Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Participă la Ziua Internaţională a Cititului Împreună 2019

Proiectul Ora să ȘTIM/ Volunteer readers

Participă la Ziua Internaţională a Cititului Împreună 2019

În fiecare an, de Ziua Internaţională a Cititului Împreună, oamenii de pretutindeni citesc cu voce tare împreună și împărtășesc povești pentru a promova cititul ca pe un drept care aparține tuturor oamenilor.

Pe 1 februarie 2019, proiectul ,,Ora să ȘTIM", care cuprinde 150 de biblioteci din 12 județe, se alătură acestei mișcări internaționale și, împreună cu zeci de bibliotecari și sute de copii, părinți și pasionați de lectură din întreaga țară, împărtășesc curiozitate și bucurie prin intermediul cărților pentru copii.
În județul Bihor, la 1 februarie se vor desfășura activități speciale în bibliotecile publice din localitățile: Aleșd, Aștileu, Chișlaz, Holod, Lugașu de Jos, Mădăras, Nucet, Pocola, Sînmartin și Sîntandrei, în cele patru filiale ale Bibliotecii Județene ,,Gheorghe Șincai" Bihor (Dacia - Bv. Dacia Nr. 106, Bl. AN5; Decebal - Bv. Decebal Nr. 17, Bl. C86; Ioșia - Str. Cazaban, Nr. 57, Bl. S80), precum și la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" Oradea. Detalii privind aceste activități vor putea fi oferite de către dna Delia Pantea, coordonator local în proiect.
Interesul față de lectură și de subiectele ȘTIM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică) reprezintă un dar pe care generația noastră îl poate oferi copiilor și generațiilor următoare. În cadrul evenimentului, copiii vor asculta povești captivante și vor avea ocazia să facă mici experimente alături de bibliotecari. Activităţile vor genera un interes deosebit față de comunicarea verbală şi alte forme de comunicare, deoarece copiii trebuie să identifice și să descrie fenomenele cercetate și să-și exprime gândurile, ideile și să pună întrebări.
,,Copiii învață urmărind ce fac cei mari. Iar noi adulții, adeseori uităm să le arătăm celor mici câtă plăcere si bucurie ne aduce cititul. Citind împreună cu copiii, acasă, la bibliotecă sau la școală, le transmitem această bucurie în mod direct și sincer. În acest an, care în România este declarat și Anul Cărții, Ziua Internațională a Cititului Împreună este nu doar o bucurie care aduce în prim plan copiii și cartea ci, prin popularizarea temelor ȘTIM, le stârnește copiilor curiozitatea și dorința de a explora. Cu ocazia ZICI, dar și de-a lungul proiectului Ora să ȘTIM bibliotecarii și adulții care vor citi vor inspira copiii cu povești incitante și îi vor provoca să pătrundă în lumea matematicii, științei și tehnologiei. Iar acolo copiii vor descoperi o lume pe măsura curiozității și istețimii lor. Este ceea ce credem atât noi, cei de la Fundația Progress, cât și inițiatorii proiectului Ora să ȘTIM/ Volunteer readers, Deutsche Telekom Stiftung" - Claudia Șerbănuță, project manager Ora să ȘTIM.
Studiile arată că persoanele care citesc frecvent sunt în măsură să-i înțeleagă mai bine pe ceilalți, să empatizeze cu ei și să vadă lumea și din perspectiva altora. Așadar, nu ne rămâne decât să vă invităm la bibliotecă! Vă așteaptă o experiență ȘTIM dedicată copiilor și pasionaților de lectură.
Ziua Internaţională a Cititului Împreună 2019 este un eveniment susținut la nivel național de grupul Citim Împreună România.
Ce este ,,Ora să ȘTIM"?
Versiunea la nivel național a proiectului ,,STEM Volunteer Readers", care a fost derulat în Germania cu un mare succes încă de la lansarea sa din 2015. Proiectul se bazează pe studii științifice care arată că, în special la vârsta școlii primare, abordarea subiectelor și întrebărilor legate de știință, tehnologie, informatică şi matematică (ŞTIM) au impact asupra modului în care copiii se exprimă și a formării abilităților lor de lectură.
Proiectul beneficiază de sprijinul Deutsche Telekom Stiftung şi al Fundaţiei Progress şi urmăreşte crearea unei oferte de servicii, la nivel elementar, în rândul copiilor, cu ajutorul bibliotecarilor, în domeniile ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică, #ŞTIM.
Informații suplimentare pot fi găsite online la www.telekom-stiftung.de/volunteer-readers și pe www.facebook.com/orasastim/
Coordonator local
Delia Pantea,
șef Birou Asistență de specialitate

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 15:53:57 Ora standard a Europei de Est