Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,O sută de ani de unitate românească”

Proiect dedicat Centenarului, la ,,C.T. ,,Alexandru Roman” Aleșd

,,O sută de ani de unitate românească”

Întru cinstirea Centenarului Marii Uniri, colectivele de cadre didactice și elevi de la Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" din Aleșd au gândit și au realizat un proiect educațional unitar de anvergură pus în undă joi, 29 noiembrie 2018.

Doamna director Valeria Vasile a deschis manifestarea culturală cu un cuvânt de emoție și vibrație pentru tânăra generație, cu un mesaj arc peste timp pentru generațiile viitoare.
,,Acum o sută de ani, generația Marii Uniri și-a avut idealul său național și a știut să-l împlinească chiar cu prețul vieții, mulți români ajungând la jertfa supremă pe câmpurile de luptă.
Noi, astăzi, privind la jertfa lor, considerăm că centenarul înseamnă principii, credință și valori, căci România s-a construit pe valori, principii și mai ales pe credință. Am gândit marcarea centenarului prin câteva dimensiuni: educativă, a modernizării, a patrimoniului și a memoriei instituționalizate, a elaborării unor lucrări științifice fundamentale pentru România, toate unite sub umbrela durabilității și a impactului major în societatea românească. Principala dimensiune a centenarului este cea educativă, pentru că tânăra generație, societatea românească în ansamblu, trebuie să-și însușească valorile, atitudinile și convingerile patriotice și să înțeleagă mesajul și sacrificiul generației Marii Uniri. Și din această perspectivă, credem că proiectarea și derularea unor programe educaționale de istorie, cultură și memorie a centenarului ar putea să reconcilieze tânăra generație cu istoria și să cultive valori și atitudini care să ducă mai departe spiritul generației de la 1918. Dimensiunea modernizării este esențială, căci fără o modernizare a țării, fără construirea unor obiective durabile, instituții moderne care să lucreze pentru cetățean, obiective culturale și sociale care să educe și să contribuie la bunăstarea generală, am rămâne o țară săracă, plină de resurse nevalorificate. Conservarea patrimoniului Marelui Război și al Marii Uniri, a tradițiilor, se constituie într-o importantă dimensiune și direcție a marcării centenarului unității noastre naționale. De modul cum vom ști să marcăm centenarul Marii Uniri depinde și modul cum vom proiecta și imagina viitorul nostru ca națiune, cum vom construi România de mâine. Generația tânără, dar și cele care vor veni ne vor judeca, văzând cum am cinstit memoria înaintașilor și ce realizări durabile am împlinit pentru a aminti de jertfa acestora. În acest fel și ei vor duce mai departe năzuințele acestui neam.
La mulți ani, România!
Traiască România Mare!"
 
