Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Albumul „Neoromânesc – Oameni. Istorie. Credință”

Omagiu episcopului martir Frențiu

Albumul „Neoromânesc – Oameni. Istorie. Credință”

Anul Centenarului orădean se îmbogățește și cu apariția albumului „Neoromânesc. Oameni. Istorie. Credință". Lansarea de carte a avut loc joi, 30 mai 2019, la Seminarul Teologic Greco-Catolic din Oradea, volumul a avut-o ca și coordonator pe Rodica Indig.

Invitații speciali au fost P.S.S. Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea, directorul Muzeului Țării Crișurilor, Aurel Chiriac, criticul de artă Ramona Novicov și fotograful-jurnalist Florin Șipoș, care au contribuit la realizarea albumului. Cartea face parte din proiectul „Orașul cu 1000 de chipuri" al Asociației culturale Ars Nobilis și a fost finanțat de Direcția de Dezvoltare și Implementare Proiecte a Consiliului Județean Bihor.
Gazda evenimentului, Rodica Indig, și-a început discursul cu prezentarea principalelor edificii în stil neoromânesc care au fost ridicate în perioada interbelică în Eparhia Oradea. Stilul neoromânesc aparține de arhitectura eclesiastică greco-catolică, în timp ce stilul neobizantin de cultura ortodoxă. Pentru îndeplinirea lucrărilor din Eparhia Oradea a fost angajat doar un singur arhitect, iar Excelența Sa, Valeriu Traian Frențiu a fost episcop al Eparhiei de Oradea între anii 1922 și 1948, care  a lăsat în urmă 64 de biserici sfințite chiar de dânsul, misiuni duse la îndeplinire datorită atmosferei primitoare din acea perioadă.
Criticul de artă Ramona Novicov a afirmat că „foarte inspirat acest stil, este cea mai strălucitoare sinteză, a doua cea mai mare sinteză după cea a lui Ștefan cel Mare, care încununează o credință, o inteligență în orice stil". De asemenea, criticul susține că stilul neoromânesc este „izvorul spiritului românesc, de aceea apar în perioada interbelică atâtea lucrări istorice și spirituale". Cartea este un omagiu adus episcopului Frențiu care a fost un om de mare caracter (chiar și în momentul arestării sale), de o seninătate rară.
„Stilul neoromânesc rezultă dintr-un proces, prin care Biserica Greco-Catolică și-a asumat responsabilitatea, a știut să respecte aceste modernități ale stilului românesc. Biserica Ortodoxă este reprezentată de stilul neobizantin, prin aceasta fiecare biserică a încercat să-și formeze o indentitate proprie. Cele două biserici au construit, au zidit și au reușit să aducă mari benefici Oradiei. Acest album ne face decât să spună adevărul pentru o perioadă de timp, un adevăr pe care trebuie să îl respecte, astfel se denaturează; biserica trebuie să trăiască împreună", a afirmat în continuare Aurel Chiriac.
Florin Șipoș a declarat că a fost bucuros că i s-a oferit încrederea și prilejul de a participa la acest proiect. A încercat să surprindă în fotografiile sale clădirile în toată frumusețea lor; caută în general ca imaginile să trăiască în timp.
În final, a luat cuvântul PSS Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea, care a amintit despre martiriul episcopului Valeriu Traian Frențiu, sub pastorația căreia s-au ridicat o serie de edificii de cult în stil neoromânesc pe raza Eparhiei de Oradea.
Ana-Maria Silaghi, Jurnalism, anul I

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 08:24:46 Ora standard a Europei de Est