Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educația specială - o pedagogie bazată pe proiect

Modele de incluziune

Educația specială - o pedagogie bazată pe proiect

În perioada 2-8.06.2019, Centrul Județean pentru Resurse și Asistență Educațională Bihor (CJRAE) în parteneriat cu Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) și Centrul European ACTA au găzduit în Oradea vizita de studiu intitulată ,,Modele de incluziune. Educația specială - o pedagogie bazată pe proiect" sau „Models for inclusion. Special education - a project-based pedagogy", finanțată prin programul Erasmus +.

La vizita au participat profesori de educație specială și directori de departamente din cinci țări europene, Polonia, Germania, Finlanda, Portugalia și Suedia. Printre ei s-au numărat și pedagogi, dar și reprezentanți ai unor departamente din cadrul instituțiilor educaționale locale. Din partea țării noastre vizita de studiu a fost coordonată de Simina Miko, director CJRAE Bihor, Mărioara Ene, reprezentanta ANPCDEFP și Mihaela Popovici, președinte la Centrul European ACTA.
Profesorii participanți au avut ocazia să afle, să observe activități educativ-terapeutice și să discute cu personalul din unități de învățământ special și de masă pe tematici specifice educației incluzive. Au fost vizitate Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Cristal", Școala Gimnazială ,,Dacia" și Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Bonitas". Astfel, invitații au aflat cum este organizat învățământul special integrat în țara noastră, care sunt practicile curente de incluziune a copiilor cu cerințe educative în școlile de masă, precum și o serie de informații legate de legislația în vigoare. În acest sens, discuțiile cu factorii de decizie locali (dna Alina Vese, inspector de specialitate învățământ special și special integrat la Inspectoratul Școlar Județean Bihor) și de conducere din unitățile de învățământ vizitate (Ramona Vesa - CSEI ,,Cristal", Florian Hava - Școala Gimnazială ,,Dacia", Olah Andrea - CSEI ,,Bonitas") au fost edificatoare.
În cadrul agendei vizitei, o zi a fost alocată sectorului nonguvernamental și modului în care acesta participă activ la promovarea educației incluzive în județul Bihor. Centrul European ACTA și Asociaţia Profesională a Terapeuţilor Ocupaţionali din România - APTOR au fost cele două organizații vizitate și la nivelul cărora au avut loc discuții și seminarii interactive pe problematica integrării socio-școlare a copiilor și a tinerilor cu dizabilități.
De asemenea, cei 16 participanți la vizita de studiu au avut ocazia să împărtășească modul în care învățământul special se desfășoară în țara lor, modele de bune practici și să realizeze un schimb de experiență valoros pentru toate părțile implicate în proiect.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:03:16 Ora standard a Europei de Est