Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Școli înmănunchiate și istoria lor seculară”

Trei școli orădene, în parteneriat

„Școli înmănunchiate și istoria lor seculară”

În decembrie 2008, patru cadre didactice de la trei școli orădene care poartă nume de personalități, școlile gimnaziale „Andrei Mureșanu” , „Oltea Doamna” și Liceul Pedagogic „ Iosif Vulcan” s-au întâlnit să pună de un parteneriat; Lavinia Sabău și Ioana Abrudan, Laura Vonea și Adriana Puie au gândit un proiect educațional de parteneriat, intitulat „Școli înmănunchiate și istoria lor seculară”.

 Prima acțiune s-a derulat joi, 22 ianuarie 2009, când a avut loc o vizită la Muzeul Memorial „Iosif Vulcan” din Oradea.
Inițial, locul de desfășurare a activității a fost stabilit la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan”, dar aprofundând problematica și cântărind și celelalte variante, cu toate avantajele și dezavantajele, s-a ajuns la vizitarea Muzeului Memorial „Iosif Vulcan”, locul ideal pentru a-l cunoaște mai bine pe patronul spiritual al pedagogiștilor orădeni.
Încă de la intrare, am fost întâmpinați cu prietenie de muzeograful Sebastian Sășianu, bucuros să ne ajute să descoperim viața și activitatea marelui om de litere.
Prezentarea nu a fost deloc o activitate formală, de circumstanță, pentru că ochii iscoditori și mințile agere ale celor mici nu i-au dat pace muzeografului, curiozitatea lor fiind fără limite.
După telegrafierea datelor ce țin de viața lui Iosif Vulcan, centrul de greutatea s-a mutat în plan publicistic, în care s-a bătut monedă pe revista ”Familia”, în paginile căreia a debutat și tânărul Mihail Eminovici, cu poezia  „De-aș avea”, redactorul-șef, Iosif Vulcan, ajungând să fie „nașul” tânărului, „botezat” literar de acesta din Eminovici în Eminescu.
Trecând de la tărâmul literar la cel obștesc, cetățenesc și familial al unui om obișnuit, copiii au observat cu rapiditate toate obiectele din dotarea unei locuințe,
fiind plăcut impresionați de gustul estetic de care au dat dovadă proprietarii, în speță Iosif Vulcan și soția sa, Aurelia Vulcan, eleganța ținutelor de interior și cea vestimentară.
Numeroase și importante sunt lucrările din bibliotecă, îngrijite, legate în carton cu înscrisuri aurii, sculpturile în lemn ale pieselor de mobilier, ornamentația pendulelor, decorațiile plăcilor de teracotă, obiectele din porțelan fin cu motive vegetale, tablourile dintre care l-am remarcat pe cel care imortaliza Oradea veche din perioada în care orașul părea un sat ceva mai întins.
Mașina de scris părea ca „nouă”, iar manuscrisele învățăceilor, aduse spre publicare, aveau un scris caligrafic de invidiat, atât de îngrijit încât le-a stârnit micuților admirația și dorința de a încerca să se apropie și ei de o asemenea caligrafiere...
După această primă abordare, vor urma provocările partenerilor noștri de proiect de la „Andrei Mureșanu” și „Oltea Doamna”. (Adriana P.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:30:09 Ora standard a Europei de Est