Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Nu am stat niciodată în prima bancă

“10 vulcanici pentru Europa”

Nu am stat niciodată în prima bancă

Într-o lume, în care „criza de modele” este din ce în ce mai accentuată, în cadrul Liceului Pedagogic “Iosif Vulcan” din Oradea, a luat ființă proiectul “10 vulcanici pentru Europa”, coordonat de prof. Gheorghe Tileagă.

Acest proiect își propune prezentarea carierelor de succes ale unor foști absolvenți ai liceului. Sub egida numărului 10, considerat a fi simbol al perfecțiunii și rectitudinii, în fiecare lună este invitat un absolvent ce își desfășoară activitatea nu numai în România, ci și în Europa.
"Nu am stat niciodată în prima bancă", mărturisește  Florin Cioban, cel de-al treilea absolvent de onoare din cadrul serialului nostru, și cu toate acestea se află în primele rânduri ale oamenilor de cultură ai județului Bihor.
Activitatea sa academică este impresionantă, pornind din funcția de învățător, continuând în postura de profesor, în primă instanță al Liceului Pedagogic, iar în prezent la Universitatea din Oradea, îmbinând activitatea didactică cu meseria de diplomat, orientat spre cultură și educație. Plecat în Slovenia, Florin Cioban a îndeplinit funcția de atașat cultural, în cadrul căreia s-a remarcat prin introducerea unui simbol românesc în ansamblul "Mini Mundus", proiect care vizează integrarea unui element din specificul național al fiecărui stat, și anume o construcție realizată în miniatură, România fiind reprezentată de biserica Mănăstirii Curtea de Argeș. De asemenea, a inițiat manifestări legate de tradiții și obiceiuri, precum expoziții și lansări de carte prin care s-a urmărit îmbunătățirea imaginii României. Referitor la postura de diplomat, în care se află acum în Budapesta, omul de cultură, invitat luni, 26 ianuarie 2009, la Liceul Pedagogic, spune că se ocupă de electoratul român, precum și de promovarea limbii române. Ca o replică la activitatea diplomatică desfășurată, activitatea manifestată în domeniul publicistic este importantă prin lucrările publicate: Literatura pentru copii (2008), Primii pași în limba română (2007), Antropologie de poezie populară (2006), Folclorul copiilor (2006), Metodica educării limbajului în învățământul preșcolar (2004).
"Liceului Pedagogic îi datorez competențele pe care le-am  dobândit"
Având șansa să analizeze îndeaproape diferite sisteme de învățământ din străinătate, invitatul a fost rugat să vorbească despre aspectele sesizate. Pornind de la premisa că am preluat un sistem în formă și nu în fond, profesorul a reliefat diverse puncte slabe ale sistemului de învățământ românesc, iar la întrebarea: ce ar schimba în învățământul românesc, a fost extrem de succint, identificând principala problemă cu care ne confruntăm când vine vorba de studii - evaluarea neobiectivă a elevilor și studenților. Din punctul său de vedere, învățământ ideal ar fi bazat pe ideea: intră cine vrea (în facultate) și termină cine poate. Diferența dintre sistemele de învățământ din străinătate și cel românesc constă în faptul că dincolo, ambele funcționează la fel de bine (atât cel particular, cât și cel de stat). Sistemul de învățământ românesc este inert, și datorită schimbărilor greșit efectuate, rezultatele care se obțin sunt, în continuare, de o calitate îndoielnică.
Elevii prezenți în sală și-au dorit să afle care sunt ingredientele pentru un parcurs de succes. "E nevoie de multă muncă și sacrificii, dar în mod special de constanță, căci avem nevoie de o liniaritate în viață pentru a nu ne abate de la calea succesului, iar incoerențele nu-și au rostul atunci când vrei să reușești cu adevărat".
Am mai înțeles că nu poți reuși în viață dacă îmbrățișezi mediocritatea, și dacă nu vrei să te ridici deasupra celorlalți.
În concluzie, Florin Cioban reprezintă o altă dovadă că totul e posibil atunci când muncești pentru îndeplinirea unui vis. (Eliza VAȘ)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Nu am stat niciodată în prima bancă.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:33:24 Ora standard a Europei de Est