meu este că fără a avea o educație de bază de calitate, nu putem avea nici un învățământ superior de calitate. Deci investiția în om trebuie să înceapă de la naștere, să fie foarte consistentă pentru că numai așa vom avea și o societate dezvoltată din toate punctele de vedere".
Referindu-se strict la tema conferinței, doamna lector univ. dr. Mirela Cristina Negreanu (reprezentantul M.E.N.) a spus: ,,Această simbioză, într-adevăr, este nu numai o metaforă, dar ar trebui să devină o realitate și o necesitate".
Celălalt reprezentant al M.E.N., doamna lector univ. dr. Nicoleta Elena Mircea, a transmis mesajul domniei sale și al ministerului de resort de Ziua Mondială a Educației: ,,gânduri bune și realizări, felicitări pentru organizare și implicare, și, în simbioză, pentru educație și pentru mentorat, sperăm să găsim idei, să schimbăm, să continuăm să construim  ceva real, palpabil, cu experiențele dumneavoastră și ale noastre, și împreună să aducem plusvaloare și experiențe frumoase".
Din mesajul inspectorului școlar general al I.S.J. Satu Mare, dl prof. Călin Durla, am aflat că ,,Oradea este o destinație de suflet a sătmărenilor" (domnia sa fiind absolvent al C,N, ,,Samuil Vulcan" din Beiuș).
,,Cu toată smerenia, vă consider pe toți adevărați apostoli"
Pentru Preasfințitul părinte episcop Sofronie Drincec, ziua de vineri a fost o zi specială într-un loc special. ,,Ceea ce faceți dumneavoastră (dascălii - n.n.) este artă. Este o artă care durează pentru eternitate pentru că cei pe care îi creșteți și îi educați, la rândul lor, ajung să fie educatori, chiar dacă nu în domeniul învățământului, dar ca părinți au un rol foarte important în educația propriilor copii. Eu cred că educația este fundamentală pentru orice om și pentru orice societate civilizată (...). Convingerea mea este că toate tulburările, toate reacțiile de tip anarhic se datorează lipsei de educație (...). Cu toată smerenia, vă consider pe toți adevărați apostoli, nu doar simpli dascăli și cei care aveți marea responsabilitate de a forma nu doar elite, ci oameni adevărați care să facă lumea în care trăim mai bună, mai frumoasă, mai senină", a conchis părintele episcop Sofronie Drincec.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (54 de poze), accesați Galeria foto: ,,Simbioza educator - manager în contextul paradigmelor educaționale inovative”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:20 Ora standard a Europei de Est