Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Olimpiadele la engleză, chimie și limba și literatura română

Sâmbătă, s-au desfășurat la „Mihai Viteazul”, „Dacia” și „Mihai Eminescu”, trei olimpiade școlare – etapa pe județ

Olimpiadele la engleză, chimie și limba și literatura română

Sâmbătă (10 ianuarie 2009), s-a dat startul în „cursa de urmărire” în cadrul olimpiadelor școlare, etapa pe județ. Ieri, au intrat în luptă câștigătorii etapelor locale la engleză, chimie și limba și literatura română. La nivelul județului Bihor, cele trei olimpiade au avut loc la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”, Școala cu clasele I-VIII „Dacia” și Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea.

Engleza, după modelul testului pentru obținerea certificatului de competență lingvistică
„Cei care au obținut minimum 80 de puncte la etapa locală, susținută în luna noiembrie 2008, s-au calificat pentru etapa județeană. La nivelul județului Bihor, au obținut acest drept 96 de elevi (clasele IX - XII), din care doar 50 sunt din municipiul Oradea”, după cum am aflat de la prof. Delia Tarr Popa, inspector școlar de specialitate.
La limba engleză, competiția se desfășoară după modelul testului pentru obținerea certificatului de competență lingvistică, ieri, având planificată proba scrisă, cu trei subiecte, primele două constând într-un eseu (cotat cu 50 și respectiv 25 de puncte), iar cel de-al treilea subiect este de gramatică (exerciții de completare și reformulare...), notat cu 25 de puncte. Cei care vor totaliza minimum 95 de puncte vor susține, între 2 și 8 februarie, celelalte două probe, de ascultare și vorbire.
Pentru proba de ieri, au fost mobilizați 26 de profesori de limba engleză, 10 supraveghetori și 16 evaluatori.
Rezultatele vor fi afișate astăzi (duminică), la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” (liceul care a găzduit întrecerea celor mai buni „englezi” din Bihor).
Printre chimiștii bihoreni, medaliata cu argint la Olimpiada internațională pluridisciplinară Tuymaada – Yakuția (Rusia)
Chiar dacă, anul trecut, gojdista orădeană Ioana Moga a câștigat medalia de argint la Olimpiada internațională pluridisciplinară Tuymaada - Yakuția (Republica Sakha – Rusia), ieri, am reperat-o, printre cei 83 de elevi bihoreni care au participat la etapa județeană a Olimpiadei de chimie, găzduite de Școala cu clasele I-VIII “Dacia” din Oradea. La startul competiției mai erau prezente alte două gojdiste (premiante I la etapa județeană de anul trecut și deținătoare de mențiuni la etapa națională), colegele de bancă Ana Gui și Alina Todoca, din Aleșd, fostele eleve ale dlui prof. Viorel Enache (un specialist de nota 10, formator de olimpici). Elevele sale au fost încredințate dnei profesoare Anița Luncan (formator de chimiști naționali și internaționali).
Cei 83 de concurenți au fost repartizați în șase săli, fiind supravegheați de 12 (+2) dascăli; alți cinci, în frunte cu inspectorul școlar de specialitate, prof. Gheorghe Dărăban, au alcătuit comisia județeană, iar 20 au fost convocați pentru evaluarea lucrărilor. Eventualele contestații vor putea fi depuse luni (12 ianuarie), până la ora 14.00, la Școala “Dacia” (școala care a găzduit competiția).
15 dintre cei mai buni chimiști bihoreni ne vor reprezenta județul la etapa națională, care se va desfășura în vacanța intersemestrială (între 2 și 8 februarie), la Arad.
„În tratarea subiectelor, aveam nevoie de mai mult de două ore!”
Pentru etapa județeană a Olimpiadei la limba și literatura română, la nivelul județului Bihor, s-au calificat 295 de elevi (166 de gimnaziști și 129 de liceeni), iar pentru evaluarea lucrărilor au fost planificați 54 de profesori, alți 30 au fost programați la supravegheat în cele 13 săli și pe coridoare, plus comisia județeană, prezidată de inspectorul școlar de specialitate, dl prof. Radu Mazilescu. La nivelul județului Bihor,  competiția s-a ținut la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea.
A fost de muncit, nu glumă, după cum aveam să aflăm stând de vorbă cu câțiva olimpici. Gimnaziștii au avut la dispoziție două ore, timp insuficient după părerea unora, iar liceenii, trei. „În tratarea subiectelor, aveam nevoie de mai mult de două ore”, ne-a spus Oana (de la Școala cu clasele I - VIII „Oltea Doamna”). Dora Neagu (eleva dnei prof. Vasilica Blaga, de la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu”) s-a abținut să comenteze, dar părea mulțumită, după zâmbetul pe care l-a afișat, la fel și elevele din Marghita și Salonta, aflate într-o formă de zile mari, dispuse să pozeze pentru... „eternitate”!  
Elevii din clasele VII - X au primit un subiect cu trei tipuri de cerințe, în care au fost vizate cunoștințe de limbaj, dialog și redactare, iar cei din clasele XI – XII, câte două subiecte, cu două tipuri de cerințe, un eseu în care trebuiau să argumenteze ceva (exprimându-și opinia proprie vizavi de opiniile altora – unor critici de specialitate), fiind vizate probleme de lexic, stilistică și expresivitate, concepte elementare de teorie literară, după aprecierea dlui inspector Radu Mazilescu.
Etapa națională a Olimpiadei de limba și literatura română se va desfășura la Oradea. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Olimpiadele la engleză, chimie și limba și literatura română. 

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:41:01 Ora standard a Europei de Est