Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Olimpicii bihoreni s-au întors cu medalii de argint și bronz

De la Olimpiada Națională de Matematică, ediția 2019

Olimpicii bihoreni s-au întors cu medalii de argint și bronz

Ministerul Educației Naționale (MEN) și Societatea de Științe Matematice din România (SSMR) au organizat la sfârșitul lunii aprilie, la Deva și Hunedoara, Olimpiada Națională de Matematică 2019.

Format din 13 elevi orădeni și un elev salontan, lotul olimpic al județului Bihor a reușit performanța a 3 medalii de argint, 7 medalii de bronz, oferite de SSMR și o mențiune oferită de MEN.
Paruș L. Ștefan, elev în clasa a V-a la CN „Emanuil Gojdu" din Oradea a fost premiat de MEN cu „Mențiune" și a câștigat medalia de argint oferită de SSMR. Medalia de argint a fost oferită și elevei Sturz S.D. Miruna (clasa a V-a, CN „Emanuil Gojdu" Oradea). Medalii de bronz din partea SSMR au primit elevele de gimnaziu Nicoară V.C. Mara Amedeea (clasa a V-a, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" Oradea), Lorincz L Carla Rebeca (clasa a VI-a, CN „Emanuil Gojdu" Oradea) și Trifa A. Iulia Elena (clasa a VII-a, Liceul Teologic Baptist „Emanuel" din Oradea).
Liceanul Vaida H. Filip din clasa a X-a a Colegiului Național „Emanuil Gojdu" din Oradea a primit din partea SSMR medalia de argint. Patru medalii de bronz au primit elevii de liceu Fechete I. Luca Andrei (clasa a IX-a, CN „Emanuil Gojdu" Oradea), Marchiș C. Laurențiu Andrei (clasa a XI-a, Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller" Oradea), Trifan L.N. Octavian (clasa a XI-a, Liceul Teologic Baptist „Emanuel" din Oradea) și Pop. I. Robert (clasa a XII-a, Liceul Teologic Baptist „Emanuel" din Oradea).
Au mai primit diplome de participare elevii: Petrache Remus-Mircea (clasa a XII-a, Colegiul Național „Teodor Neș" Salonta), Balazshazi Alex (clasa a XII-a, Liceul Teologic Baptist „Emanuel" din Oradea), Budura Bogdan (clasa a X-a, CN „Emanuil Gojdu") și eleva Ilieș Ariana (clasa a VIII-a, CN „Emanuil Gojdu").
Bucuria rezultatelor deosebite obținute la Olimpiada Națională de Matematică 2019 a fost împărtășită și de părinții elevilor lotului olimpic al județului Bihor, alături de profesoarele: Simona Drăgan, Grațiela Cicortaș, Gabriela Chișiu, Corina Nicoară și Petruța Gelu (CN „Emanuil Gojdu" Oradea), Szakall Anna Ildiko (Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller" Oradea); alături de profesorii: Florin Nicoară, Viorel Sadoveanu, Ioan Fechete (CN „Emanuil Gojdu" Oradea),  Marius Cicortaș (Liceul Teologic Baptist „Emanuel" din Oradea), Mircea Pop (Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" Oradea), Ioan Lung (CN „Teodor Neș" din Salonta).
Academicianul matematician Solomon Marcus scria în discursul său intitulat „Singurătatea Matematicianului": „La întrebarea pe care o auzim mereu, din partea unor elevi, dar şi din partea unor părinţi şi educatori - „De ce matematică pentru copii care nu-şi propun să devină matematicieni?" - le răspundem: Pentru că matematica este un mod de gândire cu valoare universală şi pentru că ea prilejuieşte bucurii spirituale la care orice fiinţă umană ar trebui să aibă acces. În măsura în care adolescenţii vor învăţa să se bucure de frumuseţile matematicii, ale ştiinţei, ale artei şi literaturii, şi vor simţi nevoia de a le frecventa, ei nu vor mai suferi de plictiseală iar tentaţia unor activităţi derizorii va scădea". (C.M.)

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 14:52:10 Ora standard a Europei de Est