Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Pot să dau asigurări că nu am făcut lucrurile din pix!”

Consultați Ghidul admiterii publicat pe site-ul I.S.J. Bihor!

,,Pot să dau asigurări că nu am făcut lucrurile din pix!”

Profitând de prezența inspectorului școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, domnul prof. Alin Florin Novac Iuhas, ieri (joi, 6 iunie 2019), la Ultimul sunet de clopoțel la Școala Gimnazială ,,Dacia" din Oradea, l-am abordat în legătură cu anumite chestiuni vehiculate în spațiul public.

Se știe că luni (3 iunie), a început prima sesiune a Bacalaureatului, cu proba A, cu proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română,  urmată de evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (în 5 - 6 iunie). Dar nu acest subiect l-am adus în discuție, ci chestiuni vehiculate în spațiul public legate de planul de școlarizare 2019 - 2020, ,,făcut din pix", potrivit acuzațiilor aduse de reprezentanții F.S.L.I.
,,Pot să dau asigurări că nu am făcut lucrurile din pix, cum susțin unii. Nu le-am făcut din pix, ci după o documentare clară, în discuții cu fiecare director de unitate de învățământ unde am intervenit cu modificări. Nu le-am făcut de capul nostru, nu le-am făcut cu impunere, ci printr-o simplă colaborare. Pentru că nu poți să propui clase pentru care n-ai acreditare de la bun început".
Ce s-a întâmplat, de fapt?
Am primit de la Ministerul Educației Naționale (M.E.N.) planul de școlarizare pe 2019-2020 cu câteva modificări față de forma din primăvară. La momentul respectiv, am propus 146 de clase de liceu și 62 de clase de profesională. De la M.E.N. ne-a venit în varianta: 136 de clase, respectiv 72 de clase de profesională. Astfel că 10 clase de liceu trebuiau să treacă la profesională. Nu puteam trece o clasă de la teoretic la profesional neavând autorizațiile sau acreditările necesare, indiferent de liceu, ci doar în cazul liceelor tehnologice care au acreditare pe nivelul 3 și implicit vor avea și pe nivelul 4. Ba mai mult, la momentul în care am propus planul de școlarizare, nu reușisem să satisfacem decât în proporție de 83 la sută din solicitările operatorilor economici pentru clasele de profesional. Și sunt discuții mari pe tema aceasta. Apoi, cu toții ne dorim ca elevii să nu ajungă să intre în liceu cu note sub 5.00. Dacă vom face un calcul simplu, vom observa că aceste 72 de clase de învățământ profesional reprezintă strict procentul pe care în avem cu note sub 5.00 la Evaluarea națională. Deci 30 la sută din absolvenții de clasa a VIII-a nu reușesc să ia media 5.00 la Evaluarea națională. Ei, bine, pe aceștia îi vom regăsi în clasele de școală profesională.
Așadar nu facem lucrurile din pix, ci după o documentare clară, în discuții cu fiecare director de unitate de învățământ unde am intervenit cu aceste modificări, prin discuții axate pe realitatea pe care o avem în școli, vizavi de numărul de elevi și de performanțele fiecărei unități de învățământ.
,,Nu vor exista situații pe care să nu le putem rezolva"
Se mai spune că unii dascăli au emoții, își fac și își pun probleme: să nu rămână fără ore. Au un sentiment de neliniște, de nesiguranță...
Modificările și diferențele nu sunt mari. La o clasă de liceu, spre exemplu, am patru ore de română, la profesională, trei. Nu vor exista situații pe care să nu le putem rezolva într-o etapă de modificare. În fiecare an am avut situații diverse în etapele de mobilitate a personalului didactic în luna august și în alte etape, pentru că sunt multe clase care nu se realizează...
De ce?
Pentru că  atunci când ne propunem planul de școlarizare ne raportăm la numărul de absolvenți de clasa a VIII-a, fără să știm câți dintre ei vor rămâne corigenți, repetenți sau cu situația neîncheiată din varii motive și pe care nu-i mai regăsim în clasa a IX-a. Dar pot să asigur pe fiecare părinte că avem locuri suficiente atât la liceu, cât și la școala profesională, pentru toți absolvenții claselor a VIII-a, circa 5.200 la care se adaugă vreo 130 din învățământul special.
Domnule inspector școlar general, în ce stadiu se află Ghidul admiterii pe care îl așteaptă absolvenții clasei a VIII-a pentru a afla codurile pentru înscriere la liceu?
Ghidul este la tipărit. De când ni s-a aprobat cifra de școlarizare, lucrăm zi și noapte. Azi (ieri - n.n.), am publicat varianta electronică a Ghidului pe site-ul I.S.J. Bihor. Fiecare părinte îl poate consulta. Îl vom trimite în fiecare unitate de învățământ să fie afișat și consultat. În cea mai scurtă perioadă ghidul tipărit va ajunge în mâinile fiecărui absolvent.
Vă mulțumim pentru aceste precizări, domnule inspector școlar general Alin Florin Novac Iuhas.
Moise-Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:26:40 Ora standard a Europei de Est