Proiectul ,,100 de ani de unitate românească" a fost coordonat de prof. Venter Dorina și Toderaș Anca, și a cuprins mai multe puncte distincte (15), pe regiuni istorice, îmbinând mesajul educativ cu atitudini și trăiri ale protagoniștilor, menite să emoționeze și să cucerească auditoriul.
1.Prezentarea Unirii de la 1918;
2.,,Deșteaptă-te române", cântece patriotice (coordonator, prof. Ionescu Corina);
3.Sceneta ,,Povestea lui Ferdinand cel loial" (coordonatori, prof. Băican Șalota și Cadleț Ana), elevi-actori: Bogdan Adrian (XII A, regizor, actor), Vandici Salomeea, Gherghel Laura, Duniaș Cristina (XI C, actori), Podhora Paul și Cziaky Eduard (XC, actori), Madar Grațiana (XC, costumieră). Această piesă a câștigat locul I, la Oradea, la Concursul de idei și scenarii în cadrul proiectului județean ,,Unirea din perspectiva noastră", inițiat și finanțat de DJST Bihor, în anul școlar 2018-2019.
4.,,Tot ce e românesc nu piere" (coordonatori, prof. Marian Mădălina și Ciucle Lidia);
5.Sceneta ,,Moș Ion Roată și Unirea" (coordonator, prof. Cuciula Monica), elevi-actori: Cociuba Nicușor și Chirodea Moise (XI A), Boroș Flavia și Iaroș Adrian (XII B), Maniuira Andrei și Liță Marius (XII C). Sceneta ilustrează unitatea națională realizată prin Unirea Principatelor Române, sub domnitorul Alexandru Ioan Cuza.
6.,,Bairam în Dobrogea" (coordonator, prof. Bradea Laura). Activitatea a cuprins prezentarea Dobrogei, scenetă și dans, cu concursul elevilor: Berce Carmen, Fekete Ariana, Costache Andreea, Moisin Daiana, Duniaș Cristina, Vandici Salomeea, Turcuș Lorena, Popovici Denisa, Gavriluț Laurențiu, Hanga Dragoș, Bărcuieș Andreea, Sârca Denisa, Cabău Larisa și Gherghel Laura (toți din a XI-a C).
7.,,Hai la Alba iar!" (coordonator, prof. Ghiț Carmen);
8.,,Ritmuri slovace" (coordonatori, prof. Băican Șalota, Cadleț Ana și Gîrba Sanda). Activitatea a debutat cu o prezentare în PowerPoint, cu tema ,,Slovacii din România" și a continuat cu dansurile Olavska și Raslavicka polka, prezentate de Ansamblul Pramienok de la UDCSR, elevi: Iabloncic Andreea (XI B), Cadleț Andreea și Baicar Ioan (X D), Baicar Milan (XI F) și Franciac Maximilian (IX F) și cu dansuri prezentate de Ansamblul Polanka din Huta Voievozi Șinteu, elevi: Vațlavic Ioan (XII F), Vațlavic Ștefan (IX A), Vațlavic Andreea (X C), Hudi Mihai și Segheci Monica (IX F), Konyaric Ioan (XI D), Konyaric Ana Maria (IX F), Doicsar Milka (X B) și Baicar Milan (XI E).
9.,,Csardas"  (coordonator, prof. Judea Marius);
10. ,,În căruțe colorate trec țiganii" (coordonator, prof. Toderaș Anca). Activitatea a vizat aprecierea valorilor culturale, toleranța între popoare și respectul între etniile conlocuitoare.
11.,,Maramureș plai cu flori" (coordonatori, prof. Bradea Iulia, Venter Varvara și Ardelean Valentina), elevi: Bogdan Adrian, Merț Sebastian, Chirilă Irina și Ștef Raul (din a XII-a A), în colaborare cu Ansamblul Datina. Activitatea a cuprins sceneta: ,,Familia în Maramureș", un dans popular, prezentat de Ansamblul Datina; un mesaj despre tradiții, obiceiuri, puncte turistice de maxim interes din județul Maramureș;
12.,,Banatul e fruncea" (coordonator, prof. Gavrilaș Romina). Activitatea a debutat cu o prezentare PPT, realizată de elevul Caba Flavius (XI E), privind regiunea Banatului, personalități și turismul din regiune; recitarea poeziei în grai bănățean ,,Cântu nostru",  recitatori: Bogdan Adrian (XII A) și Achim Iulia (IX C); interpretarea doinei ,,Cum să stng cu dorul tău", interpret, Rus Florina (VIII).
13.,,Bădiță de la Bihor" (coordonator, prof. Carmen Dios). Activitatea a debutat cu prezentarea zonei Crișana (prezentare PPT), realizată de elevul Pantiș George (X A); prezentarea costumului tradițional croit de eleva Ștef Daiana (XA); sceneta ,,O familie tradițională", tatăl hrănește animalele și mătură curtea, iar mama le învață pe fete să gătească sarmale și îi pune pe toți la treabă.
14.,,Obiceiuri din Bihor" (coordonator, prof. Ardelean Angela): dansuri, prezentate de Ansamblul ,,Datina", coordonator, prof. Strugar Cristian);
15.,,Hora Unirii" - flash mob (coordonator, prof. Toderaș Anca).
Proiectul este apreciat de către coordonatori și echipa de elevi care l-au pus în undă drept o emblemă a patriotismului și a mândriei celor de la Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" din Aleșd, pe care i-au reprezentat.
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,O sută de ani de unitate românească”

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 11:28:43 Ora standard a Europei de Est