Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Experiență portugheză pentru minte și suflet

De la Marghita... la Atlantic

Experiență portugheză pentru minte și suflet

Au trecut câteva luni de la Conferința de presă care anunța debutul proiectului Erasmus+, cu titlul „S.P.E.R.-Speranță Pentru Educația Românească"(2018-1-RO01-KA101-047947) la Colegiul Național ,,Octavian Goga" din Marghita.

Această  perioadă a fost dedicată activităților de pregătire a participanților și a mobilităților. Cadrele didactice au urmat module de pregătire pedagogică, interculturală și lingvistică, în limbile engleză și italiană. Tot în acest timp, profesorii, în colaborare cu elevii  școlii și cu echipa de management, au realizat un videoclip de promovare a României, a orașului Marghita și a colegiului nostru, videoclip care este postat online și care va fi prezentat în cadrul tuturor mobilităților proiectului.
În perioada 25.02.2019 - 2.03.2019 a avut loc prima dintre cele cinci mobilități prevăzute în proiect. Patru cadre didactice de la colegiul nostru:  Simona Sarca, Margareta Anța, Liana Sârb și Loredana Braia au participat la cursul ,,Stimulating creativity and innovation in the classroom", derulat de CREF -Centro de Recursos Educativos e Formacao,  Lisabona, Portugalia.
Organizarea cursului (și a întregii experiențe portugheze) a fost ireproșabilă, CREF reușind să îmbine într-o manieră interesantă și eficientă abordările teoretice cu observarea aplicării lor în practica unor școli din Portugalia, la care au fost organizate vizite de lucru. Profesorii noștri au învățat despre potențialul pe care Predarea bazată pe rezolvarea de probleme - Problem Based Learning- o are asupra creșterii motivației elevilor, a dezvoltării gândirii critice și a creativității. Este, de asemenea, o metodă care aduce în prim plan, formarea  competențelor  sociale ale elevilor, de interrelaționare, colaborare și comunicare, lăsând în urmă ideea că doar cultivând competiția dintre elevi, reușim să-i facem să fie mai buni și să-și dezvolte potențialul.
Pe perioada cursului, profesorii  au învățat să lucreze cu o gamă foarte largă de instrumente web, care, utilizate adecvat, vor stimula creativitatea și vor capta interesul elevilor. Dintre acestea amintim: Active Inspire Software, The Cloud, Kahoot, Quizizz, Socrative, Mentimeter, Flipping Book, Book Creator, Crosswords, Autocollage, utilizarea tablelor  interactive și a telefonului mobil, în scopuri educative.
Ideea asupra căreia au insistat formatorii noștri a fost aceea că pentru a reuși să motivăm cu adevărat elevii, este foarte important să înțelegem că întrebarea pe care trebuie să ne-o adresăm noi, profesorii nu este cum putem folosi o anumită metodă/instrument pentru a preda lecția, ci ce metode și  instrumente ar putea folosi elevii pentru a învăța. Ei trebuie formați astfel încât să preia inițiativa și responsabilitatea propriei învățări. De multe ori, profesorii folosesc tehnologia doar pentru a face prezentări Power Point crezând că astfel lecția lor este mai atractivă și mai eficientă. Chiar dacă e într-adevăr mai modernă decât răsfoitul manualului, în realitate e doar o altă modalitate prin care profesorul furnizează  materialul gata elaborat elevilor, nesolicitându-le acestora efortul creator și gândirea critică. Importantă este, de asemenea, alternarea metodelor/instrumentelor, care oricât de interesante ar fi, atunci când sunt folosite în mod repetitiv, devin plictisitoare pentru elevi.
Profesorii au putut vedea în timpul vizitelor din școlile portugheze modul în care a fost implementat conceptul de ,,Clasa Viitorului". Sunt clase organizate modular, în care elevii lucrează în grupuri la un anumit proiect. O Clasă a Viitorului e împărțită în șase arii de interes: Prezentare, Investigare, Creare, Schimb de idei, Dezvoltare și Interacțiune, fiecare fiind amenajată și utilată astfel încât să ofere elevilor tehnologia și confortul necesare desfășurării activității. Pentru o mai bună delimitare a spațiilor și crearea unei atmosfere calde și plăcute, sala viitorului este zugrăvită în șase culori diferite.  
Alături de îmbunătățirea metodelor de predare și dezvoltarea competențelor de utilizare a tehnologiei, profesorii noștri și-au dezvoltat competențele sociale, culturale și lingvistice, lucrând în echipe internaționale, alături de profesori din nu mai puțin de 12 țări europene.  Au realizat schimburi de experiență și bune practici și au format rețele de colaborare viitoare între școli.
În timpul liber, gazdele au pregătit activități culturale inedite, de prezentare a tradițiilor portugheze și a obiectivelor turistice importante din Lisabona și împrejurimi. Profesorii au putut să se plimbe pe străduțele pitorești din Cartierul Alfama, cel mai vechi din Lisabona, unde au luat cina într-un restaurant cu muzică Fado, să admire Piața Comerțului cu statuia ecvestră a regelui Jose I și Arco da Rua Augusta, apoi vestitul cartier Belem cu Mănăstirea Jeronimo, declarată patrimoniu UNESCO și care adăpostește monumentul funerar al marelui explorator Vasco da Gama, să urce cu liftul în Monumentul Descoperirilor, care oferă o minunată panoramă a Lisabonei, să-și ude picioarele în apa Atlanticului de-a lungul plajei din Sesimbra, una dintre cele mai frumoase plaje ale Portugaliei, să colinde pe străzile din Sintra, orașul palatelor și al grădinilor, pentru a găsi casa în care a locuit o mare parte din viață poetul englez  Lord Byron,  să admire apusul de soare la Cabo da Roca, cel mai vestic punct al continentului european, și, nu în ultimul rând, să-și răsfețe papilele gustative cu renumitul vin de Porto și delicioasa prăjitură portugheză Pasteis de Nata.
Experiența portugheză a fost una deosebită, care a contribuit la îmbogățirea profesională și personală a participanților și care va rămâne întipărită în mintea și sufletul  lor. O experiență care merită trăită de fiecare profesor, măcar o dată în viață, e de părere prof. Loredana Braia, coordonatorul de proiect.

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 08:33:53 Ora standard a Europei de Est