Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Drapel CU stemă

Revista ,,Curtea de la Argeș” pe luna septembrie

Drapel CU stemă

,,Titlul de deasupra ar fi meritat un semn de exclamare, pentru a-i accentua caracterul de propunere-chemare-apel, aceasta fiindu-i menirea: avem două simboluri naționale de profundă semnificație, drapelul tricolor și stema, în mod tradițional îngemănate, separate acum trei decenii, în contextul emoțional al evenimentelor din decembrie 1989, și care trebuie aduse din nou împreună.

Stema curentă a României, în centrul drapelului tricolor al României!
Apeluri în acest sens s-au mai făcut (inclusiv în revistă: a se vedea articolul istoricului - și nu numai - George Rotaru, din numărul pe luna octombrie 2011, Tricolorul și stema - simboluri sacre ale României), doar că autoritățile nu au schițat până acum niciun gest. Nici nu este simplu, juridic vorbind: e nevoie de revizuirea Constituției, pentru că aceasta stabilește însemnele naționale, iar asta presupune un referendum (noi ne străduim să compromitem și ideea de referendum, chiar dacă, se spune, consultarea populară este forma maximală de manifestare a democrației, frecventă prin țări mai mici, precum Elveția, mai dificilă în țări de mare întindere - ceea ce nu este cazul nostru...)".
Ce mai puteți citi în acest numărul, din care am reprodus începutul editorialului distinsului redactor-șef Gheorghe Păun: Horia Bădescu: Copilul cel rău al Europei, Tudor Nedelcea: Eminescu, despre limba şi poporul român, Acad. Alexandru Boboc: Armonia în muzică (III), Florin Horvath: Cavalerii teutoni, întemeietori în Transilvania, Ilie Popa: Făuritori ai Marii Uniri, martiri în închisorile comuniste (VI), Cristian S. Calude: Sergiu Alexandru Rudeanu  (1935 -2019), Elis Râpeanu: Valentin Silvestru, umorist şi critic teatral, Filofteia Pally: Henry H. Stahl, întemeietor al sociologiei rurale, Lucian Costache: Urmuz (IV), Ion Pătraşcu: Siria ­ mozaic religios... și multe alte subiecte interesante, toate la adresa cunoscută: http://curteadelaarges.ro/X_9_106.php
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 08:32:42 Ora standard a Europei de Est