Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Săptămâna apei la Școala Gimnazială „Szacsvay Imre” din Oradea

18-25 martie

Săptămâna apei la Școala Gimnazială „Szacsvay Imre” din Oradea

„Apă, dacă am avea nevoie de tine, doar pentru viața noastră - dar tu ești Viața însăși! Nu există cuvânt să exprime ce ușurare dă frăgezimea ta miraculoasă. Dacă a pierit puterea noastră de odinioară, tu o readuci imediat, și izvoarele secate ale sufletului nostru se revarsă din nou neclintit. Îți datorăm mulțumiri, recunoștință veșnică: tu ești cel mai magnific dar al lumii!" (Antoine de Saint-Exupéry)

Cu ocazia Zilei Mondiale a Apei la Școala Gimnazială „Szacsvay Imre" din Oradea, întreaga săptămână (18-25 martie 2019) a fost dedicată Apei, prin antrenarea tuturor claselor gimnaziale în diverse activități interdisciplinare, extracurriculare, prin colaborarea profesorilor de științe (Oltean Emese și Hosu Magdolna) și informatică (Füstös Makár Ágnes).
Scopul activităților a fost evidențierea importanței apei și de a trage un semnal de alarmă privind afectarea calității apei prin poluare.
Obiectivele săptămânii au fost: dezvoltarea capacității de explorare / investigație a realității prin utilizarea de instrumente și proceduri specifice științelor naturii; descoperirea apei și proprietăților acesteia, creșterea interesului față de știință; dezvoltarea spiritului de observație, precum și a deprinderilor pentru specificul muncii de cercetare în laborator sau pe teren; conștientizarea și asumarea responsabilității protejării apei; încurajarea elevilor în găsirea unor soluții privind susținerea calității apei la nivel local; formarea intelectuală a elevilor, a  deprinderii de a fi cooperanți, toleranți, de a avea inițiative și de a crea relații de colaborare și competiție.
Mai întâi elevii au primit sarcina de a descoperi și de a colecta împreună informații despre apă, apoi prin organizarea unui seminar interactiv și-au expus observațiile, concluziile, părerile, prezentând planșe și machete despre teme ca: Importanța ecologică și economică a apei; Recorduri în ceea ce privește frumusețea ecosistemelor acvatice din întreaga lume; Apa - mediul de viață pentru plante și animale; Sursele poluării cu apă; Soluții verzi pentru protecția apei etc.
Informarea a continuat cu sublinierea particularităților fizice și chimice ale apei prin organizarea workshop-ului experimental, adică ,,învățarea prin practică". Acesta s-a dovedit a fi foarte eficient pentru asimilarea cunoștințelor, deoarece s-a realizat prin implicarea directă a elevului - sub mâna acestuia apa și-a manifestat toate abilitățile, fermecându-i prin culori, forme, mișcări, flăcări și schimbări de stare.
Setea cunoașterii proprietăților, precum și a procedurilor de evaluare a calității apei în vederea prevenirii poluării ei, a fost împlinită prin continuarea educării și cercetării la ABA Crișuri. În această instituție ni s-au prezentat laboratoarele de chimie și biologie, tehnicile prin care se identifică conținutul chimic și biologic al apei. Observând preparatele microscopice despre alge și macro nevertebratele conservate, elevii au înțeles cât de importantă este prezența acestora în crișuri, în indicarea sănătății apei.
Colaborarea cu această instituție s-a accentuat și prin implicarea voluntară a școlii la acțiunea de ecologizare a malului Crișului Repede. Scopul acțiunii a fost acela de a oferi un model locuitorilor și de a atrage atenția importanței conservării acestui ecosistem,care reprezintă habitatul multor specii de pești și păsări (lebede, rațe, cormorani, lișițe) și reprezintă și o atracție turistică, un popas pentru cei care vor să se retragă aici de zgomotul și stresul cauzat de aglomerația orașului.
Atelierele de creație au avut menirea de a satisface latura artistică a elevilor în privința apei. Astfel s-a realizat un colaj de fotografii  care au redat frumusețea, bogăția, fermitatea apei pe Pământ. S-au realizat de asemenea reprezentări grafice despre proporția apei în diverse alimente, hărți care simbolizau amprenta ecologică a diverselor țări legată de consumul de apă, pliante cu desenele organelor umane și conținutul în apă al acestora, simulări ale circuitului apei în natură care să permită vizualizarea fenomenului de evaporare, infiltrare, condensare, precipitare; s-au mai amenajat acvarii confortabile și atractive pentru peștișori. Toate aceste lucrări au fost expuse în aula școlii în scopul informării.
Experiența arată că elevii și ținerii sunt deschiși în a accepta noutățile din domeniul cunoașterii și în a participa la activități noi. Pe urmă, copiii își vor implica părinții și le vor transfera cunoștințele asimilate. Va fi încurajată cooperarea și împărtășirea informațiilor cu toți cei implicați, oferind copiilor o vedere mai largă asupra mediului înconjurător și a comunității.
De altfel, apa va rămâne simbolul școlii noastre pe parcursul întregului an școlar, toate activitățile științifice, culturale și voluntare vor fi dedicate protecției și susținerii ei, sub egida proiectului intitulat ,,Apa de la A la Z", un proiect finanțat de Romanian American Foundation, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group și Bugatti.
Kincs Grete-Eva,
profesor de biologie
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Săptămâna apei la Școala Gimnazială „Szacsvay Imre” din Oradea.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

duminic, 21 aprilie 2019